دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - 27 May 2024
 
۰

طرح داستان سیندرلای 3 دزدی از آب درآمد!

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 69591
والت دیزنی انیمیشن «سیندرلای سه » را بر اساس طرحی از نویسنده فیلمنامه تلویزیونی «سایه های بلند گناه» ساخته است.
فریبرز روشنفکر که «سایه های بلند گناه» را به اتفاق جعفر حسنی برای سیما فیلم نوشته اخیرا شکایتی را ازکمپانی والت دیزنی بر مبنای سرقت طرحش مطرح کرده و به نتایجی هم رسیده است.

بر اساس گفته‌های روشنفکر، او طرحی را پیش از ساخت این انیمیشن در مهر ماه 78 به کمپانی والت دیزنی ارسال کرده است و پیش از ارسال در چند جا نیز به ثبت رسانده است؛اما مهم‌ترین مدرک شماره ثبت خود والت دیزنی است که طی یک نامه در نوامبر 1999 یعنی هشت سال پیش از ساخته شدن « سیندرلای سه » به عنوان سند در اختیار روشنفکر قرار گرفته است.

او که مستندات این شکایت را نیز در سایت شخصی خودش قرار داده است،اعلام کرده دو سه ماهی است که مطالباتش را از کانال های مختلف حقوقی پیگیری می کند و سازمان جهانی مالکیت معنوی، انجمن نویسندگان آمریکا و دادگستری آمریکا نیز به خاطر مستند بودن شکایت‌اش، راهکارهایی نیز ارائه کرده اند.

این فیلم‌نامه‌نویس در نامه‌ای که برای کمپانی والت دیزنی ارئه کرده است با اشاره به این که سیندرلاهای زیادی در دنیا وجود دارند که هرگز شاهزاده ای سوار بر اسب سفید در خانه شان را نمی زند و فرشته آرزویی بر آنها ظاهر نمی شود ، پیشنهاد کرده است به جای این که برای سیندرلا فرشته آرزویی نازل کنند، می‌توانند این آموزش را بدهند که هر انسان یک فرشته تحقق آرزوست و علاوه بر این که می تواند رویاهای خودش را تحقق بخشد ، می تواند به تحقق آرزوهای دیگران نیز کمک کند.

روشنفکر با اعلام این مطلب که طرحش را بر همین مبنا برای این کمپانی فرستاده است، به سیمافیلم گفت: آنها در جواب من دو نامه و یک دعوتنامه برای همکاری فرستادند.مدتی بعد شخصی تماس گرفت و با شاعرانه خواندن طرح من ، گفت که سیندرلا برای این کمپانی مقدس است و به هیچ وجه دنباله ای برای آن ساخته نخواهد شد . او من را تشویق کرد که فرم همکاری را پر کنم که من این کار را نکردم .

وی یادآور شد: با ساخته شدن « سیندرلای دو » و پس از آن سه ، مترجم طرحم با من تماس گرفت و من را در جریان ساخته شدن نسخه سوم این انیمیشن قرار داد که بر مبنای همان طرح من بوده است . بعد از آن با تشویق جعفر حسنی ، فریدون فرهودی و دکتر هادی کریمی تصمیم گرفتم از این کمپانی به خاطر سرقت طرحم شکایت کنم .

گفتنی است روشنفکر کارشناس فیلمنامه و مجری و طراح طرح و پروژه های فرهنگی در کارگاه فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری است که فیلمنامه سینمایی«فرود» را در ژانر وحشت به اتفاق اصغر هاشمی نوشته و در حال حاضر روی فیلمنامه یک مجموعه انیمیشن به نام «دوستان وفادار» کار می کند.
منبع: شبکه ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *