سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

قاچاق سوخت به صفر رسیده است

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 431716
رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان این مطلب که ۱۲۹ باند قاچاق کالا در سه ماهه اول امسال کشف و منهدم شده است، گفت: ۹۹ درصد قتل‌ها نیز در سه ماهه اول سال کشف شده است که افزایش ۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال قبل به خود اختصاص داده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به مناسبت سالگرد صدور فرمان مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تسلیت شهادت امیرالمؤمنین (ع) اظهار داشت: بحث امنیت اقتصادی یکی از وظایف ناجا است و ایجاد امنیت اقتصادی برای پلیس آگاهی یک شرح وظایفی است که تعریف شده است.

وی به اقدامات مناسب در رابطه با مقابله و مبارزه با قاچاق کالا در سال ۹۴ پرداخت و ادامه داد: در سال ۹۳ قرارگاهی در خصوص قاچاق کالا تشکیل شد که اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به راهبردهای پلیس آگاهی در سال ۹۴ پرداخت و بیان داشت: تقویت فعالیت‌های اطلاعاتی در مقابله با قاچاق، مبارزه قاطع با قاچاق اقلام ممنوعه و منابع طبیعی، مبارزه جدی با مظاهر علنی قاچاق به خصوص در استان‌های مرزی، همکاری با همگرایی با سازمان‌های مرتبط در امر مبارزه با قاچاق کالا و همچنین تقویت و تجهیز واحدهای اجرایی مقابله با قاچاق از جمله این راهبردها است.

این مقام ارشد آگاهی کشور به بیان گزارشی از اقدامات پلیس در سال ۹۳ در این حوزه پرداخت و گفت: ۱۴ مرحله طرح عملیاتی در سراسر کشور به صورت هدفمند و با رؤیت خوب اطلاعاتی انجام شد که پرونده‌های خوبی نیز در این زمینه کشف شد؛ همچنین ۵ مرحله به کنترل مجرمین و سابقه‌داران حرفه‌ای اجرا شد؛ چندین مرحله نیز اتاق فکر با محوریت کالاهای آرایشی، دخانی و اقلام ممنوعه برگزار شد و همچنین جلسات تعاملی با صنوف و اتحادیه‌ها و کنترل مصرف‌کنندگان عمده سوخت در مرزهای جنوبی کشور به مرحله اجرا گذاشته شد.

سردار مقیمی با بیان این مطلب که کل پرونده‌های مسروقه در سال ۹۳ یک درصد کاهش داشت، اظهار داشت: با توجه به کاهش عدد تعداد پرونده‌ها، افزایش ریالی کشفیات را به میزان ۳۱ درصد داشته‌ایم؛ همچنین پرونده‌های بالای صد میلیون تومان ۱۱ درصد افزایش داشته‌اند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به آمار سه ماهه اول امسال پرداخت و بیان داشت: دو درصد باندهای متلاشی شده در سه ماهه اول امسال افزایش داشته‌اند و متهمان مرد در این سه ماهه اول دو درصد افزایش و متهمین زن در همین مدت دو درصد کاهش داشته‌اند.

وی ادامه داد: کل پرونده‌های مکشوفه ۶ درصد افزایش داشته‌اند که ارزش ریالی کشفیات ۱۱ درصد افزایش داشته همچنین پرونده‌های بالای صد میلیون ۸ درصد افزایش داشته‌اند؛ همچنین ۱۲۹ باند قاچاق کالا در سه ماهه اول کشف و متلاشی شده‌اند.

این مقام ارشد آگاهی به رصد اطلاعاتی در زمینه قاچاق کالا پرداخت و گفت: پرونده‌های خوبی در این زمینه در بحث پوشاک، دخانیات، اقلام فرهنگی و منابع طبیعی کشف شده که ارزش ریالی کشفیات قاچاق در سال گذشته حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال بوده که آمار ریالی کشفیات در سه ماهه اول امسال به ۴۷۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا اولویت سال گذشته را اقلام ممنوعه دانست و گفت: همچنین در زمینه قاچاق سوخت و منابع طبیعی بالاترین کشفیات ما جزء سوخت بوده است که همین اینک این ادعا را داریم که با توجه به اقدامات پلیس آگاهی توانسته‌ایم قاچاق سوخت را به صفر برسانیم.

وی به نحوه قاچاق سوخت در سال‌های گذشته پرداخت و گفت: همین اینک قاچاق را در استان‌های مرزی به صورت انبوه و لوله‌کشی و اعماق دریا نداریم و با توجه به اقدامات اطلاعاتی خوب و روش‌های مقابله‌ای مثمر ثمری که انجام شده هم اکنون طبق آخرین اطلاعات قاچاق سوخت به صورت عمده به صفر رسیده است.

سردار مقیمی به همکاری پلیس آگاهی با قوه قضاییه پرداخت و گفت: بین پلیس به عنوان ضابط قوه قضاییه و خود قوه قضاییه همکاری خوبی وجود دارد و ما در تمام زمینه‌های مبارزه با جرم با قوه قضاییه همکاری می‌کنیم؛ اخیراً آموزشی نیز توسط قوه قضاییه به پلیس آگاهی داده شده و با توجه به اینکه قانون جدید از هفته گذشته لازم‌الاجرا شده به نظر می‌رسد که اگر جایی اتفاقی افتاده است که عده‌ای فکر کنند که مسئله‌ای بین قوه قضاییه و ناجا به وجود آمده مربوط به نوع شکل‌گیری پرونده است چرا که در همکاری پلیس و قوه قضاییه فکر نمی‌کنم مشکل و چالشی وجود داشته باشد.

این مقام ارشد آگاهی ناجا در ادامه به اهداف قرارگاه سرقت در سال ۹۴ پرداخت و تصریح کرد: مسئول‌سازی و جلب مشارکت عمومی را جزو اهداف عمومی و مأموریت اصلی پلیس قرار داده‌ایم و اعلام می‌کنیم که فعالیت رسانه‌ها در بالا بردن آگاه‌سازی عمومی و افزایش سطح اطلاعات مردم در بحث جلوگیری از وقوع سرقت مثمرثمر بوده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا به بیان عملکرد دیگر رسانه‌ها در بحث مسئول‌سازی سازمان‌ها و همچنین بیان و انعکاس مشکلات و معضلات موجود در سطح جامعه به پلیس پرداخت و ادامه داد: در سه ماهه اول امسال چندین مرحله طرح عملیاتی را اجرا کرده‌ایم که دو مرحله آن مبارزه با سرقت‌های توأم با خشونت بوده است که دستگیری‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم؛ همچنین یک مرحله طرح کنترلی اوراق‌فروش‌ها - مال‌خرها - داشته‌ایم تا بتوانیم چرخه سرقت را محدود کنیم.

سردار مقیمی برخورد با سارقین منازل را از جمله اولویت‌های پلیس آگاهی در سال ۹۴ برشمرد و گفت: شناسایی و دستگیری محکومان قطعی فراری و همچنین افرادی که با گذاشتن وثیقه آزاد شده و برنگشته‌اند از جمله دیگر اقدامات پلیس آگاهی است.

این مقام ارشد آگاهی ناجا ادامه داد: ۵ مرحله جلسات آسیب‌شناسی و برون‌سازمانی نیز تاکنون برگزار شده است.

سردار مقیمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد آمار قتل اظهار داشت: تقریباً نزدیک به ۹۹ درصد قتل‌ها در سه ماهه اول کشف شده است که این درصد نسبت به سال مشابه ۸ درصد افزایش داشته است؛ کشفیات در بحث قتل و وقوعات نزدیک به ۶ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در بحث قاچاق کالا توسط خانم‌ها با کاهش مواجه بوده‌‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *