پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۱

رتبه ایران از نظر تعطیلات رسمی در جهان

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 409711
مشاور وزیر کشور و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی در خصوص ساماندهی تعطیلات سال آینده، گفت: اگر بخواهیم تعطیلات رسمی خود را با سایر کشورها هماهنگ کنیم نباید سلیقه‌ای برخورد کنیم.در حال حاضر تعطیلات رسمی کشور ۲۶ روز است و ایران از این بابت دومین کشور دنیا است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا؛رضا محبوبی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از نظر دولت در حال حاضر وضعیت تعطیلات در سطح کشور به جای کارکرد مثبت کارکردی منفی داشته و اغلب شهروندان نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای بهره‌وری از ایام فراغت خود داشته باشند. به علاوه چون عمده تعطیلات کشور بر اساس تاریخ قمری و متغیر است موجب می‌شود افراد نتوانند با برنامه‌ریزی به موقع از تمام فرصت و ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور جهت ساماندهی تعطیلات در پی جمع‌آوری نظرات مراجع مختلف است، ادامه داد: به عنوان مثال، ما ظرفیت‌های عظیمی در جنوب کشور داریم، اما به دلیل نبود تعطیلات زمستانی نمی‌توانیم از آن بهره‌مند شویم. همچنین می‌توان اذعان کرد که متاسفانه حتی تعطیلات مذهبی هم با بی‌برنامگی و به بطالت می‌گذرد. از سوی دیگر در اکثر موارد شروع سال تحصیلی هم بر اساس زمان‌بندی تعیین شده در تقویم پیش نمی‌رود، چرا که به عنوان مثال اگر اول مهر وسط هفته باشد ناخودآگاه روز اول مدارس تا شنبه هفته بعد به تعویق می‌افتد.

وی همچنین افزود: در واقع ساماندهی صرفاً به معنای کاهش یا افزایش تعطیلات نیست، بلکه ما باید تمام این بی‌نظمی‌ها را در نظر گرفته و تعداد تعطیلات را با برنامه‌ریزی دقیقی در اختیار شهروندان قرار دهیم. در حال حاضر تعطیلات رسمی کشور ۲۶ روز است و ایران از این بابت دومین کشور دنیا است، این در حالی است که ما فقط روزهای جمعه را به طور رسمی می‌شناسیم، اما در سایر کشورها شنبه و یک‌شنبه پشت سر هم تعطیل‌اند، از این رو می‌توان گفت ما در مجموع کم‌ترین تعطیلات را داریم.

محبوبی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: مراجع و متخصصان مختلف در این رابطه فهرست‌های مختلفی ارایه می‌دهند، اما در نهایت تمام آن‌ها دارای فصل مشترک هستند. به علاوه اغلب مولفه‌های عنوان شده در مجامع مختلف علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، روند افزایشی داشته و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، از این رو باید تمام اهتمام خود را جهت علت‌یابی رشد آسیب‌ها به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه باید تصمیمات اساسی در سطح ساختاری صورت گیرد، تصریح کرد: تکیه بر دین‌داری و افزایش سرمایه‌های اجتماعی دو مولفه‌ای هستند که تاثیر بسزا و چشم‌گیری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند. از طرفی ارتقاء سطح دین‌داری مردم تنها بر عهده نهادهای سیاسی نیست، بلکه یک باور عمومی است، به علاوه تمهیداتی که منجر به افزایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود نیز کاهش آسیب‌ها را به دنبال دارد.

محبوبی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در ماه مبارک رمضان سطح نزاع و سرقت به شکل معناداری کاهش می‌یابد، در نتیجه می‌توان گفت زمینه‌سازی برای پررنگ کردن اعتقادات مردم اثر مستقیم روی کاهش میزان ناهنجاری‌ها می‌گذارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
چرا آمار اشتباه به مردم میدید
همه جای دنیا آخر هفته 2 روز تعطیلند شنبه و یکشنبه ما فقط جمعه (غیر از تهران) چطور 26 روز ما از اونا بیشتره ؟