جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

زنبورها میزان آلودگی هوا را می‌سنجند

جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 373036
زنبورها با جمع‌آوری شهد گیاهان اطلاعات زیست شناختی درباره وجود رسوبات فلزی و شیمیایی در محیط اطراف فراهم می‌کنند و بدین ترتیب میزان آلودگی هوا را اندازه‌ می‌گیرند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دهها هزار زنبور در فرودگاه کارخانه هواپیماسازی ایرباس در «هامبورگ»، با جمع‌آوری شهد گیاهان اطلاعاتی در مورد میزان آلودگی در طبیعت اطراف بدست می‌آورند.

زمینی بایر به مساحت ۱۲ کیلومتر مربع در انتهای باند فرودگاه خانه این زنبورهاست؛ با این زنبورها می‌توان میزان آلودگی‌ای را که هواپیمای ایرباس تولید می‌کند، اندازه‌گیری کرد.

زنبورها شهد گیاهان را جمع می‌کنند و به این ترتیب اطلاعات زیست شناختیِ درباره وجود رسوبات فلزی و شیمیایی در محیط اطراف فراهم می‌کنند.

در این فرآیند موسوم به «بیومانیتورینگ» یا «خبرگیری زیستی» مقدار مواد شیمیایی موجود در عسل کندوی زنبورها در آزمایشگاه محلی مستقلی اندازه‌گیری می‌شود.

براساس گزارش منتشر شده در شبکه خبری یورونیوز، به نظر می‌رسد صدای هواپیمایی که برای پرواز آزمایشی از روی باند بلند می‌شود، بر فعالیت زنبورها درون این جعبه‌های سبز در کنار باند تأثیر نمی‌گذارد.

«فلکر هاز» رئیس امور مربوط به محیط زیست از شرکت ایرباس گفت: محیط زیست در کار ما اهمیت زیادی دارد و این زنبورها نقش مهمی در اندازه‌گیری تأثیر کار ما بر طبیعت اطراف دارند.

به گفته «ابرهارد شادلیچ»، زنبوردار نتایجی که تاکنون از آزمایشهای به دست آمده است امیدوار کننده است.

وی می گوید که این نتایج خیلی رضایت‌بخش است و واقعا بخت با ما یار بوده است؛ زیرا تک تک نتایج نشان می‌دهند که میزان آلودگی، کمتر از مقداری است که برای موادغذایی تعیین و تصویب شده است.

در مجموع، دهها هزار زنبور دراین منطقه سالانه بیش از ۱۶۰ کیلوگرم عسل می‌سازند.

این عسلها به مشتریها، شرکتهای تأمین‌کننده مواد مورد نیاز هواپیماهای ایرباس و کارکنان ایرباس هدیه داده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *