جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مشکلات پذیرش نظارت نامحدود برای کشور

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 419819
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: پذیرش نظارت‌های نامحدود قطعاً ما را دچار مشکل می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری با موضوع "بررسی جایگاه سیاست خارجی دولت یازدهم در اندیشه انقلاب اسلامی" در مناظره‌ای که به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در این دانشگاه برگزار شد، شرکت کردند.

مهرداد بذرپاش در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: برای بررسی این مسئله می‌توان به قیاس عملکرد دولت‌ها پرداخت، اما قیاس دولت‌ها باید دارای مبنایی باشد که در سیاست خارجی به‌دلیل وجود مسائل مختلف شاید بهترین مبنا زمان است.

وی با اشاره به اینکه ایران ۱۲ سال است مذاکرات هسته‌ای را برای رسیدن به حق قانونی خود در پیش گرفته است، گفت: رسیدن به حل این مسئله طراحی‌های مختلفی داشته و از طی شدن این مذاکرات حدود ۱۲ سال می‌گذرد.

بذرپاش با ابراز "تنبلی خاصی در برخی از بخشهای کشور از جمله سیاست خارجی می‌بینیم" گفت: بخشی از این مسئله به‌دلیل بی‌حوصلگی است که در بیشتر بخش‌های کشور دیده می‌شود و بخش دیگر آن باوری است که به‌خصوص در انتخابات ۹۲ وجود داشت و اینکه در عالم کدخدایی وجود دارد و راهی جز کنار آمدن با او وجود ندارد.

وی تأکید کرد: وقتی به این باور داشته باشیم که کدخدایی هست و راهی جز کنار آمدن با او وجود ندارد، مجبور می‌شوید از خیلی موارد و حتی ایده‌های خود کوتاه بیایید.

بذرپاش ادامه داد: یکی از انتقاداتی که ما مطرح می‌کنیم و این به‌دلیل نگرانی‌های ما در زمینه منافع ملی است، این است که وقتی با ۱+۵ مذاکره می‌کنیم نباید تمام تمرکز و تلاش و فکرمان روی یک کشور متمرکز شود، زیرا دیگر کشورهای عضو در بازی ما قرار نمی‌گیرند و تنها همان کشور میدان بازی را تعریف می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: جامعه جهانی از ۱۸۰ کشور در جهان تشکیل شده و نبایداین‌گونه فکر کرد که تنها چند کشور جامعه جهانی هستند. وقتی دوستان و آقایان اصرار دارند که تنها ۵ یا ۶ کشور را جامعه جهانی بدانند، به این معنی است که این موضوع را پذیرفته‌‌اند و باید تبعات آن را هم بپذیرند.

وی گفت: در کنار این، عنوان کردن مسئله‌ای مانند اینکه فلان کشور با یک بمب خود می‌تواند دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما را از کار بیاندازد نیز یک گاف رسانه‌ای یا اشتباه نیست و وقتی در این بین عده‌ای هم بگویند جامعه جهانی تنها این کشورها نیستند به بی‌ثباتی متهم می‌شوند.

بذرپاش با بیان اینکه جنایت رژیم آل‌سعود علیه مردم یمن آخرین فضاحت عربستان است، گفت: مگر دوستان معتقد نبودند که با یک سفرشان به عربستان می‌توانند مشکلات را حل کنند، خوب الان وقت سفر به این کشور است.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به اینکه حاصل چنین نگاهی در سیاست خارجه به بیانیه ژنو و لوزان منتهی می‌شود، گفت: شاهد هستیم که حتی یک نفر نیست که تمام قد از بیانیه لوزان دفاع کند و آن را خالی از اشکال نداند و از چنین نگاهی بیشتر از لوزان و ژنو بیرون نمی‌آید. لوزانی که با توافق ژنو که اصل این توافقات است ۹ مغایرت جدی دارد.

بذرپاش خطاب به کواکبیان اظهار داشت: حرف ما این است که ملت را از قدرت و مولفه‌های قدرت تهی نکنیم. اگر قرار بود با همان روند سال ۸۲ در پلمب و تعلیق کردن حرکت کنیم، امروز آقایان باید با نروژ و حتی لوزامبورگ بر سر سایت فردو مذاکره می‌کردند.

وی ادامه داد: در همان به قول شما بیانیه‌خواندن‌ها بود که به غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۱۹ هزار سانتریفیوژ رسیدیم و این در حالی بود که در قرارداد سعدآباد حاضر نبودند حتی یک آبشار ما فعالیت کند و خواستار تعلیق آن بودند. همان ۳ رئیس‌جمهوری که برای مذاکرات سعدآباد به ایران آمدند حتی حاضر نبودند با رئیس‌جمهور ما دیدار کنند. البرادعی گفت که تعلیق ۶ ماهه را بپذیرید که ۶ ماه آن نزدیک به دو سال ادامه یافت و در آن صورت دولت هشتم با کسب اجازه از رهبری پلمب‌ها را برداشت.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: فناوری هسته‌ای یکی از نمادها و مولفه‌های قدرت برای کشورمان است و این کشورها به دنبال گرفتن این مولفه از کشور هستند، البته در همان به قول شما بیانیه خواندن‌ها بود که کشور به این فناوری و مولفه قدرت رسید. ۶ قطعنامه‌ای که علیه کشور ما وضع شد از سال ۸۹ به بعد بود و آن در شرایطی بود که در سال ۸۴ تا ۸۹ که اوج پیشرفت هسته‌ای ما بود، قطعنامه‌ای علیه ما صادر نشد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: پس از فتنه ۸۸ کشور به هم ریخت و یک عده اطلاعات کشور را به خارجیان فروختند. در این شرایط اوباما اعلام کرد که دیگر با ایران مذاکره نمی‌کنیم و اسرائیل خواستار تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه ایران شد تا کار نظام اسلامی ایران زودتر از مسئله هسته‌ای تمام شود.

وی در پاسخ به اظهارات کواکبیان گفت: اینکه فتنه را مطرح می‌کنیم و شما تلاش می‌کنید از آن فرار کنید، بالاخره کارهایی کردید و آرامش را از کشور گرفتید که نمی‌خواهید مطرح شود. اگر قطعنامه علیه ما منتشر شد، چرا در زمانی که فناوری‌های هسته‌ای در اوج پیشرفت بود علیه کشور ما صادر نشد و این قطعنامه‌ها پس از سال ۸۹ علیه ایران صادر شد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده خود اعتماد داریم، گفت: اینکه اعلام می‌کنیم تحقیق و توسعه ایران در بخش هسته‌ای آمده، در کدام بند بیانیه لوزان است؟ بیانیه صریحا اعلام می‌کند محدودیت‌های مشخصی برای آن در نظر گرفته می‌شود. آیا از تحیقیات محدود شده "آی‌ آر ۸" بیرون می‌آید؟

بذرپاش در ادامه تاکید کرد: از سطر تا ذیل بیانیه لوزان پذیرش محدودیت‌هاست. از آن گذشته چند ساعت بعد از مذاکرات فکت‌شیت آمریکایی‌ منتشر می‌شود که اگر درست باشد فاجعه است. وقتی به آقایان می‌گوییم تکذیب کنید، می‌گویند مصلحت نیست. وقتی از آنها می‌خواهیم فکت‌شیت ایرانی را منتشر کنند باز هم می‌گویند به صلاح نیست. از شما می‌پرسم که آیا ما ۱۶ ماه مذاکره کردیم که از آن تنها یک صفحه بیانیه مطبوعاتی بیرون آید؟ از آن گذشته ۵ کشور دیگر مذاکره‌کننده نیز این فکت‌شیت را تکذیب نکردند، بلکه تاکید هم کردند، پس حق داریم دلواپس و نگران باشیم.

وی خطاب به کواکبیان گفت: آقای کواکبیان حرف آقای صالحی و یا من و شما قرار نیست ملاک این مذاکرات باشد. ملاک آنها بندها و توافقاتی است که ما قبول کرده‌ایم. در جامعه دانشگاهی که نمی‌توان این بندها را این‌گونه مطرح کرد.

بذرپاش با اشاره به اینکه در بیانیه لوزان میزان بازرسی و نظارت از فعالیت هسته‌ای ما فراتر از پروتکل الحاقی است، گفت: با این وضعیت باید بگوییم که اصلا هسته‌ای نخواستیم تا امنیت ملی به خطر نیفتد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس ادامه داد: اگر همه محدودیت‌ها را پذیرفتیم، حداقل تحریم‌ها را برداریم، در حالی که در ژنو تمام تحریم‌ها عنوان می‌شد، اما در بیانیه لوزان تنها به تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته‌ای اشاره شده و آن هم درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا و خاتمه اجرا و درباره تحریم‌های آمریکا و توقف آن ذکر شده است.

بذرپاش ادامه داد: پذیرش نظارت‌های نامحدود قطعا ما را دچار مشکل می‌کند. آن زمانی که اطلاعات کامل دانشمندان ما را نداشتند چند نفر از دانشمندان ما را به شهادت رساندند و حال اگر اطلاعات دهیم معلوم نیست چه بر سر دانشمندان ما خواهد آمد.

وی با بیان اینکه ۶ قطعنامه شورای امنیت علیه ایران غیرقانونی بوده است، ادامه داد: این قطعنامه‌ها از مسیر قانونی که شورای حکام است عبور نکرده، اما در بیانیه و توافقی که صورت گرفته در بند مربوط به قطعنامه شورای امنیت این‌گونه آمده که ما تمام قطعنامه‌های گذشته را پذیرفته و علاوه بر محدودیت‌های قبلی محدودیت‌های جدیدی را هم می‌پذیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بر این اساس تحریم‌ها پس از راستی‌آزمایی آژانس برداشته می‌شود، ادامه داد: اگر آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ما نگرانی‌هایی را داشته باشد و ما آن را برطرف نکنیم، گزارش عدم پایبندی ایران به تعهداتش را صادر می‌کنند.

بذرپاش با بیان اینکه آقای کواکبیان و دوستانش معتقدند که ایرادات بیانیه لوزان برطرف می‌شود، گفت: ما نگران استقلال و منافع کشور هستیم و محض اطلاع شما باید بگویم که پیوست‌های توافق هم نگارش شده و حال چگونه ممکن است در عرض چند ماه این کارها انجام شود.

وی با بیان اینکه ایران ۱۲ سال است که با این گروه مذاکره می‌کند، افزود: اختلاف نظر ما بر سر توافق خوب است. دوستان طوری صحبت می‌کنند که به نظر ما مخالف مذاکره و توافق هستیم. همه صحبت‌ها و نگرانی‌ها برای رسیدن به توافق خوب است، اینکه حق هسته‌ای ما نادیده گرفته نشود و بتوانیم از این دستاورد به خوبی استفاده کنیم.

این نماینده مجلس افزود: اصل ۷۷ قانون اساسی می‌گوید هر توافقی باید به تصویب مجلس برسد. وقتی مسئله را به عنوان نماینده مجلس به مسئولان تذکر می‌دهیم، نمی‌پذیرند. مجلس در سال ۸۵ قانونی را تصویب کرد که براساس آن اجرای پروتکل الحاقی حتی به صورت داوطلبانه غیرممکن است، حال اگر امثال شما آقای کواکبیان در مجلس بودید که به آسمان می‌رفتید.

بذرپاش در پایان گفت: اگر قرار بود توافق تاثیر به سزایی در شرایط کشورمان بگذارد، پس از توافق ژنو قیمت نفت و بورس به شکل مشخصی ثابت می‌ماند، اما دیدیم که این‌گونه نشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *