پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

کجای دنیا نرخ بیکاری صفر درصد است؟

جمعه ۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 377519
نرخ بیکاری صفر درصد برای اقتصاد ایران یک رویاست اما حقیقت این است که هیچ کشوری آرزوی چنین نرخی از بیکاری را ندارد.


به گزاری جهان به نقل از خبرآنلاین، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در بهار سال ۱۳۹۳ را معادل ۱۰.۷ درصد اعلام کرده، یعنی اینکه ۱۰.۷ درصد از کسانی که قصد کار کردن دارند، فعلا خانه نشین هستند و یا احتمالا به کاری مشغول هستند که در آمار رسمی گنجانده نمی شود. شکی هم نیست که نرخ بیکاری ۱۰ درصدی را هیچ کس نمی پسندد؛ نه مسوولان و نه افراد جامعه. اما نرخ بیکاری مطلوب چقدر است؟ برای مثال می توان گفت که نرخ بیکاری صفر درصد، نرخی رویایی برای اقتصاد کشور خواهد بود یا خیر. البته تحقق نرخ بیکاری صفر درصد در یک اقتصاد بزرگ مانند ایران به سختی امکانپذیر است اما تاکنون برخی مناطق مانند موناکو در فرانسه نرخ بیکاری صفر درصد را تجربه کرده اند. در سال ۲۰۰۵ نرخ بیکاری در موناکو به صفر درصد رسید و کارفرمایان در این منطقه مجبور شدند برای تامین نیروی کار مورد نیاز برای مشاغل جدید دست به دامان فرانسویان ساکن در دیگر مناطق شوند. در آمریکا نیز بیکاری در میان دانش آموختگان برخی رشته ها امری نادر است. برای مثال در سال ۲۰۱۰ نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان رشته های فیزیک نجومی، ژئوفیزیک و داروشناسی در آمریکا صفر درصد بود، آن هم در حالی که نرخ بیکاری کل کشور به ۱۰ درصد نزدیک می شد. در واقع فارغ التحصیلان این رشته ها معمولا از زمان دانشجویی با پیشنهاد شغلی مواجه شده و از همان زمان مشغول به کار می شوند.

با این حال وقتی از اقتصاد یک کشور حرف می زنیم، نرخ بیکاری صفر درصد شاید چندان هم خوشایند نباشد. جامعه ای بدون بیکاری مانند این می ماند که هیچ خانه خالی از سکنه ای در کشور وجود نداشته باشد و برای مثال در این صورت اگر کسی بخواهد محل سکونت خود را از اصفهان به شیراز منتقل کند مجبور است کسی را در شیراز پیدا کند تا خانه هایشان را با یکدیگر عوض کنند اما اگر خانه های خالی در شیراز وجود داشته باشد، تغییر محل سکونت راحت تر خواهد بود. باید گفت که وجود چندین جای خالی به افزایش کارایی بازار کمک می کند. اقتصاددانان نیز به ندرت نرخ بیکاری صفر درصد را مطلوب می دانند. کریستوفر پیساریدس که نوبل اقتصاد را در کارنامه دارد برآورد کرده که حتی در بهترین روزهای اقتصاد یک کشور نیز نرخ بیکاری حدود ۵ درصد خواهد بود که بیشتر آن مربوط به افرادی می شود که از شغل پیشین خود کنار رفته و در جستجوی شغل جدیدی هستند. پیساریدس می گوید: "حتی در یک اقتصادی که به سرعت رشد می کند، همواره نیروی کار مشغول جابجایی بین شهرها و کسب و کارهای مختلف هستند. به همین خاطر باید بپذیریم که وجود کمی بیکاری در جامعه، برای اقتصاد مفید خواهد بود."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باغبان
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر که ما از این جهت از خیلی کشورها جلوتریم
United States
در مملکتی که ریس جمهور قول می دهد 100 روز اقتساد را درست کند با پرداخت یارانه غیر نقدی و سبد کالا مشکل بیکاری را در صف ایستادن حل می کند