جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
هفته هفتم لیگ برتر

پرواز شاهين،سبقت پيکان،اوج گيري آبي و بحران قرمز

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 66963
پرواز شاهين،سبقت پيکان،اوج گيري آبي و بحران قرمز
هفتمين هفته از ليگ برتر فوتبال را بايد هفته اي دانست که در آن استقلال با شکست دادن استيل آذين اوج گرفت،پرسپوليس با دومين تساوي خانگي وارد بحران امتياز شد و البته شاهين بوشهر هم نشان داد که تساوي در واپسين ثانيه ها با پرسپوليس اتفاق نبود و آنها از اين پس حرف زيادي براي گفتن دارند.

پله هفتم ليگ نهم که در سه شب متوالي انجام شد و با پنج پيروزي و چهار تساوي همراه بود،در مجموع 29 بار توپ از خط دروازه ها عبور کرد و همانطوري که پيش بيني مي شد، اين هفته يک قرباني در مردان نيمکت نشين داشت.

*موتور گلزني آبي ها روشن شد
بايد باور کرد که صمد مرفاوي برخلاف پيش بيني هايي که درمورد عملکردش مي شد، مي تواند استقلال را در ليگي که رقابت براي مدعي شدن در آن دشوار است، به عنوان يک مدعي مطرح کند و نگاهي جدي به قهرماني داشته باشد.
بردي که آبي پوشان پايتخت در برابر استيل‌آذين به آن دست پيدا کردند نشان داد که آنها در کنار نتيجه گيري،مشکلات خط حمله را هم برطرف کردند تا با خيالي آسوده به فکر تکرار قهرماني باشند.
آرش برهاني آقاي گل ليگ هشتم، در اين ديدار با دو گل بار ديگر خود را به عنوان يک گلزن مطرح و تمام عيار مطرح کرد و همانطوري که وعده داده بود از هفته هفتم موتور گلزني اش روشن شد.
اما استيل آذين با قبول سومين باخت فصل نشان داد که استيلي حق داشت حتي در روزهاي صدرنشيني ،تيم خودش را مدعي قهرماني نداند. حالاتيم هاي ليگ برتري با ديدي منطقي تر به قرمزپوشان تازه وارد نگاه مي کنند و کسي انتظار ندارد که بالانشيني هفته هاي اول را تکرار کنند.

*پيکان همچنان درخشان
چه کسي مي توانست پيش بيني کند که پيکان با مربيگري درخشاني که در ليگ برتر براي اولين بار روي نيمکت مي نشست،بتواند هم صدرنشيني را در هفته هفتم از آن خود کند و هم اينکه در پنج ديدار متوالي دروازه اش را بسته نگه دارد، آن هم پيکاني که نسبت به ليگ هشتم بضاعت کمتري از نظر بازيکن دارد.به هر حال آنها همچنان نتيجه هاي درخشاني را با درخشان کسب مي کنند تا در رتبه اول جدول رده بندي آقايي کنند.بايد منتظر ماند و ديد آنها مي توانند در ادامه ليگ هم با هدايت درخشان، درخشان ظاهر شوند.
ابومسلم هم با باخت به پيکان نشان داد که نمي توان قوانين نانوشته فوتبال را ناديده گرفت.سرنوشت تيمي که ساختمان باشگاهش مصادره مي شود و نمي داند که چه کسي را به عنوان مسوول بالاي سر خود مي بيند؛ نمي تواند بهتر از اين باشد که حالا ابومسلم در آن قرار گرفته است.

*خداحافظ خداداد
ذوب‌آهن اصفهان و يا هر تيم ديگري که بلافاصه بعد از باختي سنگين، مي تواند بازگشتي پرفروغ داشته باشد را بايد تيمي بدانيم که حرفه اي است و همه شرايط لازم را براي خوش بين شدن نسبت به آينده را در خود مي بيند و خداداد عزيزي خيلي بدشانس بود که در بحراني ترين روزهايش به اين تيم برخورد کرد.
شاگردان ابراهيم زاده با نتيجه اي که مقابل استقلال اهواز گرفتند، اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازيافتند و با توجه به اينکه مجموعه اي کاملا هماهنگ هستند، مي توانند به ادامه ليگ اميدار باشند.
خداداد عزيزي و آبي هاي اهواز اما هر چقدر که شروعي نسبتا اميدوارکننده داشتند، روز به روز بيشتر نااميد مي شوند تا جاييکه عزيزي حالا دومين مربي است که جايگاهش را به فرد ديگري داد و از اهوازي ها عذرخواهي کرد.البته آبي هاي اهواز با توجه به کمبودهايي که از آنها رنج مي برند، نمي توانستند انتظاري غير از اين داشته باشند.

* شوک تغيير مربي چه کارها که نمي کند
شاهين بوشهر حتي بعد از متوقف کردن پرسپوليس در ورزشگاه‌آزادي هم تصور نمي کرد که بتواند در اولين ديداري که سه امتياز را از‌ آن خود مي کند،با نتيجه چهار بر يک مس کرمان را با شکست مواجه سازد.اما شاگردان جوان "ياوري با تجربه" با خلق نتيجه اي که خودشان هم پيش بيني نمي کردند ،نشان دادند که از اين پس مي توان شاهين را به عنوان يکي از پديده هاي ليگ نهم دانست.
جوانان بي ادعاي جنوب که ديدارهاي قبلي خود را با بدشناسي پشت سر گذاشته بودند با شوک حاصل از تغيير سرمربي به خود آمدند و از هفته ششم کارهاي بزرگي انجام دادند که از آنها انتظار نمي رفت. تساوي با پرسپوليس در آزادي و پيروزي 4 بر يک برابر يکي از نمايندگان ايران در باشگاههاي آسيا کار کوچکي نبود.
مس کرمان هم که با گرفتن 9 امتياز از سه ديدار پي درپي از بحران خارج شده بود، در هفته هفتم نشان داد که پرويز مظلومي فصلي پر افت و خيز را پيش روي خود مي بيند و براي تکرار يا بهتر کردن رتبه سومي فصل گذشته کاري دشوار دارد.
مظلومي بايد اين نکته را هم مورد توجه قرار دهد که با اين وضعيت نمي توان انتظار عملکرد مطلوبي در آسيا داشت.

*سينه خيز صبا به بالاي جدول
حالا صباي قم مي تواند اين ادعا را داشته باشد که اگر قهرمان هم نشود، توانايي برآورده کردن انتظارات را دارد و عملکردش به نوعي نيست که به راحتي زير سووال برود.ضيايي که همين 2 هفته پيش تا آستانه برکناري پيش رفته بود،با شش امتيازي که در هفته هاي ششم و هفتم به حساب خود واريز کرد، نشان داد که مي تواند از داشته هايش براي تصاحب جايگاهي آبرومند استفاده مطلوب ببرد و نبايد درمورد او عجله کرد.
پاسي ها هم نمي توانند از ثبت باختي ديگر تعجب کنند، تيمي که در ليگ نهم به نمايندگي همدان به ديدار رقباي خود مي رود، مشکلات متعددي به لحاظ در اختيار داشتن بازيکنان موثر و البته بهره بردن از کادر فني مجرب و با تجربه دارد و اينها دلايلي کافي براي امتياز از دست دادن هاي پي در پي پاس به شمار مي رود

*جوانها با هم کنار آمدند
يک بر يک "سپاسي با تراکتورسازي را مي تواند سازش جوانترين مربيان ليگ برتر دانست"
تساوي تيم هاي مقاوت سپاسي و تراکتورسازي نشان داد که در هفته هاي اول نمي توان تحليل درستي درمورد جايگاه تيم ها داشت،شاگردان داوود مهابادي در دقايق آخر ديداري خانگي با گل به خودي مدافع حريف از شکست گريختند تا اين تيم براي ادامه امتيازگيري هاي پي درپي با ترديد مواجه شود. البته بايد گفت که شيرازي ها هنوز هم تيمي خطرناک به شمار مي روند.
تراکتورسازي هم با اين يک امتيازي که در ورزشگاه حافظيه به دست آورد،دوباره اين پيام را به ديگر تيم هاي ليگ برتري داد که آنها حداقل به حضور در نيمه اول جدول رده بندي فکر مي کنند و اگر با هوشياري بيشتري بازي کنند، اين هدف نمي تواند برايشان هدفي غيرقابل دسترس تلقي شود.

* بوناچيچ روي لبه تيغ
چهار امتياز از بيست و يک امتياز ممکن هفت هفته اول ليگ نتيجه اي نبود که براي تيم تحت هدايت بوناچيچ پيش بيني شود، اما قرمزهاي اهوازي يکي از تيم هاي پايين جدول هستند تا زنگ خطر زودتر از آنچه تصور مي شد، براي آنها به صدا در آيد
و بوناچيچ لب به اعتراف بگشايد که در انتخاب اهواز براي مربيگري اشتباه کرده است.
سايپا هم همان شيوه اي را در پي گرفته است که تيم هاي نه چندان سطح بالا به آن توجه نشان مي دهند.امتيازهايي که نارنجي ها از دست داده اند،بي شک مايلي کهن را در ادامه راه دچار مشکلات زيادي مي کند.
مايلي کهن هم همچنان به اظهار نظرهاي جنجالي اش ادامه مي دهد و خواستار استعفاي رييس فدراسيون فوتبال است، اي کاش اين مربي با تجربه کمتر به حاشيه مي پرداخت و بيشتر به متن توجه مي کرد تا سايپا از اين وضعيت نجات يابد.

*احمد زاده راضي،قلعه نويي راضي
تساوي يک بر يک ملوان و سپاهان مي تواند هم براي محمد احمدزاده و هم براي امير قلعه نويي راضي کننده باشد.ملوان تيمي نيست که با متوقف شدن برابر سپاهان وارد بحران شود و سپاهان 88 هم با وجود برخورداري از بازيکنان تاثيرگذار نمي تواند از يک امتياز خارج از خانه ابراز نارضايتي کند.
روندي که اين دو تيم در پيش گرفته اند، براي ملوانان روزهاي سختي را رقم خواهد زد و زردپوشان اصفهاني هم بايد بدانند که با اين شرايط به سختي مي توانند در رديف مدعيان قهرماني جايي براي خود دست و پا کنند.

*پرسپوليس به کجا مي رود؟
حالا پرسپوليس بطور رسمي وارد ليست تيم هايي شده است که از ناکامان هفته هاي اول ليگ نهم محسوب مي شوند. وقتي تماشاگراني که با پرچم هاي قرمز به ورزشگاه رفته بودند،تيم مقابل را تشويق کردند و يکصدا کادر فني و البته مديرعامل را با شعارهاي خود زير سووال بردند، همه به اين نتيجه رسيدند که پرسپوليس امسال ليگي سخت،بحراني و پرحاشيه را بايد تجربه کند.مگر اينکه "کرانچار"که اتفاقا به لحاظ مهره شرايط مطلوبي دارد،تا روز شهرآورد با شناختن نقاط ضعف خود تيمش را از بحران نتيجه نگرفتن نجات دهد.
راه‌آهن هم که در ثانيه هاي پاياني بازي،پيروزي را با تساوي عوض کرد، با وجود گرفتن يک امتياز از پرسپوليسي که 50 هزار هوادار را مشوق خود مي ديد، خطر را احساس مي کند و "ارني برندتس" هلندي به خوبي مي داند که در فوتبالي که آري هان نامدار موقعيت شغلي متزلزلي داشت، نمي تواند به ماندن در نيمکت راه آهن اميدواري زيادي داشته باشد و به همين دليل بايد تيم خود را هر چه زوتر به تيمي موفق تبديل کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *