پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

زمان سخنرانی روحانی در سازمان ملل

جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 436081
براساس جدول برنامه ریزی موقت سخنرانی های روز اول در مجمع عمومی سازمان ملل باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه همگی در روز اول و تقریبا به دنبال هم سخنرانی خواهند کرد.
به گزارش جهان به نقل از خبرآنلاین به نقل از وب سایت گاردین آنگونه که در گزارش گاردین آمده، این اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که اینگونه سخنرانی رئیس جمهوری این کشور با سران کشورهای قدرتمند دنیا از جمله آمریکا، چین، روسیه و فرانسه هم زمان و در یک روز انجام می شود.
گاردین حضور پوتین در مجمع عمومی سازمان ملل و ارائه سخنرانی توسط وی را یکی دیگر از شگفتی های این هفتادمین نشست نامیده است چرا که آخرین حضور او در سازمان ملل مربوط به ده سال پیش بوده است.

جالب تر از آن اولین حضور شی جین پینگ در مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی او خواهد بود که چشم همگان به تریبون او خواهد بود تا اولین سخنرانی او را در مجمع عمومی به ارزیابی بنشینند.

از سوی دیگر سوای از همزمانی سخنرانی باراک اوباما و حسن روحانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل این اولین حضور عمومی دو رئیس جمهور در مجامع بین المللی پس از توافق هسته ای وین خواهد بود که به خودی خود همه توجهات را معطوف به خود خواهد کرد.

آنگونه که گاردین نوشته است ارزیابی و پیش بینی ها درباره اینکه آیا این دو رئیس جمهوری در این دور از نشست سازمان ملل یکدیگر را ملاقات خواهند کرد یا نه به شدت داغ شده است.

نزدیکی ساعت سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل با سخنرانی باراک اوباما که با فاصله ۵ سخنران صورت می گیرد توجهات قبلی جهانی به مواضعی که احتمالا ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اتخاذ خواهد کرد را کاهش داده است.
در عین حال براساس تحلیلی که این روزنامه انگلیسی به نقل از کارشناسان سیاسی خود ارائه کرده شرایط برای باراک اوباما که قرار است قبل از سه رقیب عمده خود از جمله روسای جمهوری چین، روسیه و ایران سخنرانی کند بسیار سخت خواهد بود. اگر اوباما بخواهد پیش از این سه رقیب مواضعی نرم و مسالمت اتخاذ کند سوای از اینکه با اعتراض مخالفان داخلی مواجه خواهد شد ریسک این وجود دارد که سخنرانی رقبای او که پس از وی انجام خواهد شد چالش آمیز باشد و وجهه او را تخریب کند.

براساس جدول موقتی که سازمان ملل منتشر کرده ترتیب ده سخنرانی اول در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به این ترتیب خواهد بود :
۱- برزیل
۲- ایالات متحده آمریکا
۳- لهستان
۴- چین
۵- اردن
۶- روسیه
۷- کره جنوبی
۸- ایران
۹- فرانسه
۱۰- قطر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *