سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2 Jul 2024
 
۱
۷

ظریف: آب به آسیاب جنگ طلبان خارجی نریزیم

پاسخ صریحم درباره عدم گفت‌وگو با رژیم صهیونیستی را تحریف کردند
شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 420484
وزیر خارجه ایران عنوان کرد: ضرورت رعایت مصالح ملی هم طلب می‌کند که آب را به آسیاب جنگ طلبان خارجی که از جبهه نرفتن بنده تا توقیف یک کشتی متخلف تا دستگیری یک یا چند فرد را بهانه‌ای برای ادامه تنش و بحران قرار داده‌اند، نریزیم.
به گزارش جهان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای حضور در اجلاس بازنگری پیمان عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) در نیویورک به سر می‌برد در صفحه شبکه اجتماعی‌اش گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کرد. متن کامل گزارش ظریف به شرح زیر است:

« سلام دوستان
روز جهانی کارگر بر همه زحمتکشان این مرز و بوم گرامی باد.
میلاد حضرت علی علیه السلام و روز پدر نیز پیشاپیش مبارک.
بعد از ظهر جمعه همه هموطنان عزیز هم بخیر

دنیای عجیبی است. گروهی جنگ طلب در این سوی دنیا تمام تلاش خود را بکار بسته‌اند، تا از هرگونه توافق احتمالی جلوگیری کنند. از هر بهانه‌ای برای سیاه نمایی ایران و ایرانی به منظور افروختن آتش استفاده می‌کنند.

در چند روز گذشته، علاوه بر مذاکرات و ملاقات‌های سخت و طولانی، دو مصاحبه دشوار و چالشی با دو تن از معروفترین خبرنگاران آمریکایی داشتم. یکی به مدت ۷۰ دقیقه و دیگری نزدیک به دو ساعت.

به دلیل فضا سازی صورت گرفته در داخل مجبورم با کمال تواضع عرض کنم که مخالفان ایران و ایرانی در خارج از کشور از تأثیرگذاری این دو مصاحبه در خدشه دار کردن فضای ساخته شده از ایران عصبانی شدند و چندین مقاله نوشتند.

یک سایت تندرو در تیتر خود نوشت: رئیس دیپلماسی ایرانی نیویورک را خیره کرد (Iran's top diplomat dazzled New York City)

یک سایت صهیونیستی هم در تیتر خود با عصبانیت نوشت: چرا (حرف‌های) ظریف اینقدر گیرا به نظر می‌آید؟(why does he seem so inviting)

شاید ده‌ها مقاله در روزنامه‌ها و مجلات معروف چون نیویورک تایمز و واشنگتن پست و نیویورکر و .. درباره همین دو مصاحبه مطلب نوشتند. تا جاییکه سناتور تندرو آمریکایی آن قدر عصبانی شد که عدم حضور بنده در جبهه را دستمایه حمله به من کرد.

از سوی دیگر، برای فضاسازی داخلی، یک سایت مصری مخالفت صریح و یک کلمه‌ای (نه) من در پاسخ به سوال مربوط به گفت‌وگوی با رژیم صهیونیستی را به دروغ به معنای آمادگی ایران برای مذاکره با اسرائیل معرفی کرد و تعدادی هم در داخل به آن پرداختند.

عجیب تر از همه، گروهی از هموطنان در داخل و خارج پاسخ مشخص، دقیق و ضروری بنده به سؤال در مورد یک خبرنگار - که وضعیت او این روزها بهانه چندین اصلاحیه در سنای آمریکا برای مقابله با توافق هسته‌ای شده است- را دستمایه مقالات طولانی در این زمینه کرده و برخی دوستان نیز بدون شنیدن پرسش و پاسخ، بنده را مورد مرحمت و لطف قرار داده‌اند!

دوستان عزیز، دیدگاه‌های حقیر فدوی - اگر ارزش و اهمیتی داشته باشد - در مورد مسائل مختلف خارجی و داخلی مشخص است و برخلاف برخی دوستان که مواضع و دیدگاه‌هایشان در طول سه دهه گذشته چرخش‌های ۱۸۰ درجه‌ای داشته است، قدمت سی و چند ساله ساله دارد.

همواره به آزادی و نقد احترام گذاشته و از انتقاد نسبت به اندیشه‌ها، گفته‌ها و عملکرد خود از کلاس درس تا صحنه سیاست خارجی استقبال کرده‌ام. ولی همواره عرض کرده‌ام که نقد در یک جامعه سالم باید دو ضابطه داشته باشد: انصاف و رعایت مصالح ملی.

پیش نیاز قضاوت منصفانه اطلاع صحیح است. لااقل یک بار قبل از قلم فرسایی عرایضی را که به نقد می‌کشید، بشنوید.

ضرورت رعایت مصالح ملی هم طلب می‌کند که آب را به آسیاب جنگ طلبان خارجی که از جبهه نرفتن بنده تا توقیف یک کشتی متخلف تا دستگیری یک یا چند فرد را بهانه‌ای برای ادامه تنش و بحران قرار داده‌اند، نریزیم.

از صراحت و تصدیع پوزش می‌خواهم هیچگاه نخواسته‌ام حرف‌های من کسی را از هر جناح و دیدگاهی در کشور آزرده کند. همواره تنها مقصود من دفاع از منافع ایران و ایرانی بوده است و انشاءالله در آینده نیز چنین خواهد بود.

شاد و سربلند باشید.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین
بنویسید ظریف
بخوانید ضعیف
محمد صابر
جناب ظریف چقدر با ظرافت کامل ترسیدی از جنگ و جنگ طلبی ....نکنه حرف اون یارو درست باشه که در دوران دفاع مقدس ترسیدی و تو خیابان های آمریکا قدم زدی
جهان نیوز تو هم اگر از این ببر کاغذی (آمریکا )نمی ترسی منتشر کن
ما تجربه هشت سال جنگ با دنیا را داریم
جنگ ما با عراق نبود که ......جنگ جهانی بود
بنده خدا سربازیش رو در نیویورک گذرونده مگه گناه کرده
بلوف میزنند که ترسوها تن به مذاکره بدهند. آنهم مذاکره ای که تمام خواسته های خودشون رو برآورده میکنه.
United States
جناب ظریف اگه اون جنگ طلبان قدرت جنگ با ایران رو داشتند لحظه ای درنگ نمیکردند و به این مذاکرات هم نیاز نداشتند. لطفا شجاع باش
آقای ظریف نامه تل به مذاکرات بی نتیجه‌ای نشسته این ورزشی نیستم آرمانهایی رادرمیز مذاکره معامله کنیم واجازهدهمدنمی دهیم هر تکفیری بایکوت عزاداری خبر برایتان تعیین تکلیف کند شماکه درمذاکرات همه چیز روانکاری کردید به چه قیمتی.......
صادقانه
سخنی صادقانه با ظریف

بسمه تعالی

آقای دکتر ظریف منتقدین خود را به رعایت انصاف دعوت کرده اند!

باید به ایشان متذکر شد که اگر از انصاف، صادقانه دم می زنید و بدان اعتقاد دارید و از این واژه های زیبا و جذاب صرفا برای فریب مخاطب و غلبه ی بر حریف بهره نمی برید چرا در تفکر و عملکرد شما و دولتی که عضوی از آن می باشید از حقیقت این واژه ها و نظایر آن خبری نیست؟!

از عملکرد آقای روحانی بگذریم که در تفاوت قول و عمل و بی اعتنائی به ارزش های دینی و اخلاقی، رویه ای در پیش گرفته اند که هواداران خود را نیز شرمسار و سر افکنده کرده اند. کسی که رعایت ابتدائی ترین آداب اسلامی را در مقابل منتقدین از مردم و علما و مراجع ، ملتزم نبوده و آنان را به جهنم حواله می دهد و در مقابل، برای کثیف ترین و منفورترین افراد عالم یعنی رئیس جمهور امریکا با کرنش و تواضع سخن می گوید و سپس محظوظ از این گفتگو اظهار می دارد که رئیس جمهور امریکا را فردی باهوش و مؤدب یافته است!! و با اتخاذ مواضع ضعیف و منفعلانه در برابر استکبار ، عزت ایران اسلامی را لگدمال و جمهوری اسلامی را اینچنین در برابر چشم آزادگان جهان، خجل و شرمسار ساخته است! بنابراین سخن گفتن با وی را به قاصم الجبارین حوالة می دهم!

و اما حضرتعالی اگر معتقد به انصاف، عدالت و صداقت و از این دست واژه های ارزشمند هستید بفرمائید تا چه حد در اندیشه و کردار، پایبند انصاف و صداقت بوده اید؟!

شما و رفقایتان در دولت با وجود آنکه بیشترین حمایت را از سوی ولی امر مسلمین جهان (دامت برکاته) شاهد بوده اید تا آنجا که شعار سال نیز در حمایت و پشتیبانی شما از سوی معظم له، سال «دولت و مردم ، همدلی و همزبانی» نام گرفت ولی آیا بیشترین بی اعتنائی و بلکه مخالفت را نسبت به این شعار در قول و عمل از خود نشان نداده اید؟ با این حال آیا باز هم دم از انصاف می زنید؟!

دلیل این رویه ی غلط از سوی دوستانتان از یکسو و از طرف جنابعالی از سوی دیگر چیزی نیست جز بریدن از یاد خدا و به تبع آن عدم اعتقاد به اطاعت از مقام ولایت که نتیجه آن هم مرعوبیت در مقابل قدرت های پوشالین و نگرانی از خشم و غضب آنان است و اصرار نابجا و لجاجت آمیزی که شما برای مذاکره با دشمنان مستکبر ؛ آنهم توأم با تواضع و تذللی که در برابر آنان نشان می دهید و نام این حرکت حقارت آمیز را ادب و احترام متقابل(!) می گذارید، از همین مرعوبیت و هراس از خشم و تهدید آنان نشأت می گیرد که تنها ذهن ها و دل های بریده ی از یاد خدا و مأیوس از نصرت الهی از آن متأثر و مضطرب می گردند و این در نوبه خود بزرگترین ناسپاسی و بی انصافی در برابر خداوند قادر منان است!

مگر کسی جز خالق متعال در این عالم، قادر بر انجام کاری می باشد تا ما مجاز به رعایت او نیز بوده و از خشم و غضبش نگران و هراسان شویم؟! مگر دستور خداوند قهار نیست که :«...فلا تخشوا الناس واخشون ولا تشتروا بآياتي ثمنا قليلا ...»(1) و نیز آیات فراوانی که هشدار می دهد همه چیز در دست قدرت خالق متعال است پس فقط بر او توکل باید کرد و تنها از نافرمانی و غضب او باید بیمناک بود و نه از خشم و غضب مستکبرین و قدرت های طاغوتی؟!

آیا بی انصافی نیست که آنهمه نعمت ها و الطاف و امدادهای غیبی الهی که نظام اسلامی و ملت ما را تا کنون مقتدر و سر افراز نگه داشته و روز به روز بر عزت جمهوری اسلامی افزوده به فراموشی سپرده شود و بجای نگرانی از کفران اینهمه لطف، عنایت ، حمایت و امدادهای الهی، نگران نارضایتی و خشم مستکبرین باشیم و از تهدیدهای کودکانه آنان هراس به دل راه دهیم؟!

تأثیر ارعاب دشمنان بر روحیه ی شما و همفکرانتان از «فلتات لسان و صفحات وجه»(2) شما قابل مشاهده است و چه بسا در جلسات و خلوات محرمانه(!) و یا در حین گام زدن با آنان به اشکال مختلف و با روش های مزورانه سعی در افزایش نگرانی شما نیز نموده اند که تأثیرات آن علیرغم تلاش بر کتمان ما وقع ، از رفتار منفعلانه و جملات شما آشکار است! و اینها همه مصادیق ناشکری، ناسپاسی و بی انصافی آشکار در مقابل پروردگار منان است و شما در مواجهه ی با ده ها سؤال و انتقادی که دلواپسان از خشم و غضب الهی و شیرمردان عرصه ی نبرد از شما دارند تنها پاسخ و منطقی که دارید این است که می گوئید فقط به منافع ایران و ایرانی فکر می کنید و مهم برای شما مردم هستند و بس!!

آیا بزرگترین منفعت ایران و ایرانی، اسلام و آموزه ها و ارزشهایش نبوده و نیست که همواره مورد بی اعتنائی شما و همفکرانتان قرار گرفته و تضییع می گردد و با این حال می پندارید که به مردم خدمت می کنید؟!

آیا ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس و شهداء و ایثارگران و در رأس همه، ولایت فقیه که به فرموده ی حضرت امام (قدس سره) همان ولایت رسول الله است؛ از با ارزش ترین منافع ملت انقلابی ما و باعث عزت ایران و ایرانی نبوده و نیست؟!

آیا به برکت همین اطاعت از ولایت نبوده که مملکت ما در میان محاصره ای از دود و آتش و خون، به گلستانی امن و امان بدل گردیده است؟! اکنون آیا این انصاف است که اینهمه آیات و نشانه های لطف و رحمت و عنایت الهی به این امت و کشور را نادیده گرفته بگیریم و منافع ایران و ایرانی را با سرفرود آوردن در مقابل استکبار و تسلیم در برابر زیاده خواهی آنان جستجو کنیم ؟!

جناب آقای ظریف! ناسپاسی و بی انصافی در عملکرد شما و همفکرانتان به مواردی که ذکرش رفت محدود نمی گردد! بخود آئید و توبه کنید از ناسپاسی ها، بی انصافی ها و بی عدالتی هائی که فکر و عقل و عقیده شما را مغلوب و مغشوش ساخته است و بیش از این با ظلم و فسوق و عصیان ، تحت عنوان خدمت به ایران و ایرانی، موجبات خشم و غضب الهی را فراهم نسازید که «ان الله عزیز ذوانتقام»(3) والسلام.

1- «إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلاً وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ» (مائده 44)

2- «ما أَضمَرَ أَحَدٌ شَيئاً إِلاّ ظَهَرَ فى فَلَتاتِ لِسانِهِ وَ صَفَحاتِ و َجهِهِ»(نهج البلاغه، حكمت 26)
هيچ كس چيزى را پنهان نکرد مگر آنكه در لرزش زبان و حالات چهره اش نمودارشد.

3-فلا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ ذُو انتِقامٍ (ابراهیم 47)