جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۲۰
واکنش زاکانی به قطعنامه شورای امنیت؛

تا زمان تصویب متن جمع‌بندی مذاکرات در ایران، شورای امنیت حق صدور قطعنامه بر مبنای آن را ندارد

دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 434218
نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد تا زمانی که متن جمع‌بندی وین توسط مجلس و شورایعالی امنیت ملی تصویب‌ نشود، شورای امنیت حق صدور قطعنامه ندارد.
تا زمان تصویب متن جمع‌بندی مذاکرات در ایران، شورای امنیت حق صدور قطعنامه بر مبنای آن را ندارد
به گزارش جهان، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با فارس، با تاکید بر اینکه آنچه از نتیجه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ حاصل می‌شود باید مصالح کشور را تامین کند گفت: بدبینی ما به دشمن از همان روز اول مذاکرات خیالی نبوده و ناشی از جنایت بی‌شماری بوده که در طی سال‌ها بر ملت‌ ما روا داشته بودند.

وی سابقه ذهنی و رفتارهای نظام سلطه را موجب تشدید این بدبینی در طول مذاکرات برشمرد و اظهار داشت: ما صادقانه وارد عرصه مذاکرات شده و سرمایه ملی خود را برای دستیابی به نتیجه به کار گرفتیم اما نظام سلطه قائل به حق و حقوق ملت ایران نیست.

زاکانی از لزوم طی مسیر قانونی برای تائید جمع‌بندی وین سخن گفت و افزود: هنوز این مسیر طی نشده است اما آمریکایی‌ها خواسته‌های خود را دنبال می‌کنند و هرجا هم که کوتاه آمده اند به نحوی آن‌را در جای دیگری جبران کرده‌اند تا زمینه برای بهانه‌جویی‌هایشان فراهم باشد.

وی با اشاره به تهیه پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که تا ساعاتی دیگر به رای گذاشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما اکنون با یک قطعنامه زودرس و مبتنی بر برجامی هستیم که هنوز مسیر قانونی خود را در داخل کشور طی نکرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ممکن است این جمع‌بندی در مجلس و شورایعالی امنیت ملی تائید شود و شاید هم به واسطه مضراتی که برای منافع ملی دارد که هم اکنون نیز در متن آن مشهود است تائید نشود؛ در این صورت برجامی که هنوز مراحل قانونی را پشت سر نگذاشته است چگونه مبنایی برای مصوبه سازمان ملل خواهد شد؟

وی با یادآوری قطعنامه‌های پیشینی شورای امنیت که حریم امنیتی کشور را مورد خدشه قرار می‌داد اضافه کرد: تا زمانی که متن جمع‌بندی وین توسط مجلس و شورایعالی امنیت ملی تصویب‌ نشود شورای امنیت حق صدور قطعنامه بر مبنای آن را ندارد.

زاکانی بر تمکین همه گروه‌های داخلی به مصالح ملی کشور تاکید کرد و گفت: همان طور که پیش‌تر نیز بارها شاهد بودیم وحدت ملی کمک بسیاری به پاسداشت منافع و مصالح در عرصه بین‌المللی کرده است و اکنون نیز می‌باید با پرهیز از نگاه قشری دست به دست هم دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این برجام در نگاه اول از برخی خطوط قرمز ما عبور کرده است و نمایندگان مجلس خود را موظف می‌بینند که مبتنی بر قانونی که در جهت صیانت از دستاوردهای هسته‌ای تصویب شد و رئیس جمهور آن را ابلاغ کرده است از منافع ملی و فناوری هسته‌ای پاسداری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


موافقم
Netherlands
جمع بندی از سوی مردم انجام شده و ....
چشم امر دیگه ای نبود ؟
اینا کار خودشونو میکنن
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اونجا در اتریش روی یک موضوع بهتوافق صددرصدی رسیدن . یعنی هر دو کشور متعهد شدن راهکارهای قانونی خودشون رو دور بزنن.
reza
Iran, Islamic Republic of
همه چیز تمام شدست اقای زاکانی و شما خوب میدونی
برادر عزیز جناب آقای زاکانی تصویب این قطعنامه و ابطال مشروط قطعنامه های سابق چه ضرری برای ما دارد؟ حق مجلس ما و کنگره آمریکا هم برای بررسی برجام محفوظ است
متأسفانه تیم مذاکره کننده از روز اول هم می گفت انشاءالله چند روز دیگه شورای امنیت تصویب می کنه و ....
اینا اصلا برای کشور خودشون و مسیر قانونی ارزشی قائل نبودند...
واقعا چه حجتی در پیشگاه الهی دارند؟؟؟
مجبور بودند این طور توافق کنن؟
اینهمه حضرت آقا بارها در مورد خطوط قرمز صحبت کردند که این تیم بره همه را رد کنه و مدعی فتح الفتوح هم بشه؟؟!!
أین تذهبون؟!
رضا
تصویب شد رفت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فعلا که شورای امنیت با موافقت ایران این قطعنامه را به اتفاق آرا تصویب کرد و ایران هم هیچ چاره ای جز اجرا آن ندارد.
United Kingdom
توافق این بوده که هرچی نوشتیم بنا به میل خودمون می نویسیم واجرا میکنیم به ملتها ارتباطی نداره جلسات که مخفی بوده
مگه چیه پسر خاله ؟
سیدرضا
United Kingdom
با تشکر از دغدغه انقلابی جناب زاکانی
به نظرم دولت با کمک شخص رئیس مجلس به مجلس چنین اجازه ای نخواهند داد و علی الظاهر همه چیز تمام شده است.
خداوند این انقلاب پربرکت را از شر مسؤولان ...محفوظ بدارد...
United States
به به، مجلسی های در راس امور چطورند؟ جلوی آن خادم مظلوم چطور شاخه و شانه می کشیدید که ما در راس امور هستیم. بسم الله. تماشا کنید. اصلا در مذاکرات چنان بازی تان دادتد که خودتان هم هاج و واج مانده اید! خدایا شکرت. شکرت.
اگر یک دقیقه زودتر میگفتید حتما آقای بان کی مون جلسه را تعطیل میکرد.
همه می دانند که در ایران حرف نهایی رو حضرت آقا می زنند و ایشون هم تا الان همه چیز رو تایید کرده اند و مو به موی مصوبات به تایید و نظر ایشون رسیده
شریفی
Estonia
بسمه تعالی
آنها میدانستند از روز توافق تا هفته بعدش ایران تعطیل است مجلس هم بجای اینکه فوری جلسه فوق العاده بگذارد دنبال برنامه عادی خود بوده است تازه معلوم نیست از توی کاسه او چه چیزی در بیاید وادادگی و یا ایستادگی! به هر صورت ماسیلی اول را خوردیم ولی بیدار نشدیم امیدوارم صورتمان برای خوردن سیلی های بعدی نه تنها جاخالی بدهد بلکه پوزه خبائث داخلی و خارجی را به خاک بمالد.
Iran, Islamic Republic of
این آقا چه کاره مملکته ؟
یکی از سی نماینده ی شهر تهران!
همچین حرف میزنه انگار رییس شورای امنیت ملی یا وزیر امور خارجه اس؟
لطفا به اتفاق 29 نماینده دیگر شهر تهران مشکلات حوزه انتخابیه تان را پیگیری کنید!
عمار
Iran, Islamic Republic of
طبق توافق وین وبنابر گفته آقای عراقچی درشبکه 2 شب گذشته .کلا با امضای توافق همه را دورزده اند!
تصویب یا عدم تصویب مجلس هم صوری وسرکاری است .تیم خودش پنالتی زده!
چشم فقط شورای امنیت منتظر دستور حضرتعالی بود!
فرهنگی
به کوری چشم دشمنان وبد خواهان در این امر هم با کمک مولای عزیز مان سربلند می شویم