جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
آیت الله جنتی در دیدار با رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین:

تفرقه افکنان بین مسلمین قرآن را قبول ندارند

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۴۰
کد مطلب: 425632
دبیر شورای نگهبان گفت: مطابق تعلیمات قرآن کریم مسلمان با یکدیگر برادر هستند و هر کسی که ایجاد تفرقه بکند و وحدت را نپذیرد قرآن را قبول ندارد.
به گزارش جهان به نقل روابط عمومی شورای نگهبان، آیت الله جنتی در دیدار با اعضاء جامعه اسلامی کشور بوسنی و هرزگوین، ضمن خوشامدگویی به آنان و تبریک به مناسبت انتصاب آقای «حسین افندی کاوازوویچ» به سمت رئیس العلماء و آقای «حسن چنگیچ» به عنوان رئیس مجلس جامعه اسلامی این کشور، به علاقه و محبت ملت ایران، مسئولین و رهبر معظم انقلاب به مردم این کشور اشاره و بیان داشت: در زمانی که مسلمانان مظلوم بوسنی مورد هجمه صربها قرار داشتند، احساس ما این بود که خودمان مورد حمله قرار گرفتیم. ما در تمامی مراحل خود را در مصائب و مشکلات شما شریک می‌دانستیم و تا آنجا که در توان داشتیم از اظهار همدردی و کمک‌رسانی مضایقه نکردیم.

وی با یادآوری ایام حضور خود در زمان جنگ در منطقه بالکان، اظهار داشت: من مکرر در زمان جنگ که امنیت نبود به بوسنی سفر کردم. به یاد دارم در شرایطی که شبها چراغها خاموش بود و در تاریکی حرکت می‌کردیم به زحمت توانستیم به دیدار «علی عزت بگوویچ» که از رهبران مسلمان بوسنی بود برویم. مردم ما در آن موقع اخبار شما را مرتب پیگیری می‌کردند و نگران اتفاقات آنجا بودند.

آیت الله جنتی با اشاره به کمک‌های مالی و غیر مالی دولت و ملت ایران به مردم بوسنی افزود: مردم ما علی‌رغم همه نیازمندی‌ها و گرفتاری‌ها تا آنجا که در توان داشتند به ملت مظلوم بوسنی کمک کردند چرا که علاوه بر احساس تکلیف اسلامی نسبت به مردم شما احساس محبت و برادری داشتند.

وی با بیان این نکته که روحیات و اخلاقیات مردم بوسنی ستودنی است، افزود: مردم مسلمان آن منطقه از اروپا افراد قانعی هستند و با اینکه با مشکلات و کمبودها دست به گریبان هستند از اسلام روی‌گردان نیستند.

خطیب جمعه تهران با تأکید بر افزایش جمعیت مسلمانان، به حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر لزوم ازدواج و فرزندآوری در اسلام اشاره و افزود: مطابق این روایت، پیامبر اکرم (ص) در روز رستاخیز به فزونى امت خویش بر سایر امتها مباهات می‌ورزند.

وی با ابراز امیدواری بازگشت سایر آوارگان جنگ بالکان تصریح کرد: آرزومندم شرایطی فراهم شود تا تمام آوارگان به اوطان خود برگردند چرا که ظاهراً هنوز عده‌ای در ترکیه و اروپا باقی مانده‌اند.

آیت الله جنتی با بیان اینکه توجه به مسأله وحدت اسلامی از اهم دستورات قرآن و بزرگان دین اسلام است، تصریح کرد: مطابق تعلیمات قرآن کریم، مسلمان با یکدیگر برادر هستند و هر کسی که ایجاد تفرقه بکند و وحدت را نپذیرد، قرآن را قبول ندارد. از طرفی پیشوایان دینی ما نیز بر این مسأله تأکید داشتند. مطابق سخن گرانقدر امام علی (ع) در نهج البلاغه، ما موظفیم با ظالمان دشمن باشیم و به مظلومان یاری برسانیم. از طرف دیگر امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری نیز بارها بر مسأله وحدت اسلامی تأکید ورزیدند. یکی از شعارهایی که حضرت امام از ابتدای نهضت بر آن اصرار داشتند، مسأله وحدت کلمه بود. مقام معظم رهبری نیز در بیانات اخیرشان حنجره‌ای که مسأله اختلاف بین مسلمین را فریاد بزند را در خدمت دشمن دانستند.
وی در ادامه با بیان اینکه در کشور ما برادران اهل سنت نیز زندگی می‌کنند، افزود: ما به دلیل عمل به همین تعالیم و توجه به مسأله «وحدت اسلامی» تاکنون مشکلی در زمینه‌ اختلافات مذهبی و فرقه‌ای در کشورمان نداشتیم.

عضو فقهای شورای نگهبان، ادامه داد: اقدامات ما در جهت کمک به مسلمانان و مظلومان در سراسر دنیاست، برای ما تفاوتی نمی‌کند که مسلمانی شیعه است یا سنی، ما در همان زمان که شما مورد ظلم واقع شده بودید هر چه توانستیم برای خدمت به شما انجام دادیم، الان هم در قضیه فلسطین با اینکه برادران ما شیعه نیستند هر چه بتوانیم کمک می‌کنیم و از این جهت واقعاً برای ما فرقی نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *