جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دو راهکار دولت برای تامین آب در آینده

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 404815
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو با اشاره به اینکه تا زمانی که به آب به چشم یک کالای اقتصادی نگاه نشود چالش آب تمامی ندارد، گفت: در آینده با دو چالش عمده مواجه هستیم پس یا باید آب دریاها را نمک‌زدایی کنیم و یا اینکه فاضلاب را تصفیه و از آن به‌عنوان آب جایگزین استفاده کنیم.
به گزارش جهان، علیرضا دائمی در گفت و گو با فارس گفت: محققان بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌اند شرایط کم‌آبی و تغییر اقلیم حداقل تا سه دهه آینده پایدار است که همین خشکسالی باعث خواهد شد تا ۶۰ درصد روان آب‌ها کاهش یابد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه منابع آبی، بحث فاضلاب از جمله منابعی است که باید روی آن حساب کرد افزود: در آینده با دو چالش عمده مواجه هستیم پس یا باید آب دریاها را نمک‌زدایی کنیم و یا اینکه فاضلاب را تصفیه و از آن به‌عنوان آب جایگزین استفاده کنیم پس تا زمانی که به آب به چشم یک کالای اقتصادی نگاه نشود چالش آب تمامی ندارد.

در سال‌های گذشته در احداث سدها دچار شتابزدگی شدیم

دائمی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته در احداث سدها دچار شتابزدگی شدیم در حالی که به فرآیند استفاده از پساب سدها فکر نکردیم، تاکید کرد: در بحث استفاده از پساب فاضلاب در مقایسه با بخش آب و تاسیسات زیرساختی شبکه‌های آبیاری و سدسازی جوان‌تر هستیم و مدارج علمی را به‌طور کامل طی نکرده‌ایم.

وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، پیش از تاسیس شهرها ابتدا سامانه و تاسیسات فاضلاب طراحی و ساخته می‌شود اما این کار در کشور با تاخیر آغاز شد به‌ طوری که در کلان‌شهرهایی مانند تهران، اصفهان، مشهد و رشت پس از اینکه چند دهه از عمر شهر می‌گذشت، کار احداث تاسیسات فاضلاب آغاز شد.

کارشناسان و اساتید دانشگاه معتقد هستند ما دارای چهار نوع آب شامل آب آبی (آب دریاچه‌ها و سدها)، آب سبز (در گیاهان و خاک به‌صورت رطوبت دیده می‌شود)، آب خاکستری (که پس از استحمام و یا ماشین ظرف‌شویی حاصل می‌شود) و آب سیاه (آب حاصل از مصارف بهداشتی) هستیم، پس ما بایستی آب سیاه را جدا کنیم تا آب خاکستری و سبز قابلیت استفاده بیشتری پیدا کنند.

هفته گذشته رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص بازنگری در ساخت سدها گفته بود نمی‌توانم بگویم آهنگ ساخت سدها کند شده است، اما تصمیم ما این است که سدی نسازیم که آب پشت آن جمع نشود.

وی افزود: قصد ما این است که سدی بسازیم که محیط زیست حفظ شود و آب هم پشت آن ذخیره شود.

میدانی تأکید کرد: الان سدی در کشور با هدف شرب احداث شده است، در حالی که محاسبات مشاوران نشان می‌دهد بر اساس اهداف درازمدت قرار است هر سال ۱۴۹ میلیون مترمکعب پشت این سد تنظیم و ذخیره شود اما از آبگیری این سد دو سال است که می‌گذرد اما تنها ۱۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد ذخیره شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *