جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۲

چرا از شکست مذاکرات نگران نیستیم؟

شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب: 437611
روز سه‌شنبه - ۲۳ تیرماه پس از تلاش طولانی و پرطاقت هیئت مذاکره کننده هسته ای کشورمان متن جمع بندی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تهیه و به تایید طرف های گفتگو رسید تا در مجاری قانونی پیش بینی شده با در نظر گرفتن مصالح ملی مورد برسی و تایید نهایی قرار بگیرد که در این بین جریان مشکوکی با یک جو تبلیغاتی گسترده سعی کردند این مسیر قانونی را دور زده و کشور را در مقابل عمل انجام شده قرار بدهند که با تاکید رهبر معظم انقلاب بر طی شدن مسیر قانونی پیش بینی شده و احتمال عدم تصویب متن جمع بندی برجام، این فضاسازی مسموم و منحرف کننده شکسته شد . «چه این متنی که تهیه شده است، در مجاری قانونی پیش‌بینی شده خود «تصویب بشود و چه نشود»، اجر آنها محفوظ است؛ این را به خود آن برادران هم از نزدیک عرض کردیم. البته برای تصویب این متن، یک مسیر قانونی پیش‌بینی شده‌ای وجود دارد که باید این مسیر را طی کند و خواهد کرد؛ ان‌شاءالله (۱) - چه این متن تصویب بشود و چه نشود، به حول و قوّه‌ی الهی، اجازه‌ی هیچ‌گونه سوءاستفاده‌ای از آن داده نخواهد شد-(۲)»
به گزارش جهان به نقل از تابش کوثر، خطوط قرمز اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری اصول کلی مذاکرات هسته ای است که باید دقت شود طبق هشدار رهبرمعظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری کوتاه آمدن از اصول انحراف است ، انعطاف نیست(۳) که ایشان در دیدار با مسئولان نظام نیز بر این موضوع تاکید کردند :" برادران ما در دولت خدمتگزار با اعتقاد عمل میکنند؛ واقعاً معتقد به انقلاب، معتقد به مبانی انقلاب، معتقد به اصول انقلابند؛ از اینها ما گله‌ای نداریم، لکن در مجموعه‌ی دست‌اندرکاران ما کسانی هستند که تصوّر میکنند اگر از برخی از اصول خود و مبانی خود کوتاه بیاییم، خیلی از درهای بسته به روی ما گشوده خواهد شد؛ درحالی‌که این‌جور نیست؛ این خطای بزرگی است و ما نتایج این خطا را در برخی از کشورهای دیگر - که نمیخواهم اسم بیاورم - در همین دوره‌ی چندساله‌ی اخیر مشاهده کردیم. راه پیشرفت، ایستادگی است؛ پافشاری بر مبانی است"(۴) و همچنین در خطبه های نماز عید سعید فطر امسال گفتند : " اجازه‌ی خدشه‌ی در اصول اساسی نظام اسلامی به کسی داده نخواهد شد"(۵) که کارشناسان معتقدند اصول مذاکرات هسته ای که همان خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب است ، راه سوء استفاده از طرف های غربی را گرفته است و گذشتن از آنها هزینه های جبران ناپذیری را برای کشور و ملت به بار خواهد آورد و قطعا توافقی که از این خطوط قرمز گذشته باشد مورد تایید رهبری و یک توافق خوب نیست

پس دست اندرکاران برسی جمع بندی برجام باید این متن را به طور دقیق برسی کنند که اگر بخش هایی از ان احیانا از خطوط قرمز رهبری عبور کرده بود آن را تصویب نکنند تا آنچه را که تحویل ملّت ایران می دهند ، بتوانند با گردن افراشته، در مقابل خدای متعال هم ارائه بدهند

- مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام اهمّ خطوط قرمز مذاکرات هسته ای را اعلام کردند که این مواد عبارتند از :

۱- نپذیرفتن محدودیّت های بلندمدّت " ما محدودیّت ده سال و دوازده سال و مانند اینها را قبول نداریم"
۲- ادامه پیدا کردن کار تحقیق و توسعه و ساخت و ساز
۳- لغو فوری تحریم ها در هنگام امضای موافقت‌نامه "بنده تصریح میکنم، تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی، چه آنچه به شورای امنیّت ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به کنگره‌ی آمریکا ارتباط پیدا میکند، چه آنچه به دولت آمریکا ارتباط پیدا میکند، همه باید فوراً در هنگام امضای موافقت‌نامه لغو بشود؛ بقیّه‌ی تحریمها هم در فاصله‌های معقول لغو بشود."
۴- لغو تحریمها منوط به اجرای تعهّدات ایران نباشد" نمیشود بگویند: شما رآکتور آب سنگین اراک را خراب بکنید، سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش بدهید، این کارها را بکنید، آن کارها بکنید، بعد که کردید، بعد آن‌وقت آژانس بیاید شهادت بدهد، گواهی کند که شما راست میگویید و این کارها را انجام داده‌اید، بعد ما تحریمها را برداریم! نه، این را ما مطلقاً قبول نداریم"
۵- مخالفت با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس "آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست [چون] بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده. به‌علاوه، اینکه بگویند «آژانس باید بیاید اطمینان پیدا کند که فعّالیّت هسته‌ای در کشور نیست» این یک حرف غیر معقولی است خب، چه‌جور میشود اطمینان پیدا کند؟ اصلاً اطمینان پیدا کردن [یعنی چه‌]؟ مگر تک تک خانه‌ها و وجب به وجب سرزمین کشور را اینها بگردند! چه‌جوری میشود اطمینان پیدا کرد؟ موکول کردن به این مسئله، نه منطقی است، نه عادلانه است"
۶- مخالفت با بازرسی‌های غیر متعارف و بازرسی از مراکز نظامی و پرس‌وجوی از شخصیّت‌ها(۶)

چرا از شکست مذاکرات نگران نیستیم

- در جریان مذاکرات هسته ای این سوال مطرح می شود که که با توجه به تحریم های بی رحمانه دشمنان علیه ملت ایران و مشکلات اقتصادی کشور ، چرا نباید از شکست مذاکرات هسته ای نگران باشیم و فقط مقتدرانه در پی رسیدن به یک توافق خوب باشیم که باید بگوییم :

۱- سه سال پیش روزنامه نیویورک تایمز در خبری نوشت : «سازمان سيا دائماً بيانات رهبر عالي ايران را رصد مي كند اما مشكلي در اين ميان وجود دارد. او همواره با زبان دين سخن مي گويد و تحليل اين مطالب براي تحليل گران سرويس جاسوسي آمريكا دشوار است».

یکی از خطاهای بزرگ محاسباتی این است که انسان فقط در چارچوب عوامل محسوس و مادی قدم بر دارد و عوامل معنوی و سنتهای الهی را نادیده بگیرد که یکی از سنتهای الهی که همواره در طول تاریخ انقلاب مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است در آیه شریفه: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم (۷)آمده است . اگر شما در راه خدا حرکت و دین خدا را نصرت کنید، خدا شما را نصرت خواهد داد که این سنّت الهی غیر قابل تغییر است: وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلاً (۸)
خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم می فرماید : وَإِن يُرِيدُوا أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ. (۹)

و اگر بخواهند تو را فریب دهند، خدا براى (حمایت) تو کافى است; او همان کسى است که تو را، با یارى خود و مؤمنان، تأیید کرد و دلهاى آنها را با هم، پیوند داد. اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مى کردى که میان دلهاى آنان پیوند دهى، نمى توانستى; ولى خداوند در میان آنها پیوند ایجاد کرد. زیرا او توانا و حکیم است

بیست و دوم بهمن ماه هر سال مردم غیور و عزیز ایران اسلامی در سرما جشن باشکوه پیروزی انقلاب اسلامی ایران را می گیرند و در گرما با دهان روزه در راهپیمایی شکوهمند روز قدس شرکت می کنند . چه کسی مردم را در این خیابانها می‌آورد ؟ نمونه دیگر هشت‌سال دفاع مقدس است ، نمونه دیگر حماسه کم نظیر مشارکت ۷۲.۷ درصدی مردم ایران در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که مشت محکمی به دهان دشمنان بود که نشان دادند به این نظام اعتماد دارند و تحریم ها و خباثت های آنان نتوانسته است مردم را از نظام جدا کند . اینها دست خدا است که حضرت فرمود یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة(۱۰)
گفتنی است که رهبر معظم انقلاب در پیام حادثه به یادماندنی تشییع باشکوه و غیرتمندانه‌ی پیکر مطهر ۲۷۰ شهید دوران دفاع مقدس به این نکته اشاره کردند :" سپاس بیپایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظههای نیازِ این ملّتِ خداجوی و خداباور، بشارتهای تردیدناپذیر را بر دلهای بیدار نازل میفرماید و غبارها را میزداید. و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه، مسئولیّتپذیر که خطاب لطیف الهی را به درستی میشناسید و مینیوشید و پاسخ میگویید"(۱۱)

۲- مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مسئولان نظام گفتند :" یکی از چالشها هم این است که کسی تصّور کند که مردم تحمّل نمیکنند؛ نه، مردم مشکلات را تحمّل کرده‌اند. اگر حقیقتاً برای مردم بدرستی تبیین بشود، با صداقت لازم حقایق امور برای مردم بیان بشود، مردم ما مردم وفاداری‌اند؛ می‌ایستند، مقاومت میکنند"(۱۲)که همواره رهبر معظم انقلاب با تاکید بر کار جهادی ، راه حل مشکلات کشور تمرکز بر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی دانستند تا اقتصاد ما بتواند در تکانه های بین المللی محکم بایستد و اگر دشمنان به بهانه های واهی بخواهند تحریم های سختری را علیه ملت ایران به کار ببرند ،سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مانع رسیدن آنها به اهداف شومشان شود

۳) اگر دست اندرکاران پس از برسی جمع بندی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به این نتیجه رسیدند که تصویب آن با منافع ملی در تضاد است و آن را تصویب نکردند این به معنای شکست مذاکرات نیست بلکه چون آمریکا بیش از ما به این مذاکرات احتیاج دارد ، رجز خوانی تهدید به جنگ را کنار گذاشته و پشت میز مذاکره می نشیند تا فرزندان انقلاب با تلاش بیشتر بتوانند نواقص برجام را اصلاح کنند و به یک توافق خوب دستیابند

پی نوشت :

۱)۱۳۹۴/۰۴/۲۷ خطبه‌های نماز عید فطر
۲)همان
۳)۱۳۹۰/۰۶/۱۷بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
۴)۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام
۵)۱۳۹۴/۰۴/۲۷ خطبه‌های نماز عید فطر
۶)۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام
۷)سوره مبارکه محمد آیه ۷
۸)سوره مبارکه احزاب آیه ۶۲
۹) سوره مبارکه انفال آیات ۶۲ و ۶۳
۱۰) خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه
۱۱)۱۳۹۴/۰۳/۲۶پیام رهبر انقلاب در پی تشییع پیکر مطهر ۲۷۰ شهید دوران دفاع مقدس
۱۲)۶)۱۳۹۴/۰۴/۰۲ - بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اشاره به بیانات آقا در پیام به شهدا درباره هدایت دلهای مردم نکته ظریف و جالبی بود
خود سي اي اي و دستگاهاي جاسوسي بهتر از هر كسي مي دانند كه ايران نيازي به بمب اتم ندارد . انچيز كه از ان ترس دارند ايده و تفكر مهدويت است كه حتما به وقوع مي پيونند و دنيا از لوس وجود اين جانيان پاك خواهد شد و ايران پرچمدار مهدويت در دنيا است .