جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

پایتخت چگونه چهار قسمتی شد؟

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 420880
نوروز سال ٩٠ وقتی سیروس مقدم با «پایتخت» به تلویزیون آمد، شاید خودش هم فکر نمی‌کرد که سریالش با چنان استقبالی روبرو شود که مخاطبان حالا بی‌صبرانه منتظر قسمت چهارم آن باشند.
به گزارش جهان، سایت اتاق خبر ۲۴ نوشت: در تاریخ سیمای جمهوری اسلامی و قبل از آن ، گیرایی و همراهی سریال پایتخت برای مردم و برعکس ، بی سابقه بوده است ، سریالی که نه بودجه ای به اندازه ی " الف ویژه " برای خود اختصاص داد و نه از ابتدا با عنوان فاخر دهان به دهان می شد، بلکه بعد از ساخت و پرداخت مناسب مخاطبان بسیاری را جذب خود کرد.

این جذابیت بیشتر از آن جهت است که "پایتخت" بر خلاف اسمش کل ایران را همراه خود کرد و چه بسا نویسندگان و دست اندرکاران سریال از ابتدا به همین موضوع اندیشیده بودند که سریال باید با تمام مردم ایران ارتباط بگیرد و نه عده ای خاص، از این رو اسمی متفاوت برای آن انتخاب کردند و از شمال تا جنوب رفتند.

زندگی ساده و بی آلایش آدم های کاملا معمولی در " پایتخت" که همگی به نوعی ما به ازای بیرونی دارند، بازی های بی نقص و حرفه ای، قصه ای خانوادگی، کارگردانی پخته و روان و سادگی داستان ها درعین عبرت آموز بودن، به دور از غلو و با محور احترام و حفظ بنیان خانواده مخاطب را در شیرینی یک سبک زندگی آشنای ایرانی غرق می کند .

از آن رو سریال "پایتخت " را میتوان نمونهی ارزشمند یک سریال خانوادگی دانست. وقتی که طنز، تلخی، گریه و شادی کنار هم می نشیند، مشکلات ریز و درشت، موانع، گشایش سختی ها، توسل و تلاش و نهایتا " زندگی " به مفهوم واقعی بدون شعار و تظاهر و دیالوگ های نچسب، در آن جاری است. تیم سازنده ی " پایتخت" آنقدر با هم خوب چفت و بست شده اند که تصور جور دیگر دیدن سریال با عواملی دیگر احتمالا برای علاقه مندان سخت خواهد بود.

سه سال است در تعطیلات نوروزی مردم ایران همراه و همسفر نقی و خانوادهی دوست داشتنی اش شده اند، در کنار هما غصه خوردند و خندیدند و با مشکلات دست و پنجه نرم کردند .

حضور بابا پنجعلی جدا از بازی عالی و تیپ و شخصیت این نقش با بازی علیرضا خمسه، تلنگری بود برای قدرشناسی بیشتر از بزرگترهای خانواده، سکانس های تماشایی و فراموش نشدنی بابا پنجعلی که همراه با موسیقی محلی و فولکلور مازنی به یاد لیلای خود غصه میخورد و او را صدا می کرد از ماندگارترین لحظه های پایتخت است و از این لحظه های ماندگار در این مجموعهی موفق کم نیست، سکانس های اشک بار و دوست داشتنی مانند حضور نقی بر سر مزار مادرش لیلا و درد دل با او، کشتی گرفتن نقی، ابراز محبت پاک و خالصانه اش به همسرش هما و بسیاری لحظات ماندگار طنز و شیرین و موقعیت های کمدی و حتی تکه کلام هایی منحصربفرد نه در قاب تصویر که در ذهن بسیاری بینندگان این سریال حک شده است.

از آنجا که تجربه های ساخت سریال های تلویزیونی سیما در قالب سری دوم و یا سوم هیچگاه به موفقیت سری اول نبوده است، گمان میرفت " پایتخت٢" نتواند مانند سری اول شود، اما نقی معمولی و خانواده اش عزم خود را جزم کرده بودند تا به تکرار و دلزدگی نرسند، پایتختی ها چنان سادگی و صمیمیت را با خود همراه کردند که مخاطبان نه تنها دلشان نیامد که نمی توانستند داستان های این خانواده محبوب را نادیده بگیرند، سیروس مقدم و تیم موفق "پایتخت" هر بار با انگیزه تر و دقیق تر از قبل وارد عمل شدند و خاطرهای شیرین تر بر جا گذاشتند، گرچه گاهی از گوشه و کنار صدایی به گوش میرسید که سریال را به مسخره کردن عده ای متهم می کرد و به طور خاص در مازندران این صدا بلندتر بود ولی با شروع سری سوم پایتخت و حضور نمایندگان استان مازندران در پشت صحنه ی سریال و گفتگو با عوامل آن و مهمتر از آن خود تماشای خود سریال در زمان پخش، سوتفاهمات و حساسیت ها کمتر و کمتر شد .

حالا درسال ۱۳۹۴ قرار داریم ، بعد از گذشت ۴ سال، پایتخت تا کیلومترها مساحت ایران را درنوردیده و طرفداران بی شماری دارد، تقریبا کسی را نمیتوان پیدا کرد که نظر منفی نسبت به آن داشته باشد، شاید به این دلیل که روح زندگی ایرانی، صداقت و وفاداری، شوخ طبعی و همذات پنداری و داستان های ملموس و سادگی زندگی قهرمانان سریال، همه و همه در زندگی های معمولی ما نیز مستتر است و احساس آشنایی عمیقی می کنیم و از آن جهت "پایتخت" را دوست داریم.

درهمین رابطه خاطرهی سیروس مقدم از ابراز علاقهی رهبر معظم انقلاب به"پایتخت" نیزخالی از لطف نیست، این کارگردان میگوید: مقام معظم رهبری گفتند سریال‌های شما را پیگیر هستم که سریالهای بسیار ایرانی است و به فرهنگ ما مردم و زندگی ایرانی بسیار نزدیک است.من هم از ایشان پرسیدم که کدام سریال‌هایم را می‌فرمایند و ایشان گفتند که پایتخت‌ها را پیگیری کرده‌ام و روابط سالم بین خانواده‌های ایرانی و شئونات یک خانواده ایرانی در این سریال‌ها رعایت شده است. به مسئولان صداوسیما هم گفته‌ام که این سریال‌ها الگوی خوبی برای سریال سازی است. از مردمی بودن سریال هم تعریف کردند که من خیلی خوشحال شدم.

شاید اگر "پایتخت" اینهمه خواهان و طرفدار نداشت تا سری چهارم کشیده نمی شد ، همه می دانند که پایتخت در یکی از سخت ترین شرایط مالی صداوسیما ساخته شد وبه روی آنتن رفت. اما سازندگان سریال و مدیران رسانه ی ملی به این مهم پی برده اند که با یک فرصت استثنایی در جذب مخاطب روبرو هستند و باید آن را برای انتقال بسیاری مفاهیم ارزشمند غنیمت شمرند از این رو شرایط ساخت سریال در هر دوره مهیا شده است حتی در دقیقه نود!

فرصتی که حالا دیگر با جا افتادن" پایتخت " در دل مردم ایران، میتوان از آن بهترین بهره را برد ، وقتی محسن تنابنده در ویژه برنامه سال تحویل شبکه ۳ اعلام کرد "پایتخت ۴" به زودی ساخته می شود، خوشحالی دیدار مجدد با خانواده ی نقی معمولی در دل بسیاری زنده شد. یادآوری روابط صحیح خانوادگی ،احترام به بزرگتر، امید، تربیت صحیح فرزند، تلاش برای کسب روزی حلال ، وفادار بودن در زندگی زناشویی، مقابله با مشکلات، پرداختن به نماز و واجبات، ترویج زندگی ساده و کمک به همنوع تنها بخشی از زیبایی های "پایتخت" است و قطعا اگر نبود انتخاب بازیگران با استعداد و نویسندگان و بازیگردان قوی، نیل به موفقیت سخت می شد. تنابنده که خود از طبقه ی معمولی آدم های جامعه است حالا با قرار گرفتن در مسیر کار هنری علاوه بر بازی، نویسندگی و بازیگردانی مجموعه پرمخاطب " پایتخت " را هم برعهده داشته و دارد و در کنار حسن وارسته به عنوان نویسنده، امیر معقولی و فرشاد گل سفیدی به عنوان فیلمیرداران ، سیروس مقدم در مقام کارگردان و بسیاری دیگر پایتخت را از سال ٩٠ به ٩٤ رساندند.

لازم است یادی هم کنیم از موسیقی این سریال که مرهون تلاش های آریا عظیمی نژاد است، آهنگسازی جوان و با استعداد که با علاقه به تحقیق و پژوهش در حیطه ی موسیقی نواحی و قدرت ریسک پذیری بالا، به خلق نواهایی دلنشین و تاثیرگذار در " پایتخت" پرداخت و در هر مجموعه نسبت به مجموعه ی قبل با حفظ تم اصلی، ابداعات و نوآوری هایش گوش ببیندگان و شنوندگان را نوازش داد ، به ویژه در"پایتخت ۳" که موسیقی با صدای خوانندگان محلی همراه می شد .

امید اینکه چهارمین سری سریال که هم اکنون در حال آماده سازی است با مخاطبان بسیاری روبرو شود زیاد است، چرا که همان تیم پشت کار هستند با این تفاوت که اینبار بجای تعطیلات نوروز ، ماه مبارک رمضان ، و به جای ١٣ قسمت با ٣٠ قسمت مواجه ایم.

فرصتی تازه که با پیوند خوردن پخش سریال و شب های معنوی و متفاوت ماه مبارک رمضان بار دیگر می تواند در کشاکش روزمرگی ها و غرق شدن در تکنولوژی ها، ما را به فضای جدید و خاطره آفرینی سوق دهد تا بار دیگر همراه باخنده و لذت بردن از شیرینی اتفاقات طنزوجدی این مجموعه ، لبریز از حس خوب تماشای یک سریال ایرانی شویم .

تا ماه مبارک رمضان زمان زیادی نمانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجتبی
United States
یک قسمت سریال پایتخت می ارزد به تمامی سریال در حاشیه
نيكتا
يكى از دلايل موفقيت اين مجموعه، احترام به بزرگترها، توجه به شعائر اسلامى و البته فيلم نامه قوى و پر داستان آن است.
سجاد
نصف سهام صدا و سیما رو بدین به آقای مقدم !!!