پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

همکاری اخوانی ها با تونی بلر فاش شد

پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 355513
سخنگوی موسسه بلر با تائید این ادعاها به دفاع از الشطی و تسیریچ برخواسته و گفته است که این دو از یاران اصلی پیگیری اهداف این موسسه هستند و ما از این که با آنها همکاری می‌کنیم به خود می‌بالیم .
به گزارش جهان؛ شبکه خبر به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف خبر داد، منابع آگاه این کشور اعلام کردند که تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس با انتخاب چهره هایی از میان اعضای خوان المسلمین در موسسه خیریه خود مواجه شده و این مساله سبب شده است، پرونده جدیدی که دولت انگلیس برای تحقیق درباره فعالیت های جریان اخوان المسلمین دراین کشور گشوده است با مشکل روبه رو شود.

برجسته ترین مشاوران این موسسه که از نزدیکان بلر است و توصیه های مختلف در امور گوناگون به وی می دهد، ارتباطات بسیار نزدیکی با اخوان المسلمین دارد و سازمان امنیت داخلی و خارجی انگلیس هم چندی پیش فاش کرد که این موسسه با گروه های تروریستی ارتباط دارد و به همین علت درصدد اتخاذ تصمیماتی برای ممنوعیت فعالیت آنها در انگلیس است.

دیلی تلگراف همچنین گزارش می دهد که موسسه خیریه زیر نظر تونی بلر، روابط نزدیکی با اخوان المسلمین دارد وبرخی اعضای اخوان در آن عضویت دارند.

این درحالی است که پیش تر تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس انتقادات شدید اللحنی از اخوانی ها کرده و آنها را با حزب کمونیست شوروی مقایسه کرده و گفته بود که دستورالعمل آنها برای فعالیت های سیاسی غیر دموکراتیک است.

بلرهمچنین گفته بود که آن چه اخوانی ها انجام می دهند با همه اصولی که ما ازآن دفاع می کنیم مغایرت دارد.

بلر که اکنون ریاست کمیته چهارجانبه عملیات صلح در خاورمیانه را به عهده دارد، همچنین گفت که اخوانی ها تلاش می کنند که پیشرفت درمصر به چالش کشیده شود و کشورشان از چارچوب ها و اصول اصلی استقلال خود دورشود و جامعه مصر از مبادی اصلی خود فاصله بگیرد.

موسسه ای که تونی بلر ریاست آن را بر عهده دارد در سال ۲۰۰۸ با هدف مبارزه با فقر و رو یا رویی با درگیری های فرقه ای و طایفه ای و تلاش برای توحید ادیان جهان تشکیل شد و اکنون تحقیقات نشان می دهد که دو تن ازمشاوران ارشد بلر که ازاعضای بارز این موسسه خیریه محسوب می شوند، وابسته به جماعت اخوان المسلمین هستند.

روزنامه دیلی تلگراف هم به نقل ازسازمان مراقبت ازاخوان المسلمین، "گلوبان دیلی واچ" دراین باره می نویسد، تحقیقاتی که روی ۱۳ سال فعالیت های اخوان المسلمین انجام شده است، نشان می دهد که اسماعیل خضر الشطی، عضو شورای مشاوران موسسه بلر یکی از رهبران بارز در جنبش قانون اسلامی، شاخه اخوان المسلمین کویت است.

این گزارش همچنین به مصطفی تسیریچ به عنوان عضو بارزدیگراین موسسه خیریه اشاره می کند و تاکید می کند که وی مفتی سابق بوسنی وهرزگوین بوده است. وی ارتباطات نزدیکی با سازمان جهانی اخوان المسلمین دارد و ازاعضای شورای اروپایی هیئت فتوا ومطالعات که ریاست آن را یوسف القرضاوی، رهبرمعنوی اخوان برعهده دارد، محسوب می شود.

وی در سال ۲۰۰۸ به دلیل ارائه نظرات و صدور فتواهای افراطی از سوی دولت انگلیس تلاش می شده که از انگلیس به دور باشد. وی در موسسه تونی بلر منصب مشاور ارشد امور اسلامی تونی بلر را بر عهده دارد. مرکز نظارت بر فعالیت های اخوان در پایان از تونی بلر خواسته است که در فعالیت ها و ارتباطات خود با اخوان المسلمین تجدید نظر کرده و با تدبیر در این زمینه برخورد کند.

تحقیقات نشان می دهد که دو نفر از مشاوران ارشد بلر که از اعضای بارز این موسسه خیریه است ، وابسته به جماعت اخوان المسلمین هستند.

سخنگوی موسسه بلر با تائید این موضوع به دفاع از الشطی و تسیریچ برخواسته و گفته است که این دو از یاران اصلی پیگیری اهداف این موسسه هستند و ما از این که با آنها همکاری می‌کنیم به خود می‌بالیم .

وی در ادامه می افزاید: «ما هیچ اطلاعاتی از ارتباطاتی که با آن چه در گزارش ها آمده است نداریم اما به هر حال کاملا قانع هستیم که آنها مخلصانه از فعالیت های موسسه حمایت می کنند.»

در همین باره استفان مرلی، محقق امریکایی و پژوهشگر در امور جنبش های افراطی و رئیس سازمان مراقبت از اخوان المسلمین می گوید: «گروه های اسلامی مختلفی هستند که به خود نام اخوان المسلمین نمی دهند اما با سازمان بین المللی اخوان ارتباط دارند.»

وی تاکید می کند، این افراد شماری از سیاستمداران از جمله تونی بلر را فریب داده اند در حالی که او باید بداند که اشخاصی مثل الشطی و تسیریچ در همان اتاق بلر علیه او فعالیت می کنند.

"اولیویه گیتا"، مدیر مرکز مطالعات جمعیت هنری جسکون نیز در این باره می گوید: «انگلیس تاریخی طولانی از تملق برای اسلام گرایان دارد و معتقد است که آنها آزاری برای کسی ندارند، در طول ۴۰ سال گذشته اخوان المسلمین بریتانیا را پناهگاهی امن برای خود یافته اند و با کمک هایی که از سوی دولت انگلیس دریافت کرده اند توانسته اند که از طریق این کشور به نفوذ تدریجی در دیگر کشورهای جهان اقدام کنند.»

در همین باره "ابراهیم منیر"، دبیر کل سازمان سازمان جهانی اخوان المسلمین اعلام کرده است که بر خلاف آن چه در روزهای اخیر درباره احتمال جابه جایی دفتر این سازمان از انگلیس به اطریش در برخی رسانه ها آمده است، سازمان جهانی اخوان المسلمین به هیچ وجه قصد ندارد دفتر خود را از انگلیس به کشوری دیگر منتقل کند و هر آن چه در این زمینه در رسانه ها مطرح می شود، کذب محض است.

وی تاکید می کند که لندن تنها مقری برای نشست های سران جماعت اخوان المسلمین است که در آن رهبران اخوان گرد هم می آیند در غیر این صورت مرکز اداره این سازمان نمی تواند لندن باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *