شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲

افزایش ۱۰۰ درصدی جذب منابع خارجی

شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 355838
معاون وزیراقتصاد با اشاره به ۱۶میلیارد دلار منابع آماده گشایش حوزه های فاینانس و سرمایه گذاری خارجی درسال۹۲گفت :این میزان در مقایسه با سال ۹۱ که هفت ونیم میلیارد دلار بود بیش از ۱۰۰ درصد رشد نشان می دهد.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران که درنخستین نشست خبری سال جاری ، حوزه جذب منابع خارجی را دردو بخش فاینانس (بانک توسعه ای و تجاری) و سرمایه گذاری مستقیم خارجی خواند وگفت : در زمینه تامین مالی خارجی ازطریق بانکهای توسعه ای به ویژه بانک توسعه اسلامی سال گذشته ۷۲۶ میلیون دلار برای دو طرح شرکت برق منطقه ای اصفهان و آب و فاضلاب استان فارس تجهیز شد.

وی ادامه داد: در زمینه طرح های فاینانس تجاری نیز۲۱ طرح با ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار گشایش اعتبار شد و کل منابع خارجی تجهیز شده اعم از آن بخش که گشایش اعتبار صورت گرفت و قطعی شد و ۸ طرحی که آماده گشایش اعتبار شد ؛ در قالب ۲۹ طرح اعتباری پانزده میلیارد و سیصد و بیست و پنج میلیون دلار است.

معاون وزیر اقتصاد مجموع منابع مالی استقراض شده در سال گذشته را در قالب اعتبارات بانک توسعه اسلامی بانک تجارت و توسعه اکو و بانکهای تجاری خارجی شانزده میلیارد و ۶۸ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار اعلام کرد که با اعتبارات چهار میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلاری که سرمایه گذاری مقدماتی خارجی آن قطعی شده ، ۲۰ میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۲۸۵ هزار دلار است.

علیشیری در زمینه بخش هایی که این اعتبارات جذب آن شده است ، گفت : بخش معدن ، نفت و گاز ۷۳ درصد ، صنعت و معدن ۲۱ درصد ، تامین آب ، برق و گاز ۳ درصد ، خدمات ۳ درصد و سایر بخش ها اعم از کشاورزی ،حمل و نقل و ساختمان در رتبه های بعدی جذب سرمایه گذاری خارجی قرار دارد.

وی در تشریح برنامه های سال جاری سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت : طبق سند منسجم ۴ ساله که با دو رویکرد چشم انداز و ۷ اولویت راهبردی تدوین شده پایداری در ایجاد شفافیت و انضباط مالی ، پیشروی در حکمرانی مطلوب اقتصادی و پیشروی در ایجاد اصلاحات نهادی و ساختاری مد نظر است.

وی در تشریح ۷ اولویت راهبردی این سازمان نیز تصریح کرد : تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکای بودجه دولت به درآمدهای نفتی ، افزایش توان ثروت آفرینی کشور ، تقویت انضباط، سلامت و شفافیت مالی و اداری ، ارتقای هم افزایی درون سازمانی و همکاری های فراسازمانی ، مشارکت فعال و موثر در سیاست گذاری و قانون گذاری ، توسعه هدفمند سرمایه گذاری انسانی و سازمانی و ایجاد یکپارچگی سازمانی به عنوان خط مشی ترسیم شده است.

وی در توضیح نقش و وظایف سازمان سرمایه گذاری در تحقق اولویت های راهبردی وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد : امور در قالب ۲۵ هدف کمی و ۲ اولویت افزایش توان ثروت آفرینی و تامین مالی پایدار دولت هدف گذاری شده است که جذب سرمایه گذاری خارجی ، تصویب طرح های سرمایه گذاری خارجی ، تجهیز منابع مالی خارجی استقراضی ، میزان رشد سرمایه گذاری جذب شده در بخش های غیر از بالادستی نفت و گاز ، افزایش سرمایه گذاری های مجدد ، برنامه ریزی و تشویق سرمایه گذاری خارجی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری همچنین تجهیز منابع مالی خارجی استقراضی از دو طریق بانکهای تجاری خارجی و بانکهای بین المللی را روشهای تامین مالی پایدار دولت و کاهش اتکای بودجه به منابع درآمدهای نفتی برشمرد.

وی با بیان اینکه اقدامات اجرایی به صورت گروه های کاری کوچک و چابک و متشکل از یک مدیر پروژه و دو تا پنج کارشناس همکار صورت می گیرد ، گفت : ساختار جدید سازمان سرمایه گذاری بر اساس پاسخگویی به نیازهای سند برنامه راهبردی تغییر می کند که پس از تصویب در هیئت دولت به اطلاع عموم خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا نجفی
با مقایسه گزارش سایت الف در مورد آمار 7 ساله جذب سرمایه گذاری خارجی واین گزارش حتما به این نتیجه می رسید که سازمان سرمایه گذاری دوباره به دنبال بزرگ نمایی است لذا مسئولین اقتصادی لطفا جلوی آمارهای غلط و جعلی را بگیرند
رضا
آقایان اقتصاد دانها و مدیران اجرایی آیا واقعا این چیزی که در بالا هست درست است؟ یکمی هم فکر کنید که با این آمارها خیلی اتفاق مثبت باید در مملکت می افتاد آیا واقعا اینجورییه.
دوباره گزارشات دولت قبلی با لفظی دیگر===دروغ های تکراری