پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
کمیته صیانت از منافع ایران:

ضعف دولت در پاسخ به پرسش‌های منتقدین

سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب: 425830
کمیته صیانت از منافع ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تجمع در اعتراض به اشتباهات هسته‌ای دولت حق مردم است و جلوگیری از این حق برای تأمین منافع سیاسی دولت سوء استفاده از اختیارات است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کمیته صیانت از منافع ایران با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به عدم صدور مجوز تجمع در انتقاد از روند مذاکرات هسته ای توسط دولت اعلام کرد.

این کمیته در ابتدای بیانیه خود با اشاره به وعده‌های رئیس جمهور درباره لزوم نقدپذیری و آزادی بیان اعلام کرد: اولین نکته که شایسته ذکر است سخنان رئیس جمهور در مقاطع مختلف در تجمید از آزادی بیان و نقدپذیری است. سخنانی که هر روز ضربه تازه‌ای در اثر عملکرد دولت دریافت می‌کنند. گویا آستانه تحمل رئیس جمهور و اطرافیان وی خیلی پایین‌تر از چیزی بوده است که در کلام عنوان می‌کردند.

کمیته صیانت از منافع ایران با اشاره به این نکته که پاسخ دادن به سؤالات منتقدین با زور و تهدید، یعنی ضعف استدلالی دولت برای دفاع از عملکرد خود، اعلام کرد: از اینکه پاسخ سؤالات منتقدان را با تهدید به استفاده از زور و چماق داده‌اید باید تأسف بخوریم؛ چرا که اگر کورسوی امیدی هم به دریافت پاسخی درخور برای سؤالات خود در زمینه مذاکرات هسته‌ای داشتیم این برخورد چکشی و خشن باعث از بین رفتن همان امید اندک شد.

در ادامه بیانیه آمده است: این عصبانیت در برابر دغدغه‌مندی‌های گسترده مردم سراسر کشور بیانگر عدم وجود پاسخ قابل قبول به سؤالات روشن و همگانی موجود در اذهان عمومی در کشور است. ای کاش دولت خیلی پیش‌تر از این، توصیه‌های دلسوزان را مبنی بر در میان گذاشتن حقایق مذاکرات با مردم عملی می‌کرد تا امروز شاهد نگرانی گسترده در زمینه توافقات انجام شده نباشیم.

«امروز نیز راه علاج این وضعیت در میان گذاشتن حقایق با مردم است و هر چقدر این پنهان‌کاری بیشتر طول بکشد به طور طبیعی این اعتراضات بیشتر خواهد شد. در حقیقت اعتراضات کنونی مردم نتیجه مستقیم رفتارهای خود دولت است و نباید تعجب کنید که امروز در افکار عمومی شائبه تلاش مذاکره‌کنندگان برای رسیدن به توافق به هر قیمتی -ولو اینکه مخالف عزت و منفعت ملی باشد- مطرح شده است».

این کمیته مدعی است هراس دولت از شکل‌گیری ۹ دی هسته‌ای باعث برخورد جدی با اجتماعات مردمی شده است و تصریح کرد: سؤال دیگر اینجاست که چرا در زمانی که برای اقدام بیجای صحبت تلفنی آقای روحانی با رئیس جمهور آمریکا یا انعقاد توافق بسیار خطرناک لوزان تلاش شد جشن‌های مصنوعی برپا بشود عکس‌العملی از سوی شما نشان داده نشد و هرگز سخن از برخورد با چنین تجمعاتی به میان نیامد؟

این کمیته با طرح این سوال که آیا تنها تجمعات منتقدان سیاست خارجی دولت است که خلاف امنیت ملی محسوب می‌شود؟ اعلام کرد: صدور فرمان اجرای جشن خیابانی توسط روزنامه‌های طرفدار دولت در آستانه توافقات احتمالی و البته سکوت شما در قبال این حرکات فراموش شدنی نیست. حضرتعالی به وضوح پس از شکست پروژه شکل دادن تجمعات له مذاکرات و مشاهده منزوی و حتی منفور بودن روش و منش مبتنی بر «توافق با آمریکا به هر قیمتی» در میان نخبگان و مردم در حال اعمال این استاندارد دوگانه درباره تجمعات علیه این مذاکرات هستید. خصوصاً که در حالی که در کشور شاهد تجمعی به نفع مذاکرات هسته‌ای نیستیم، صحبت از برخورد با تجمعات له مذاکرات می کنید.

در ادامه این بیانیه خطاب به وزیر کشور آمده است: جنابعالی آن چنان صحبت از عدم صدور مجوز و برخورد با حرکات انتقادی پس از این می‌کنید که اگر کسی خبر از تلاش شدید دولت جهت ایجاد خفقان در طول یک سال گذشته نداشته باشد، تصور می‌کند چه فضای باز اطلاعاتی و نقدپذیری گسترده‌ای پیش از این سخنان شما در کشور وجود داشته که دیگر قرار است محدود شود! اگر حتی یک مجوز جهت اعتراض واقعی دانشجویان به سیاست‌های دولت داده بودید، باز تا این حد این اظهارات‌تان تعجب برانگیز نمی‌نمود.

در ادامه بیانیه کمیته صیانت از منافع ایران آمده است: در اثر فشارهای شدید دولت، تقریباً هیچ یک از منتقدین جدی عرصه سیاست خارجی دولت -به جز مواردی واقعاً معدود- اجازه ورود به برنامه‌های صدا و سیما را نیافته‌اند. سؤال اینجاست که تا به حال شما به کدام حرکت جدی انتقادی مجوز داده‌اید که اینگونه طلبکار هستید؟ سخن گفتن از انبوه رسانه‌ها و منتقدینی که در این مدت به دادگاه فرستاده‌اید و یا صحبت از مسئولینی که به دلیل عدم جلوگیری از اجتماع اعتراضی مردم در همین چند روز اخیر توبیخ شده یا اخطار گرفته‌اند نیز خود مجالی جدا می‌طلبد.

این کمیته با بیان اینکه وزیر کشور باید به عنوان مسئول بلندپایه‌ی امنیت کشور شدیداً نگران بازدید از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان کشور باشد، خطاب به وی اعلام کرد: یا به عنوان یک ایرانی به طور حتم باید نگران حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور و رفع واقعی تحریم‌ها بوده باشید. جالب اینجاست که بلندپایه‌ترین مقام امنیتی کشور در صدا و سیما صراحتاً از درخواست آمریکایی‌ها جهت بازجویی از خود سخن می‌گوید و باز شما نگران به خطر افتادن جدی امنیت کشور نمی‌گردید و از آن بدتر معترضین را تهدید به برخورد می‌کنید!

«پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به مطالعه انتقادات دقیق مطرح شده درباره نتایج مذاکرات هسته‌ای از زبان کارشناسان و منتقدین با سابقه بپردازید تا احتمالاً در آن صورت مقداری از عصبانیت شما به خاطر مشاهده خروش مردم آگاه کاهش یابد. آشنایی جنابعالی با تهدیداتی که امروز با این توافقات متوجه کشور شده است، می‌تواند زمینه‌ای برای همدلی و هم‌زبانی شما با مردم باشد».

این کمیته با تاکید بر این موضوع که تجمع در اعتراض به اشتباهات هسته‌ای دولت حق مردم است و جلوگیری از این حق برای تأمین منافع سیاسی دولت سوء استفاده از اختیارات است، گفت: بنا بر قانون برگزاری تجمعات تنها در صورتی که مخل مبانی اسلام یا امنیت کشور باشد می‌تواند مشمول صدور مجوز از سوی وزارت کشور قرار نگیرد. حال کدام یک از حرکات معترضین تا به حال به کسی آسیبی رسانده و یا امنیت کشور را خدشه‌دار کرده است؟ اختیارات جنابعالی در وزارت کشور، جهت استفاده حزبی و سیاسی برای پیشبرد پروژه‌های دولت نیست، بلکه شما حافظ حقوق عموم مردم هستید و برگزاری تجمعات آرام و آزاد درباره‌ی مسئله‌ی مهمی که به سرنوشت کشور ارتباط دارد، از حقوق مسلم مردم است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: وزارت کشور هیچ دولتی حق ندارد از تجمع دغدغه‌مندان منافع ملت و استقلال کشور و عزت مردم و حفظ اصول انقلاب، صرفاً به این دلیل که آن تجمع به نفع آن دولت نیست، جلوگیری کند و این کار مصداق استفاده سیاسی از ابزارهای قانونی و شایسته اعتراض شدید است. به نظر می‌رسد وزارت کشور در حال سوء استفاده از نجابت منتقدین و ارزش قائل شدن آن‌ها برای آرامش کشور است. تجمع اعتراضی یک حرکت سیاسی نیست، بلکه مسیری است که ملت برای حفظ دستاوردها و عزت خود انتخاب کرده است.

کمیته صیانت از منافع ایران در پایان خاطرنشان کرد: بهترین راه برای آرام کردن موج مردمی اعتراضات قانع کردن مردم بوسیله قرار دادن حقایق مذاکرات در اختیار آنان است. وظیفه قانع کردن منتقدین نیز همان طور که رهبری انقلاب فرمودند بر عهده دولت است. امروز نیز ضعف دولت در ارائه پاسخ‌ به پرسش‌های مردم و نخبگان باعث فراگیر شدن موج اعتراضات شده است و این گونه تهدیدات طبیعتاً نمی‌تواند جلودار دلسوزی‌های شجاعانه منتقدین که تا کنون با بی‌مهری و بلکه قلدری برخی مسئولین دولتی مواجه بوده‌اند گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *