جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

توصیه های آیت الله جوادی آملی به مداحان

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 386816
یکی از مراجع تقلید گفت: مداحان و ذاکران نباید روش و کاری که از جلال و شکوه اهل بیت(ع) بکاهد انجام دهند و سخن بی‌سند بیان کنند.
توصیه های آیت الله جوادی آملی به مداحان
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق اظهار کرد: ذات مقدس رسول خدا(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) گفت اگر خدا خواست از دشمن خودش انتقام بگیرد، به دست ولی خود انتقام می‌گیرد، اگر خواست از دشمنِ ولیّ خود انتقام بگیرد، به دست دشمنِ دشمن انتقام می‌گیرد.

وی ادامه داد: توضیح این بیان این است که یک وقت کسی با دین خدا درگیر است، خدا، امام و امثال امام را ماموریت می‌دهد که بیایید، نظام طغیان و طاغوت را براندازید و امام و امثال امام نیز این کار را می‌کنند؛ چرا که اینها اولیای الهی‌ و شاگردان اهل بیت(ع) و معصومین هستند لذا خدا به اینها توانی می‌دهد که بتوانند دشمن را سر جای خود بنشانند. اما یک وقت است دشمنی به دوستی حمله می‌کند، مانند عراق که به ایران حمله می‌کند، در این صورت لازم نیست عراق را اولیای الهی سر جایش بنشانند، دشمن عراق، عراق را سر جایش می‌نشاند، که همین کار را هم کردند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به جنایت‌های گروه‌های تکفیری به خصوص داعش اشاره کرد و افزود: اگر این تکفیری‌ها و سلفی‌ها و داعش و القاعده و مانند آنها، با دین الهی درگیر شوند، خداوند به وسیله یک ولیّ‌ از اولیای الهی، اینها را سر جای خود می‌نشاند و اگر با ولیّ‌ از اولیای الهی درگیر شوند، خداوند بالاخره آنها را به وسیله دشمنانشان سر جایشان خواهد نشاند.

آیت‌الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بدترین نقص این است که انسان گرفتار آز و طمع باشد، افزود: حضرت رسول فرمود خدا اگر به کسی خواست خیر دهد، آن روح بی‌نیازی را در درون جان او جاسازی می‌کند، او دیگر بی‌نیاز است. ذلّت همین است که انسان هر چه را ببیند، بخواهد. انسان باید از ذات اقدس الهی بخواهد که در بند هوس نباشد.

وی با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه حشر خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام فرمودند شما با خدا رابطه داشته باشید و اختلافات خود را کنار بگذارید، کینه کسی را نداشته باشید، نگویید من بهتر از او هستم.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: کینه، زمینه اختلاف و تفرقه می‌شود؛ اگر این کینه نبود و این اختلاف نبود، ما دیگر، نه در عراق داعش داشتیم، نه در سوریه و نه در جای دیگر.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نزدیکی ایام محرم، مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) را به رعایت عظمت و جلال خاندان عصمت و طهارت توصیه کرد و ادامه داد: ما باید حواسمان جمع باشد؛ جریان حسین ‌بن ‌علی(ع)، جریان محرم، تاسوعا، عاشورا، عزاداری‌ها، بخش‌های سنتی آن سر جایش محفوظ است، سخنرانان و مداحان عظمت و جلال و شکوه حسین‌ بن ‌علی(ع) را نشان دهند. مداحان کاری که از عظمت اهل بیت(ع) کم ‌کند، انجام ندهند و این سفارش حسین ‌بن ‌علی(ع) است، بگذارید کربلا با جلال و شکوه شناخته شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: حرف‌ها، قصه‌ها، داستان‌ها، روش‌ها و منش‌ها که از جلال کربلا، جمال کربلا، عظمت کربلا، استقلال کربلا، حریّت و آزادی‌خواهی کربلا کم کند این حرف‌ها را نزنید. در صحنه عاشورا و در آن موقعیت خطیر حسین‌ بن ‌علی(ع) به اهل بیت خود فرمود کاری کنید در این سفر که عظمت و حیثیت شما محفوظ باشد. لذا مداحان و ذاکرین نباید روش و کاری که از جلال و شکوه اهل بیت(ع) بکاهد انجام دهند و حرف و سخن بی‌سند بیان کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کو گوش شنوا