پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۰
۹
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران:

معاون آمانو گفت من فردو را از خانه خودم بیشتر می‌شناسم

جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 417730
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با تمام احترامی که برای صالحی قائل هستم اما باید بگویم کسی که می‌گوید فردو جای تحقیقات است خودش برود و در آنجا تحقیق کند. اظهارات صالحی در حالی گفته شد که معاون آمانو به من گفت؛ من فردو را از خانه خودم بیشتر می‌شناسم و از همه جای آن اطلاع دارم.
معاون آمانو گفت من فردو را از خانه خودم بیشتر می‌شناسم
به گزارش جهان به نقل از فارس، فریدون عباسی عصر پنجشنبه در جلسه «بررسی بیانیه لوزان» که در دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: موضوع انرژی هسته‌ای با زندگی مردم گره خورده است بنابراین ما نباید به این مسئله افراطی و تفریطی نگاه کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، بحث انرژی هسته‌ای را مبحثی بسیار مهم خواند و تأکید کرد: اگر ما منابع مهم را در اختیار نداشته باشیم نسل آینده با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند.

وی برای تأکید بیشتر به اهمیت مسئله انرژی هسته‌ای به تاریخچه روند مسئله هسته‌ای در ایران قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت سازمان انرژی اتمی در کشور از سال ۵۳ آغاز شد که در آن زمان حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برای رژیم شاه پیش‌بینی می‌کردند.

عباسی اظهار کرد: سپس فرانسوی‌ها در اصفهان کارخانه سوخت را طراحی کردند و ساخت دو رآکتور ۹۰۰ مگاوات را بین اهواز و آبادان انتخاب کردند و برای بوشهر نیز یک شرکت آلمانی قسمت بندرگاه بوشهر را انتخاب کرد که برای بهره‌برداری ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات انرژی از آن برنامه‌ریزی انجام شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کودتای رسانه‌ای در کشور ایجاد شد و هر گروه و حزبی از بنی‌صدری‌ها و کمونیست‌ها و سایر احزاب برای خود روزنامه و هفته‌‌نامه درست کرده و فضای کشور را متشنج می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: پس از کودتای رسانه‌ای بحث کودتای نظامی مطرح شد به طوری که دشمن دور تا دور مرزهای ایران، قومیت‌ها و فرقه‌های دینی و نژادی را به جان هم انداخته بود که این مسئله نیز با هوشیاری و رهبری عالمانه حضرت امام خمینی (ره) خنثی شد.

عباسی متذکر شد: آخرین حربه دشمن راه‌اندازی جنگ تحمیلی بود که با جنگ قصد داشتند اقتصاد ما را فلج کنند.

وی اضافه کرد: آنان استنباطشان این بود که از جاه‌طلبی صدام استفاده کنند و از طریق او ایران را نابود کنند اما محاسباتشان غلط بود زیرا گمان می‌کردند ارتش از هم گسیخته است و انقلابیون در کنار نظام نیستند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی دشمن می‌گفت شما هسته‌ای‌ بودن را برای چه می‌خواهید، در واقع آن‌ها گمان می‌کردند چون جنگ شده است ذهن همگان درگیر جنگ است اما عده‌ای در همان زمان بودند که از رآکتور بوشهر حفاظت می‌کردند، رنگ می‌زدند که رطوبت هوا آن را خراب نکند، حاکمیت هم حفاظش بود.

وی اظهار داشت: عراق در این قضیه در نهایت مأمور شد رآکتور بوشهر را بمباران کند و مقداری از رآکتوری که ۸۰ درصد خراب شده بود را بمباران کرد.

عباسی خاطرنشان کرد: بعد از پایان جنگ و در سال ۶۷ فارغ‌التحصیلان دانشگاه توسط اساتیدی شجاع و خط‌شکن در دانشگاه رشته‌های فوق لیسانس هسته‌ای را راه‌اندازی کردند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: افراد مشغول فعالیت در مسائل هسته‌ای بودند که ناگهان مسئله تحریم‌ها آغاز شد و بحث تحریم تجهیزات، تحریم فناوری و حتی تحریم‌های نانوشته عنوان شد.

وی تصریح کرد: در سال ۸۲ تا ۸۳ و در زمانی که ما مشغول فعالیت‌های خود بودیم جرج بوش ایران را محور شرارت در منطقه خواند و گفت؛ ایران حامی تروریست است و قوانین حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد.

عباسی با اشاره به روند رو‌به‌رشد پروژه‌های بزرگ در کشور، تأکید کرد: پروژه‌‌های بزرگ نماد قدرتمندی ما در دنیا است که می‌توانیم با این پروژه‌ها در جهان الگو شویم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه مسئله جمعیت، علم و فناوری و انرژی از مسائلی است که نماد قدرت کشورها است، افزود: ایران توانسته همه این موارد را در مدتی کوتاه به دست آورد یعنی در هر سه مورد به قدرت برسد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع هسته‌ای موضوع شاخصی برای ایران است، گفت: بحث هوافضا و ماهواره بحث شاخصی است زیرا آینده به ماهواره ارتباط دارد و ماهواره به هسته‌ای نیازمند است.

عباسی با طرح این پرسش که چرا دشمن با موشک و ماهواره مخالف است، بیان کرد: ما برای پرتاب ماهواره به موشک نیاز داریم اما اگر ماهواره را به هوا پرتاب کنیم تلویزیون جمهوری اسلامی در همه دنیا قابل دریافت می‌شود و این برای دشمن قابل تحمل نیست.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط با فناوری خلأ، اظهار کرد: از اول انقلاب تا کنون ما در این زمینه تحریم بوده‌ایم اما ما باید به فناوری خلأ دست پیدا کنیم زیرا بدون این فناوری سانتریفیوژها کار نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: ما اگر رشد علمی و فنی در برق، مکانیک، فیزیک، شیمی و مدیریت نداشته باشیم ماشین پیچیده‌ای همانند سانتریفیوژ را نمی‌توانیم کپی کنیم در حالی که ما امروز مدعی تولید سانتریفیوژ هستیم.

عباسی افزود: کشور ما تاکنون مشکلات پیچیده‌تر و سخت‌تر از هسته‌ای را پشت سر گذاشته و اگر از موقعیت‌های مختلف و تحریم و بمب نترسد از مسائل دیگر نیز به راحتی عبور می‌کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: دشمن اگر می‌توانست با بمب نیروگاه‌های ما را نابود کند، تا کنون این کار را کرده بود اما جرأت ندارد زیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر کوچکترین خطایی از آنان سر بزند تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تهدیدات دشمن برای ایجاد رعب در بین جامعه علمی است، تصریح کرد: دشمن برای ایجاد رعب نقشه ترور دانشمندان هسته‌ای را کشید اما نمی‌دانست جامعه ما جامعه‌ای است که با وجود تلفات انسانی بلافاصله افراد دیگر ادامه راه دانشمندان را پی می‌گیرند.

عباسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: ما زمانی داشتیم مذاکرات را از موضع قدرت پیش می‌بردیم و این مذاکره را به بغداد کشاندیم اما یک عده افرادی که امروز می‌گویند مذاکرات باید در ژنو و لوزان باشد این کشورها را در پیت خواندند اما باید در جوابشان بگوییم ما نمی‌توانیم کشورهای همسایه خود را در پیت بنامیم و برای مذاکرات حتما ژنو و نیویورک را انتخاب کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه ما در منطقه پیشرفت کرده‌ایم و به یک قدرت جهانی تبدیل شده‌ایم، تصریح کرد: افرادی که گمان می‌کنند قدرت در دست غرب است یک جور مذاکره می‌کنند و کسانی که ایران را صاحب قدرت می‌دانند مذاکره‌شان جور دیگری است.

ندیدن اقدامات جلیلی جفا در حق وی است/ جلیلی قاطعانه برای دفاع از مسئله هسته‌ای ایستادگی کرد

وی با طرح این پرسش که آیا جلیلی در زمان خود برای ۱+۵ انشاء می‌خواند یا رفته بود بحث ایدئولوژیک راه بیندازد و آنان را به اسلام دعوت کند، خاطرنشان کرد: خیر، وی هم فردی همانند احمدی روشن و شهریاری بود که در مسائل هسته‌ای دغدغه داشت و به نظر من این اجحاف و جفا در حق وی است که این سخنان را به او نسبت دهیم.

عباسی دیدگاه‌های فلسفی افراد در بحث هسته‌ای را متفاوت خواند و یادآور شد: جلیلی قاطعانه برای دفاع از مسئله هسته‌ای ایستادگی کرد و همچنین احمدی‌نژاد که این همه نسبت‌های ناروا به وی می‌زنیم خود قطعنامه شورای امنیت را نگرفت بلکه دیگران سبب تصویب قطعنامه شورای امنیت شدند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط با ریاست صالحی در زمان احمدی‌‌نژاد، بیان کرد: صالحی فردی بود که به خاطر تحصیلات عالی و خوش مشربی رئیس سازمان انرژی اتمی شد اما باوجود تلاش‌هایش کار را به حاشیه بردند و شاهکار وی این بود که فردو را تحقیقاتی کردند.

وی اضافه کرد: با تمام احترامی که برای وی قائل هستم اما باید بگویم کسی که می‌گوید فردو جای تحقیقات است خودش برود و در آنجا تحقیق کند.

عباسی ادامه داد: اظهارات صالحی در حالی گفته شد که معاون آمانو به من گفت؛ من فردو را از خانه خودم بیشتر می‌شناسم و از همه جای آن اطلاع دارم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط با بیانیه لوزان گفت: موضع من در قبال لوزان به قبل از قرارداد ژنو برمی‌گردد که در ژنو ما مسیری منطقی را طی می‌کردیم اما توافقنامه شتاب‌زده امضا شد.

وی با بیان اینکه توافق ژنو نیازمند این بود که مقداری بر روی آن کار شود، افزود: متأسفانه تیم ایرانی بلافاصله برای امضای قرارداد رفتند و حتی حاضر نشدند نظرات سایر افراد و یا حداقل تیم مذاکره کننده قبلی را بشنوند.

عباسی یادآور شد: تیم مذاکره‌کننده پیشین به یک‌باره هم در بخش سیاسی و هم در بخش کارشناسی کنار گذاشته شد و بنده نیز به طور ناگهانی کنار رفتم و هیچ کس هم تا به امروز راجع به این مسائل از من نظری نخواسته است.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: در زمان جلیلی، وندی شرمن مذاکرات را متوقف کرد چون منتظر انتخابات بودند و گمان می‌کردند مردم ایران در انتخابات شرکت نمی‌کنند اما ما پشتوانه مردمی داشتیم و مردم در انتخابات حضور حداکثری پیدا کردند.

وی متذکر شد: روحانی در انتخابات پیروز شد و بر روی کار آمد اما روشی که در بحث هسته‌ای پیش گرفت روشی دیگر شد و مباحث غنی‌سازی ۲۰ درصد، تعطیلی تولید سوخت و رقیق کردن مطرح شد که برای ما چیزی جز ضرر نبود.

عباسی قرارداد ژنو را مضر خواند و عنوان کرد: بنده متن انگلیسی قرارداد ژنو را که دیدم فهمیدم فاجعه رخ داده است و روحی که حاکم بر برنامه اقدام مشترک است در واقع روح سلاح است و نه روح انرژی.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران به گزارش آمانو اشاره کرد و بیان داشت: آمانو با مکتوب کردن مناقشه ایران با آژانس سبب شد که ما امروز بگوییم خدا خیرش دهد زیرا قبل از آن تمام بیانات شفاهی و واهی بود، در آنجا نه تنها ما را متهم به کار نظامی بلکه ما را مجرم کرده است.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ آمانو در بندهای آخر گزارش می‌نویسد تمام آنچه در سال ۲۰۱۱ گزارش کردیم اکنون بیشتر تأیید می‌کنیم.

عباسی با انتقاد از اینکه چرا تیم ایرانی برای آژانس اختیار خاص گذاشته است، افزود: مگر موضع آقای ظریف و تیمش در قبال آژانس چیست که او را داور کرده‌اند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه بنده به تیم ایرانی پیشنهاد می‌کنم در مذاکرات بعدی برای آژانس حد بگذارند، تصریح کرد: آژانس ابزار دست غرب است که اگر اراده سیاسی آژانس مجرم بودن ایران باشد هیچ توافقی به درد نمی‌خورد و آنان هیچ تحریمی را بر نمی‌دارند.

رأی آژانس می‌تواند ما را به سمت انحراف از "ان.پی.تی" ببرد

وی با انتقاد از اینکه برداشتن تحریم‌ها موکول به بررسی و نظر دادن رأی آژانس است، عنوان کرد: تحریم‌ها این چنین برداشته نمی‌شود و ما را به سمت انحراف از ان.پی.تی می‌برد و زمانی که بحث انحراف از ان.پی.تی مطرح شود دیگر نمی‌توانیم هسته‌ای داشته باشیم و فناوری‌های دیگر ما نیز تعطیل می‌شود.

عباسی یادآور شد: بنده در قبال مسئله لوزان کاملا مخالف هستم چون نقش آژانس را خیلی جدی می‌بینم اما در ژنو و لوزان این مسئله کاملا باز نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عزيزان يك كلام قرارداد بدتر از تركمنچاي شده؟؟؟؟فقط اگر درايت رهبري نباشد وا مصيبتا ميشود.
ایرانی فدایی علی(ع)
من که فکر میکنم دولتیا همه اینارو میدونن،ساده لوحی فکر کنیم اونا نمیدونن و با توضیحات بخوایم توجیهشون کنیم،دولتیا قصدشون تو این قضیه سیاسیه .
بسم الله الرحمن الرحیم ان شاالله شما رو از کار بیکار نکنن آقای کاظمی
حیدری
سلام نمیدانیم چرا افراد وقتی در ایران به پستی یا مقامی میرسند آن را ارثیه پدری خود میدانند و توقع دارند تا آخر عمرشان و حتی بعد از خودشان هم آن مقام به طورمطلق به خانواده اشان و دودمانشان تعلق داشته باشد!!!!وجالب اینکه بعد از برکناری از از یک پست از انواع دروغ و تهمت برای ناموفق دادن مدیریت فعلی آن اداره یا ارگان ابایی ندارند.
Iran, Islamic Republic of
اگر آقای عباسی رو میشناختی اینطور بهش تهمت نمیزدی آقای عباسی کسی بود که در زمان ریاستش ترور نافرجام علیهش شکل گرفت با اینحال تا آخرین لحظه دست از تلاش برای برنامه هسته ای نکشید
Iran, Islamic Republic of
جناب حیدری ، گمان کنم جوانی گذشته را نمی دانی . دکتر عباسی قبل از مسولیت اش ترور شد می دانی چرا? چون می فهمد ودانشمند هسته ای است . چرا صهیونیستها حتی یک نفر از جریان اصلاح طلب ضد ارزشی را ترور نکرده و چرا با جریان ارزشی به توافق نرسیدند?! چرا از قدرت گرفتن یک جریان پشتیبانی میکند? جواب سوالات فوق به شناخت واقعیت کمک زیادی می کند ، آقا محمد فکرکن اگر دنبال حقیقتی
Germany
بله که میشناسه
اسمی دانشمندان هسته رو هم شماها در دولت دههم در اختیار اونها قرار دادید تا ترورشون کنن
امت حزب الله
اقای عباسی نگران نباشید اصلاح طلب ها وقتی مسولیت می گیرند با بوردیزل می افتند به جان هسته ای ونفت اگر خاتمی توانست هسته ای را ازبین ببرد روحانی هم با وزیرهایش می توانند .ولی اگر صالحی مواضع اش را معلوم نکند محبوبیت اش را در کشور اسلامی ایران ودر بین مردم از دست می دهد
(( و همچنین احمدی‌نژاد که این همه نسبت‌های ناروا به وی می‌زنیم خود قطعنامه شورای امنیت را نگرفت بلکه دیگران سبب تصویب قطعنامه شورای امنیت شدند.))
از جهان بعیده این جمله ؛؛ باید سانسور میکردی
خخخخخ