چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱۲
هموطن بیا با هم بخندیم نه بر هم؛

بسیج عمومی برای ختم بذله گویی تفرقه‌افکن در ایران

پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 244039
شاید موقعیت مناسبی نباشد اما نمی توان از وسوسه یادآوری زلزله بزرگتری که در همه این سالها با ابعاد و ویرانی های وسیع تر در حال آوار شدن بر روی هموطنان ترک زبانمان است بگذریم و فکر به نظر الان دیگر وقتش است که کمی درباره اش حرف زد و هشدار داد.
سرویس فرهنگ جهان نيوز - کیوان صائمی: زلزله آذربایجان شرقی کم کم در حال خارج شدن از موضوع داغ رسانه ها و مردم است. امداد رسانی نیروهای امدادی و هموطنان داوطلب در میان همه هیاهوها و جنجال ها بدون اعتنا به پرحرفی های اخیر رسانه ها در باره زلزله اخیر و بدون تلاش برای ثبت شدن نام و یادشان در دوربین های خبرگزاری ها و صفحات سایت ها و شبکه های اجتماعی فضای مجازی همچنان ادامه دارد.

همین  یکی دو روز پیش بود که خبر تحویل اولین خانه های دوباره ساخته شده زلزله زدگان تا دو هفته دیگر به آنها منتشر شد و موجی از خوشحالی و امید را در دل همه ایران های به راه انداخت.

در همه این سالها مواقع وقوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی  زمان نمایش جلوه درخشان همبستگی ملت ایران و نزدیکی آنها به یکدیگر بوده است. هنوز زمان زیادی ازطوفان وحشتناک مناطق لوئیزینا در آمریکا نگذشته است و هنوز فیلم ها و عکس های غارت خانه ها و مغازه ها و رحم نکردن آمریکایی ها به یکدیگر برای به دست آوردن اندکی غذا و آب بیشتر در ذهنمان مانده است.

اتفاقی که هیچ وقت در همه این سالها در جریان هیچ کدام از اتفاقات ناگوار طبیعی رخ داده در ایران حتی چیزی شبیه به آن هم گزارش نشد. هموطنان ترک زبانمان در جریان این زلزله هم شان دادند که فرهنگ مردمی خاص آنها کرامت انسانی و اصول جوانمردی و پاک زیستن را حتی در مواقع بحرانی هم حفظ خواهد کرد.

شاید موقعیت مناسبی نباشد اما نمی توان از وسوسه یادآوری زلزله بزرگتری که در همه این سالها با ابعاد و ویرانی های وسیع تر در حال آوار شدن بر روی هموطنان ترک زبانمان است بگذریم و فکر به نظر الان دیگر وقتش است که کمی درباره
آنچنان که قرائن تایید می کند قدمت این قضیه به سال ها پیش برمی گردد و گفته می شود که این موضوع نیز همچون بسیاری از ابزارهای فرهنگی مثل سینما -فیلم دائی جان ناپلئون-، از اتاق های فکر دشمن برای تفرقه و شکاف اندازی سرچشمه می گیرد؛ شاید از همین روست که هموطنان عزیز آذری سپس شمالی و لرهای انقلابی ناخواسته در معرض سیل تحقیر و توهین به بهانه طنز و بذله گویی بوده اند.
اش حرف زد و هشدار داد.

آنچنان که قرائن تایید می کند قدمت این قضیه به سال ها پیش برمی گردد و گفته می شود که این موضوع نیز همچون بسیاری از ابزارهای فرهنگی مثل سینما -فیلم دائی جان ناپلئون-، از اتاق های فکر دشمن برای تفرقه و شکاف اندازی سرچشمه می گیرد؛ شاید از همین روست که هموطنان عزیز آذری سپس  شمالی و لرهای انقلابی ناخواسته در معرض سیل تحقیر و توهین به بهانه طنز و بذله گویی بوده اند.

ترک و لر زبان های شریف ایرانی که در هزینه زیادی را به پای ایران و انقلاب و اسلام داده اند و در معرض بیشترین تبلیغات سوء برای بحث های قومیتی و جدایی طلبانه بوده اند، در کشور خودشان این گونه تحقیر می شوند و این برای مردم ایران با این سابقه فرهنگی و تمدنی و با این پایبندی مذهبی و دینی غیرقابل باور است.

همه مان می دانیم که سنت جوک ساختن درباره اقوام ایرانی در همه این سالها وجه پررنگ تبعیض نژادی خودش را از دست داده است و بیشتر از هر چیز سرگرم سازی و وجه طنز آن مدنظر سازندگان و بازگوکنندگان آن است اما این دلیلی موجهی برای این بی اخلاقی در این سطح وسیع و گسترده و آشکار نخواهد بود.

کسی در ایران برای اینکه قومیتی را تحقیر کند یا برتری نژادی خودش را نمایش بدهد لطیفه در مورد دیگر اقوام نمی سازد و نمی گوید. لحظه ای خندیدن؛ همه آن چیزی است که در ذهن و نیت آنها می گذرد اما همه چیز همیشه طبق نیت ذهنی ما پیش نمی رود. نتیجه نهایی این نوع بذله گویی ها و این نوع هجو و هزل در نهایت تحقیر و احساس دوری یک قومیت از پیکره وسیع اقوام در ایران خواهد بود.

زلزله و زلزله ها سیل ها و طوفان ها و... همه و همه اتفاق افتاده اند و اتفاق خواهند افتاد.  گریزی از آنها نیست . می آیند و می روند. اما احساس تحقیر هر ایرانی در داخل کشور خودش اگر منجر به احساس بیگانگی فرهنگی از ایران شود، بلایی با منشاء انسانی خواهد بود که بازسازی آن به آسانی بازسازی خانه های تخریب شده در عرض یک ماه نخواهد بود.

همه مان باید باور کنیم که این یک حساسیت بی مورد نیست. تاریخ ایران به مردم غیور آذربایجان بدهکار است و اگر از همه تبعات اجتماعی یا حتی سیاسی این جور بذله گویی ها بگذریم این حق آنها نیست. بازگو نکردن، گوش ندادن، نخندیدن و حتی تذکر دادن به گوینده این بذله گویی های قومیتی کمترین اقدام اخلاق موثر در این باره است.

همین چند وقت پیش بود که فتوایی از مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت شرعی لطیفه گویی در مورد اقوام هم پخش شد و انتظار می رود که از تکرار این فعل حرام خودداری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حرفتان بسی منطقی است. از پیشنهادتان سپاسگزاری میکنم و پیشنهاد میدهم که سایر رسانه ها هم این موضوع را دنبال کنند و مطالبه کنند.
یک ایرانی از قوم لر
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند کسی را که علیه اقوام ایرانی جک می سازد و توهین می کند

از یزد
خود آقای .......... استاد همین بذله گویی هاست. کجای کارید؟
United States
ما در خوزستان هستیم و عرب هم نیستیم. اما چنان در این منطقه لطیفه های مربوط به قوم عرب با تمام افتخارات و مقاومت های جانانه شان از مرز و بوم این مملکت بر سر زبانها است که باعث سرخوردگی یا ایجاد کینه و تفرقه شده است. همچنین لطیفه هایی درباره هم استانی های لر و شوشتری و دزفولی و بهبهانی و ... . امید به روزی که جلوی این هجمه دشمن شاد کن گرفته شود.
سلام
واقعا باید با بسیج همگانی این فرهنگ تمسخر را همانطور که در قران دستور داده شده به مسلمین ریشه کن کنیم. جایی خواندم که با سند گفته بود این جک ها بر میگردد به حضور انگلیسی های روباه صفت در ایران و مقاومت جانانه اقشار مختلف در مقابل انها
به همین دلیل این بازی را به راه انداختند تا میان اقوام اختلاف بیاندازند و مقاومت ها بشکند.
هموطن بیا با هم بخندیم نه بر هم
United States
خوب طرح صورت مسئله خوب هست
حلش چی مگر این ادارات دولتی نیستن با پول بیت المال همین اقای ماهی ...را برای اعیاد میارن تا از تریبون جامعه به مردم ایران زمین توهین کند و اسمش را بذاریم لحظات شاد ولی بدترین توهین های .... با لبهای خندان تو جامعه رواج پیدا میکند اگر میخواهیم جامعه سالم داشته باشیم از همین اقا شروع کنید
یاد چند سال پیش می افتم که همین اقا را بایکوت و ...کردن در مناطق شمال غربی
حالا جامعه ما طوری شده ریس دانشگاه یک استان نامه می زنه که تو دانشگاه ما لر پذیریش نکید چون ....
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبین که زیر لینک بسیج عمومی جک گفتن خاتمی را می گذارید، آفرین.
یه چیزایی بیشتر از سیاسی بازی ارزش داره
موضوع مهم و خوبی است. ممنون ولی لینک لطیفه گویی خاتمی را بردارید. حتما باید همه چیزو سیاسی کنید؟
فارس نژاد پرست نیست (مگه کوروش نژاد پرست بود؟)

رشتی بی غیرت نیست(مگر میرزا کوچک خان بی غیرت بود؟)

مازندرانی کله ماهی خور نیست(مگر نیما کله ماهی خور بود؟)

لر هالو نیست(مگه لطف علی خان هالو بود؟)

ترک زبان عر عر نمی کنه(مگه شهریار عر عر می کرد؟)

قزوینی همجنس باز نیست(مگر علامه دهخدا همجنس باز بود؟)

خراسانی بادیه نشین و بدوی نیست(مگر دکترشریعتی بادیه نشین بود؟)
بلکه اینان ستونهای ایرانند‎. وقتی داریم از داخل ستونها رو خراب میکنیم دیگه نیازی به دشمن خارجی نیست
اگه نخبگان اراده کنند میشه ریشه کنش کرد
اول باید نخبگان و استادان و روحانیون و... بخواهند و عمل کنند بعد...
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما هنوز هم به دستورات رهبری در این زمینه بی اعتنایی میکند.
ای هموطنان عزیز(بیایید با هم بخندیم نه به هم)