پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

10 بازی به‌یاد ماندنی آسیایی ها در جام جهانی

يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۵:۴۲
کد مطلب: 118084
اولين بار سال 1938 بود که يک آسيايي در جام جهاني فوتبال حاضر شد و از آن زمان تا امروز خاطرات ماندگاري از جام جهانی در ذهن هواداران فوتبال در این قاره نقش بسته است.
 سايت AFC، ب10بازي بزرگ آسيايي‌ها در تاريخ جام جهاني را اینگونه معرفی می کند.
فرانسه 1938، شروع آسيايي
هلند شرق که امروز به نام اندونزي مشهور است هشت سال بعد از شروع جام جهاني اولين تيمي بود که از منطقه آسيا در کنار 14 تيم ديگر در جام جهاني بازي کرد. از آن 14 تيم 12 تيم اروپايي بودند و کوبا و برزيل از قاره آمريکا مي آمدند. تيمي که با مربيگري يوهانس ون مستربروک و اغلب با بازيکنان بومي و چند هلندي به فرانسه رفته بود 6 بر صفر برابر مجارستان بازنده شد و کارش به پایان رسید.

انگلستان 1966، کره شمالي 1 – 1 شيلي
افتخار پاک سئونگ زين اين است که اولين گلزن آسيايي تاريخ جام جهاني است. کره شمالي اگرچه در بازي اول گروه چهار 3 بر صفر به شوروي باخت اما در بازيهاي بعدي جهان را شگفت‌زده کرد. پاک در دقيقه 88 بازي با شيلي گل مساوي را زد تا اميد کره براي صعود به يک‌چهارم نهايي زنده بماند.

انگلستان 1966، کره شمالي 0-1 ايتاليا
براي بيش از سه دهه برد يك بر صفرکره شمالي برابر ايتاليا در بازي هاي گروهي جام جهاني 1966 به لحظاتي تاريخي براي فوتبال آسيا تبديل شده بود. پاک دو ايک با گل دقيقه 42 اسطوره قاره نام گرفت. او گل پيروزي را زد و ايتاليايي هاي قدرتمند را در ورزشگاه ميدلزبورو حذف کرد.

آرژانتين 1978، اسکاتلند 1-1 ايران
شاید اسکاتلند را بهترين تيم آن موقع جهان ندانيد اما خيلي از بازيکنان آنها از تيم هاي قدرتمند ليگ انگلستان مي آمدند. کني داگليش از ليورپول، مارتين بوچان و لو ماکاري از منچستر يونايتد و آرچي گميل از ناتينگهام فارست. ايران که براي اولين بار به جام جهاني رسيده بود روز 7 جون دوبار در کوردوبا گل زد. اولي را آندرانيک اسکندريان در دقيقه 43 وارد دروازه حجازي کرد و دومي را ايرج دانايي فرد در دقيقه 60 زد تا بازي به تساوي کشيده شود. اين تنها امتياز تنها نماينده آسيا در جام جهاني بود.

مکزيک 1986، گل احمد راضي
گل راضي برابر بلژيک حتي بازي را به تساوي هم نکشاند اما براي کشوري که درگير جنگي عظيم بود شادي بزرگي ساخت. عراق که به‌رغم فشار جنگ با ايران با صعود به جام جهاني کار بزرگي کرده بود شکست هايش در مکزيک کسي را اندوهگين نکرد. آنها در دو بازي اول گروهي يك بر صفر به پاراگوئه و مکزيک باختند. در بازي سوم هم 2بر صفر از بلژيک عقب بودند که راضي سه مدافع را جا گذاشت و توپ را به دروازه حريف چسباند.

آمريکا 1994، عربستان0-1 بلژيک
سعيد العويران در روز 29 جون در ورزشگاه واشنگتن دي سي و در دقيقه پنجم بازي مرگ برابر بلژيک از نيمه خودي پا به توپ شد و با نفوذي که بعضي ها آن‌را با حرکات مارادونا مقايسه مي کنند جلو رفت و دروازه حريف را باز کرد. آنها 2 بر يك مراکش را هم برده بودند
و با 6 امتياز در مرحله بعد حريف هلند شدند.
فرانسه 1998، ايران 1-2 آمريکا
روز 21 جون در شهر ليون. هر دو تيم شانس صعود داشتند. ايران يك بر صفر از يوگسلاوي شکست خورده بود و آمريکا 2بر صفر به آلمان باخته بود. اما اهميت بازي بيشتر از صعود از گروه بود. بازي با گل دقيقه 43 استيلي داغ شد و فرار ناگهاني مهدوي کيا در دقيقه 84 کار را تمام کرد. گل ديرهنگام آمريکايي ها سه دقيقه قبل از پايان نتوانست چيزي را عوض کند.

کره ـ ژاپن 2002، ژاپن 0-1 روسيه
بيش از 50 هزار تماشاگر در مسکو بيرون از يک مجموعه ورزشي جمع شده بودند تا بازي را روي تلويزيون بزرگ در يوکوهاما
ببينند. کسي فکرش را نمي کرد اما 66 هزار نفر داخل استاديوم در دقيقه 51 وقتي جونيچي ايناماتو گل پيروزي را زد روي هوا بودند. اين برد اولين پيروزي ژاپن در جام جهاني بود.

کره جنوبي در نيمه نهايي2002
لحظات ماندگار یکی گل آن جونگ هوان در مرحله یک شانزدهم بود که بالاتر از پائولو مالديني با ضربه سر گل زد و بعدي پايان ضربات پنالتي مقابل اسپانيا. در يک چهارم هم بعد از 120 دقيقه بازي بدون گل لي وون جائه در ضربات پنالتي، ضربه سوم را گرفت و هونگ ميونگ بو پنالتي پنجم را زد تا بليت نيمه نهايي به نام ميزبان شود.

کره ـ ژاپن 2002 : بازي رده بندي
بازي کره جنوبي و ترکيه آغاز و پايان خوشي داشت. هاکان شوکور سريعترين گل تاريخ جام جهاني را زد و تنها بعد از 10.8 ثانيه دروازه لي وون جائه را باز کرد اما در پايان بازي هر دو تيم برنده از زمين بيرون آمدند. 22 بازيکن دست در دست هم با احترام به 63 هزار تماشاگر داخل استاديوم رفتاري تحسين برانگيز داشتند و جايزه بازي جوانمردانه فيفا را بدست آوردند.


شمس: براي فوتسال به ما کفش‌استوک دادند
ترابیان: شمس خيلی احساساتی است


افشاگري‌هاي پي در پی حسين شمس در روزهاي اخير عليه فدراسيون فوتبال و به خصوص علي كفاشيان و عباس ترابيان باعث ايجاد تنش‌هاي بسياري در اين فدراسيون شده است. شمس در اولين گام در مصاحبه با شبكه خبر خطاب به فدراسيون‌نشينان گفت:« آقايان تا اين حد با فوتسال بيگانه هستند كه به ما براي حضور در مسابقات كفش استوك‌دار دادند.»
پس از اين موضوع بود كه درد و دل سرمربي سابق تيم‌ملي با خبرگزاري‌هاي مختلف آغاز شد و افشاگري‌هاي ديگري از سوي وي در اختيار رسانه‌ها قرارگرفت:« تصميم اول آقايان اين بود كه اگر تيم قهرمان آسيا نشد بلافاصله بركنارم كنند؛ اگر هم قهرمان شديم شرايط را از نظر پول ندادن و كم‌كاري طوري كنند كه مجبور به استعفا شوم كه همين‌طور هم شد. راستش نمي‌دانم كه آنها اصلا به دنبال قهرماني تيم‌ملي بودند يا نه. در ازبكستان كه بوديم آقاي ترابيان دائما پيام تبريك ويكتور هرمانتس را به بچه‌ها اعلام مي‌كرد. اگر با اين مربي مذاكره نشده بود چه دليلي داشت دائما براي تيم پيام تبريك بفرستد؟ ترابيان مرا تهديد كرده كه اگر مصاحبه كنم و حرفي از وقايع پيش آمده بزنم مرا از برنامه‌هايي كه براي تدريس در عربستان و يمن پيش رو دارم منع خواهد كرد. از آن سو كفاشيان هم گفته كه ما براي شمس همه امكانات را فراهم كرده بوديم اما حقيقت اين است كه آنها هنوز پاداش بچه‌هاي ما را نداده‌اند و بعد به رسانه‌ها اين‌طور مي‌گويند. ايشان تيم‌ملي فوتبال را برتر از فوتسال می داند اما من با قاطعيت مي‌گويم كه تيم من 100 تاي تيم فوتبال را در جيبش مي‌گذارد. ما در آسيا اول و در دنيا چهارم هستيم اما فوتبالي‌ها 61 دنيا و چهارم آسيا هستند. حرف‌ آخرم اين است؛ تا زماني كه كفاشيان و ترابيان در فدارسيون حضور دارند هرگز به تيم‌ملي بازنخواهم گشت.»
پس از حملات تند حسین شمس به مدیران فدراسیون، رییس کمیته فوتسال کار این مربی را در تیم ملی فوتسال تمام شده می بیند:« در مقابل اتهاماتي كه به من زده شده سكوت مي‌كنم اما مطمئن باشيد با مصاحبه‌هاي اخير شمس حالا صددرصد موافق استعفاي او هستم. فقط ايشان بداند كه يك جاسوس اطلاعات محرمانه جلسه ما با آقاي سعيدلو را كاملا تحريف شده به اين مربي به شدت احساسي گزارش داده و ما هرگز تصميمي براي جايگزين كردن آقاي هرمانس به جاي ايشان نداشته‌ايم.»
خبرگزاري ايرنا در خبري كاملا متفاوت با ساير رسانه‌ها از مخالفت سعيدلو و كفاشيان با استعفاي شمس و برنامه‌هايي از جمله برپايي جشن قهرماني و ارتقاي کميته فوتسال به نايب‌رئيسي فدراسيون فوتبال طي روزهاي آتي خبر داده است اما بازگشت شمس به تیم ملی تقریبا محال به نظر می رسد.



18 قدم


شکایت دایی از نماینده مجلس
سيد جلال يحيي‌زاده رئيس كميته تربيت بدني و جوانان و نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس چندی قبل در مصاحبه ای به انتقاد از علی دایی پرداخت و گفته
می شود علی دایی قصد دارد به دلیل اظهارات بی محابای این نماینده مجلس از او شکایت کند. وکیل علی دایی با تشریح این موضوع می گوید:« يحيي زاده گفته در روز فتح خرمشهر علي دايي بدترين بداخلاقي‌ها را كرده است. ایشان گفته دايي به جاي جار و جنجال بدهي
230 ميليون توماني مالياتي‌اش را بدهد. او همچنين اعلام كرده موكلم مطرود و منفور مردم است و به موكلم توصيه كرده از شهدا، رزمندگان و جانبازان الگوي رفتاري بياموزد. ايشان با كدام مجوز شرعي و قانوني به خود اجازه دادند اسم دايي را قبل از صدور حكم كميته انضباطي به عنوان بدهكار مالياتي بیاورد. دايي سال گذشته به عنوان مؤدي مورد تقدير وزارت دارايي قرار گرفته است. يحيي‌زاده بر اساس كدام سند و مدرك رقم 230 ميليون تومان را احراز كرده و بر اساس كدام سند و مدرك بر ايشان محرز شده كه دايي منفور و مطرود ملت است؟ به هر حال موكلم معتقد است سخنان يحيي زاده كه در دفاع از دوستان فدراسيوني ايشان است نوعي تبليغات پيش از موعد انتخاباتي محسوب مي‌شود.»

مربی سابق استقلال: قلعه نویی
را می بخشم
سیامک رحیم پور، مربی سابق استقلال که چندی قبل از شکایتی که امیر قلعه نویی علیه او طرح کرده بود تبرئه شد معتقد است کمیته انضباطی در مورد این پرونده به سود قلعه نویی تبعیض قائل شده است:« اين حق را قانون به من داده كه به منظور اعاده حيثيت از قلعه‌نويي شكايت كنم اما بر اساس آموزه‌هاي ديني از او مي‌گذرم اما از شريفي رئيس كميته انضباطي گلايه دارم. طبق اساسنامه فدارسيون فوتبال تمامي اعضا ملزم به رعايت قوانين و مقررات هستند و تمامي دعاوي بايد در خود فدراسيون فوتبال مطرح شود و اگر كسي اين راه را طي نكرد، از مصاديق تعليق فدراسيون توسط فيفا محسوب مي‌شود. با اين حال شريفي تلاشي براي بازگرداندن پرونده شكايت قلعه‌نويي از من به دادگاه انجام نداد در حالي كه اين عمل قلعه‌نويي مي‌تواند فوتبال ايران را از سوي فيفا تعليق كند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *