پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

تکلیف جدید شرکت‌های‌دولتی در حسابرسی‌

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 392945
ّبا موافقت نمایندگان شرکت‌های دولتی مکلف شدند حداقل یک بار در سال‌های برنامه توسعه از طریق سازمان حسابرسی و یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران حسابرسی عملیاتی انجام دهند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون بخشی از مقررات مالی دولت ماده ۳۴ این طرح را بررسی و تصویب کردند.

ماده ۳۴- شرکت‌های دولتی موضوع مواد (۴) و (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری که فهرست آن‌ها توسط هیأت‌‌ وزیران تعیین می‌شود، مکلفند حداقل یک‌بار در طول سال‏‌های برنامه‌های توسعه از طریق سازمان حسابرسی و یا مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران حسب مورد در جهت افزایش صرفه اقتصادی، کارآیی و اثربخشی فعالیت شرکت‌ها و افزایش قابلیت اعتماد گزارش‌های مالی، نسبت به انجام حسابرسی عملیاتی و ارائه آن به مجمع عمومی اقدام نمایند. هیأت‌‌ مدیره این شرکت‌ها مسئولیت اجرای این ماده را بر‌عهده دارند.

تبصره ۱- شرکت‌هایی که براساس مصوبه هیأت‌‌ وزیران دارای طبقه‌بندی می‌باشند، از شمول این ماده مستثنی می‌شوند.

تبصره ۲- سازمان حسابرسی مکلف است چهارچوب و استانداردهای حسابرسی عملیاتی را ظرف شش‌ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه و ابلاغ نماید.

هم چنین ماده ۳۵ به منظور رفع ابهام به کمیسیون برگردانده شد که تصریح می‌کرد: در راستای استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، اعتباراتی که در چهارچوب این روش هزینه می‌شود به‌عنوان کمک تلقی شده و پس از پرداخت به واحدهای مربوط به هزینه قطعی منظور و بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی و فقط بر اساس آیین‌نامه‏‌های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی که متضمن پیش‌بینی نحوه نظارت بر هزینه‌ها و تحقق اهداف پیش‌بینی شده است و با پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌تصویب هیأت‌‌ وزیران می‌رسد، هزینه می‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *