پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۱۳

رهبرانقلاب، معمای آمریکا است/ خیال می‌کردیم عقب می‌نشینند!

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 430735
یک روزنامه آمریکایی می‌گوید غرب توقع داشت ایران در مذاکرات از جوش و خروش بیفتد و عقب‌نشینی کند اما این طور نشد.
رهبرانقلاب، معمای آمریکا است/ خیال می‌کردیم عقب می‌نشینند!
به گزارش جهان، روزنامه لس‌آنجلس تایمز در تحلیلی به آخرین موضع‌گیری صریح رهبر معظم انقلاب درباره خطوط قرمز هسته‌ای پرداخت و نوشت: رهبر عالی ایران اعلام کرد هرگز اجازه دسترسی بازرسان به سایت‌ها و پایگاه‌های نظامی را نمی‌دهد.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه می‌نویسد: بسیاری بر این باورند که نیت اصلی رهبر عالی ایران از طرح این مواضع سرسختانه در آستانه سررسید مهلت ۳۰ ژوئن (۹ تیر) برای حصول توافق، امتیاز گرفتن است. در هفته‌های اخیر در واشنگتن و برخی پایتخت‌های اروپایی نگرانی‌ها تشدید شده است. در باب این موضوع؛ ریچارد نفیو از اعضای اسبق تیم مذاکره‌کننده آمریکا معتقد است «انتظاری که همگان از رفتارهای ایران دارند این است که همواره در ابتدا با تندروی پیش می‌تازند و پس از آن از جوش و خروش می‌افتد اما این بار این طور نشد. ایرانی‌ها هر چه مذاکرات رو به جلو می‌رود بر اصول و مواضعشان مصرترند و بیشتر پافشاری می‌کنند.»

به نوشته پل ریشتر، بسیاری از تحلیلگران سیاسی مواضع سرسختانه رهبر ایران را نوعی تاکتیک در مذاکره ارزیابی می‌کنند. اما به هر تقدیر، هر یک از طرفین بنا به منافع استراتژیک خود، خواهان توافق است. طرف‌های مذاکره با تهران خواستار تعویق تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای دست کم ۱۰ تا ۱۵ سال هستند؛ اما این کشور خواهان حذف تحریم‌هاست.

لس‌آنجلس تایمز می‌افزاید: موضوع بازرسی از سایت‌های نظامی مولد بحث و جدل‌های جدی در ایران بوده است. بسیاری در ایران می‌گویند که این طرح نقض حاکمیت ملی و رفتاری تبعیض‌آمیز با ایران متفاوت با سایر کشورهای جهان است چرا که هیچ کشوری
واشنگتن اینک به طور مرتب امکان دسترسی به مقامات بلندپایه ایران را دارد و دیپلمات‌های آمریکایی رابطه‌ای گرم و صمیمی با ظریف وزیر خارجه متین و فهمیده و نرمخوی ایران دارند. اما شخصیت (آیت‌الله) خامنه‌ای رهبر ایران هنوز هم یک معماست.
در جهان اجازه این کار را نمی‌دهد.

روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد: چانه‌زنی‌ها که از سپتامبر ۲۰۱۳ شروع شد این مزیت را داشته که آمریکا توانسته است بصیرتی به درون دستگاه حاکمه ایران پیدا کند و این اتفاقی است که در ۳۶ سالی که از پیدایش انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد ممکن نبود. واشنگتن اینک به طور مرتب امکان دسترسی به مقامات بلندپایه ایران را دارد و دیپلمات‌های آمریکایی رابطه‌ای گرم و صمیمی با ظریف وزیر خارجه متین و فهمیده و نرمخوی ایران دارند. اما شخصیت (آیت‌الله) خامنه‌ای رهبر ایران هنوز هم یک معماست.

درون دولت آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی در مورد موضوعاتی که تصمیم‌گیری آن برعهده رهبر عالی ایران است وجود دارد. همچنین در مورد اینکه آیا رهبری صرفاً عامل انسجام و اجماع میان قدرتمندترین نیروهای سیاسی درون دستگاه نخبه کشور است یا نه نیز اختلاف نظر وجود دارد.

روزنامه آمریکایی که ظاهراً از به هم خوردن نقشه کاخ سفید عصبانی شده می‌نویسد: تصور می‌شد کار تمام شده اما (آیت‌الله) خامنه‌ای این امید را نقش بر آب کرد و گفت توافق باید ۷ ساله باشد. خطوط قرمزی که پیش از این او ترسیم کرده بود، مدتها بعد پاک شد و به نظر رسید که او قبول کرده غنی‌سازی محدود شود و مدت زمان اعتبار توافق هم بیشتر شود. هنگامی که (آیت‌الله) خامنه‌ای ظاهراً با توافق موقت موافقت کرد، گروهی از صاحبنظران سیاسی و مقامات اسبق آمریکایی ابراز کردند که گویا رهبر ایران ترجیح داده است عملگرا و واقع‌بین باشد تا یک انقلابی که او خود را معرفی می‌کرد. اما اینک همه آن قضاوت‌ها مورد تردید قرار دارد به ویژه بعد از سخنرانی چهارشنبه گذشته که از تلویزیون پخش شد. رهبر ایران در سخنانش اشاره کرد که تحریم‌ها باید در آغاز هر توافقی لغو شود نه آنکه به بعد از راستی‌آزمایی موکول شود. ایران سطح برنامه هسته‌ای‌اش را پایین آورده است. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اعلام کرد که ایران با توقف ۱۰ ساله غنی‌سازی اورانیوم آنگونه که در توافق ماه آوریل روی آن سازش شده بود، موافقت نخواهد کرد. نویسنده عصبانی لس‌آنجلس تایمز مدعی شد رهبر ایران با گذاشتن این شرط‌ها باید تاوان سنگینی بپردازد(!)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد حسين
United Kingdom
سلام . اينو مينويسم براي درج در تاريخ خطاب به داخليها نه خارجيها : همان يكبار كه كار را مولا علي را به حكميت كشانديم بس است . ديگر نخواهيم گذاشت حكميتي اتفاق بيفتد .
جان بفدا يا علي
چه ربطی داره؟
ربطش معلومه
یوسف
Iran, Islamic Republic of
آمریکائیها رو تفکرات چون شماهایی بسیار سرمایه گذاری کرده اند. ربطش به شما ربط نداره نه؟
Iran, Islamic Republic of
مردك كدام حكميت
رهبر بياد تو خيابون داد بزنه چه جوري بايد حالي كنه ؟؟؟؟؟
عزیزم اشتباه خوندی حکمیت نه حکمت
عین سین
Iran, Islamic Republic of
هیهات منا الذله، این امت با امام خود پیمان خون بسته است که زیر بار ذلت نرود و نمی رود،
بصیر
چه خوب گفتی شهید بهشتی امریکا عصبانی باش و با این عصبانیت بمیر . شیطان بزرگ به عزیز تر از جانمان می گویی به تاوان سنگینی تهدید می کنی این شعار لق لق زبان ما نیست خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست
حسین
بزرگترین نعمتی که خدا به ماداده نعمت امنیت است باوجود این که درکشورهای همجوارما امنیت درحدصفر است. قدرآن راباید ملت ایران بداند.
هدف دشمن ازبازدید ازمراکز نظامی ودانشمندان ایرانی هدف قرار دادن امنیت ماست ویک کلام جنگ است. ملت ایران الحمدالله هوشیار وآگاه است. دشمنان داخلی وجیره خوار استکبارجهانی وخارجی کور خوانده اند که ملت ایران زیربارچنین ذلتی بروند و بدانند ملت ایران لیبی وعراق نیست.
Iran, Islamic Republic of
حالا برو هي بخند. ببين بهت طمع كردن
رابطه گرم و صمیمی بعضی از مسئولین با آمریکایی ها؟؟!!
در مورد رهبرمون بد و تند می نویسه ولی درباره ... تعریف میکنه!

ببینه کجای کاره این ...؟؟!!!!!
تاوان سنگین بپردازد؟!!!!!

خامنه ای عالم و مدیر و مدبر است و شما که توان مقابله با ایشان را ندارید تهدیدش میکنید.

مثل کوه دماوند پشت رهبر فرزانه ی ایران هستیم حتی با پای برهنه و شکم گرسنه..

فدای خامنه ای...
سینا
تاوان سنگین رو شما خواهید داد اگر بار دیگر رهبر بزرگوار مارا با لفظی کمتر از آقای بزرگوار و سید ما خطاب کنید