پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ارزش یارانه نقدی به یک سوم کاهش یافت

پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب: 457844
دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: یارانه نقدی ممکن است برای کوتاه مدت اثر داشته باشد ولی پراخت بلند مدت آن برای اقتصاد سم است.
به گزارش جهان، مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص فلسفه هدفمندی یارانه ها گفت: فلسفه اجرای هدفمندی یارانه ها این بود که یارانه ها نباید به صورت مداوم پرداخت می شد.

وی با بیان اینکه یارانه باید به صورت غیر نقدی پرداخت شود، گفت: یارانه نقدی ممکن است برای کوتاه مدت اثر داشته باشد ولی پراخت بلند مدت آن برای اقتصاد سم است . دانشمند در خصوص مضرات یارانه برای اقتصاد بیان کرد: یارانه برای اقتصاد تورم زا است و همچنین موجب کاهش تولید ملی می شود.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران دراین راستا افزود: مبلغی که به عنوان یارانه ها به مردم پرداخت می شود مبلغی است که بدون هدف در جامعه تزریق می شود. وی با اشاره به اینکه اگر دولت یارانه را به صورت غیر نقدی و کالا یا به صورت اعتبار خرید ارائه دهد معنای بیشتری پیدا می کند گفت: زمانی که هدفمندی یارانه ها در سال ۸۹ اجرایی شد نرخ دلار حدود هزار و ۲۰۰ تومان بود و ۴۵ هزار تومان واریز شده در حساب خانوار ها معادل ۳۷.۵ دلار بود اما در حال حاضر این مبلغ طبق آخرین نرخ ارز به ۱۲.۵ دلار کاهش یافته است.

دانشمند با بیان اینکه ارزش یارانه ها به یک سوم کاهش یافته است گفت: با نگاهی به تورم می توان دریافت که این مبلغ واریز شده در حساب خانوار ها ارزشی را که در ابتدا در سبد خانوار داشته را از دست داده است.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه پرداخت یارانه ها توسط دولت امروز نه تنها هیچ کمکی به خانوار ها نمی کند اسباب زحمتی برای دولت در زمان پرداخت است گفت: پیشنهاد مشخص در این باره این است که به جای پرداخت ۴۵ هزار تومان نقدی دولت در راستای کمک های غیر نقدی گامی اساسی بردارد .

وی در همین راستا افزود: کمک غیر نقدی به این معنی است که دولت برای اقشار آسیب پذیر جامعه این مبلغ را به صورت بخشی از اجاره مسکن و یا هزینه های انرژی آنها پرداخت کند .

دانشمند با بیان اینکه یارانه نباید به عنوان پول بنزین داده شود گفت: هزینه بنزین برای همه مردم نیست ولی هزینه های انرژی (آب و برق و گاز) برای همگان است .

دبیر کل خانه اقتصاد ایران یاد آور شد: باتوجه به آثاری که تورم بر ارزش مبلغ یارانه نهاده است، اگر این پول به عنوان هزینه انرژی مصرفی خانوارهای آسیب پذیر پرداخت شود بخش ثابتی از هزینه های این خانوارها را برداشته ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *