چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

افزایش همکاری هسته ‌ای ایران و روسیه

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 410430
سفیر تهران در مسکو گفت: براساس تفاهمنامه مشترک ایران و روسیه توافق کردند با همکاری یکدیگر در ایران سوخت مشترک تولید کنند و این در راستای برنامه‌های درازمدتی است که کشورمان برای تولید سوخت هسته ای دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مهدی سنایی، سفیر کشورمان در روسیه در حاشیه همایش «نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» در پاسخ به سئوال مهر درباره خبر انعقاد قرارداد مشترک سوخت بین ایران و روسیه، ‌ گفت: این یک یادداشت تفاهم است. در ۱۱ نوامبر، سه سند بین سازمان انرژی اتمی ایران و روس اتم امضا شد که یکی از آنها موافقتنامه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بود كه در واقع تمديد موافقت نامه اي بود كه در اوايل دهه ٩٠ امضا شده است.

وی افزود: سند دوم قرارداد ساخت نیروگاه بوشهر دو و سه بود که تمهیدات کلنگ‌زنی و شروع به کار آن در حال فراهم شدن است و امیدوار هستم که در شهریور ماه سال آینده به صورت رسمی کار ساخت نیروگاه شماره دو بوشهر آغاز شود.

سنایی گفت: یک یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه تولید مشترک سوخت امضا شد که این قدم بسیار مثبتی در تعمیق همکاری‌های هسته‌ای دو کشور بوده و این سند در روند گفتگوهای ایران و ۱+۵ نیز بسیار مورد توجه و مفید است.

وی درباره جزئیات این سند، گفت: بر اساس این سند، ایران و روسیه اعلام می‌کنند که بنا دارند با همکاری یکدیگر در ایران سوخت مشترک تولید کنند و این در راستای برنامه‌های دراز مدتی است که جمهوری اسلامی ایران برای تولید سوخت هسته‌ای دارد.

سنایی در پاسخ به سوالی درباره لغو روادید ایران و روسیه که چند هفته پیش اعلام شده بود، گفت: آنچه که در مورد آن صحبت کردیم لغو روادید نبوده است بلکه تسهیل اعطای روادید بود که یک یادداشت تفاهم بین وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه روسیه تهیه شده که به زودی امضا خواهد شد.

وی گفت: اساس این تفاهم نامه دریافت روادید برای تجار بخش اقتصادی و همین طور گردشگران و محافل دانشگاهی است که به میزان زیادی تسهیل شده و من فکر می کنم که میزان زیادی از نارضایتی هایی که درباره دریافت ویزای روسیه و ایران وجود دارد با این توافقنامه برطرف خواهد شد و امیدوار هستیم که باعث تسهیل رفت و آمدها و تعاملات شود.

سفیر کشورمان در روسیه ادامه داد: در سال گذشته تعداد گردشگران بین دو کشور افزایش پیدا کرده و در این زمینه هر دو کشور ظرفیت بالایی دارند و امیدوار هستیم که قدم های بعدی در این زمینه برداشته شود. آنچه اکنون آماده امضا شده تفاهم نامه تسهیل اعطای ویزا است.

وی درباره عملکرد روسیه در مذاکرات هسته ای ایران، اظهار داشت: نقش روسیه بدون تردید در پرونده هسته ای ایران در طول سال های گذشته مثبت و تعدیل کننده بوده است البته عملکرد روسیه در دوره های مختلف متفاوت بوده است.

سنایی با اشاره به اینکه روسیه همیشه نقش تعدیل کننده داشته و سعی کرده فشارها بر ایران را کاهش دهد، بیان کرد: اما این نقش در دوره های مختلف متفاوت بوده است و شاید اگر در سال هایی که قطعنامه ها بر علیه ایران وضع شد و فشارها به ایران افزایش پیدا کرد دولت کنونی یعنی آقای پوتین در روسیه رئیس جمهور بود، مسئله به شکل دیگری رقم می خورد.

وی گفت: چه در گذشته و چه در حال نقش روسیه تعیین کننده بوده است و ما امیدوار هستیم در ماه های پیش رو نیز این نقش مثبت تقویت شود. گفتگویی جدی نیز بین دو کشور هم در قالب ۱+۵ و هم دوجانبه برقرار است.

سنایی در پاسخ به سوالی درباره زمان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران که قبلا سال ۲۰۱۵ اعلام شده بود، گفت: این موضوع آن طور که ما هم شنیده ایم در حال بررسی است و با دیدگاه مثبت مورد بررسی قرار می گیرد اما تصمیمی در این زمینه و تاریخی برای ما تعیین نشده است.

وی درباره رفت و آمد مقامات ایرانی به مسکو در ماه های آینده گفت: رفت و آمد مقامات دو کشور بسیار گرم است و در یکی دو ماه اخیر از طرف روسیه رئیس مجلس، دبیر شورای امنیت، وزیر دفاع، وزیر محیط زیست و وزیر توسعه اقتصادی به ایران سفر کردند و از طرف کشور ما نیز در جدول سه ماهه آینده در عرصه های مختلف سیاسی و اقتصادی رفت و آمد خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *