جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۲
۳۴
زاکانی در همایش «به نماینده‌های مجلس بگویید»:

کمیسیون برجام به اسناد مهمی دست یافت/ دولت هنوز برای ارائه لایحه‌‌ برجام تمکین نکرده است

خجسته: مجلس به گزارش کمیسیون رأی خواهد داد
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 447782
رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت هنوز تمکین نکرده و لایحه‌‌ای در خصوص برجام به مجلس نداده اما با وجود اصل ۷۴ قانون اساسی راه ورود مجلس باز است.
کمیسیون برجام به اسناد مهمی دست یافت/ دولت هنوز برای ارائه لایحه‌‌ برجام تمکین نکرده است
به گزارش جهان، همایش «به نماینده‌های مجلس بگویید» با حضور رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی، ابراهیم کارخانه، امیر خجسته، احمد آریایی‌نژاد و محمد‌علی پور‌مختار نمایندگان مردم استان همدان در مجلس و جمعی از اساتید، نخبگان و دانشجویان استان همدان در کانون بسیج و با محوریت برجام برگزار شد.

در ابتدای این همایش علیرضا زاکانی بررسی برجام را مهمترین موضوع در دهه‌های اخیر فعالیت مجلس دانست که به آن پرداخته شده و اظهار کرد: تصمیمات سرنوشت‌سازی در چندین مقطع مجلس گرفته شده و رسیدگی به موضوع برجام از جمله این تصمیمات است.

* مجلس تاکنون ورود مستقیم به بحث هسته‌ای نداشت

وی بیان داشت: در اصل موضوع هسته‌ای که از ۱۲ سال پیش آغاز شد مجلس هیچگاه به طور مستقیم ورود نکرد و تنها از باب نظارت در کلیات امور قرار می‌گرفت و نقش تعیین کننده نداشت.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس افزود: در دو سه بزنگاه مجلس ورود کرده که از آن جمله در سال ۹۴ مجلس دست به کار شد که دولت حق پذیرش اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ندارد.

وی به فعالیت‌های مجلس در سال‌های ۸۸ و ۹۴ و تأثیرات بسیار جدی یا اعمال برخی قوانین اشاره کرد و گفت: این قوانین جزء بهترین قوانین و قوانین انگشت‌شمار ۱۰۰ ساله مجلس بودند.

زاکانی با اشاره به اهمیت موضوع و اهمیت نقش مجلس در وضع قوانین تصریح کرد: مجلس نقش والا و برجسته‌ای در این خصوص داشته و در آینده نیز خواهد داشت.

* جنس توافق اخیر با توافقات گذشته متفاوت است

وی توافقات انجام شده در سال‌های اخیر را عنوان کرد و گفت: جنس توافق اخیر از جنس لوزان، ژنو و توافقات سال ۸۲ با سه کشور و یا توافق برزیل، ایران و ترکیه در سال ۸۷ نبود چرا که این توافق تبدیل به چارچوبی با تعهدات مشخص است که حداقل دو تا سه دهه ایران را درگیر می‌کرد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس ادامه داد: طرف ما در این مذاکرات دشمن سر سختی است که نه تنها حاضر به پذیرش حق هسته‌ای ما نبودند، حتی حاضر نبودند ما را به عنوان یک عنصر در جامعه جهانی بپذیرند.

وی با بیان اینکه دو نوع دیدگاه با وقوع برجام شکل گرفت، اظهار کرد: یک نگاه این بود که این توافق باید به مجلس بیاید و یک نگاه لزومی به ارجاع به مجلس نمی‌دید که البته داخل مجلس نیز این دو نگاه بود.

* تفسیر نادرست از قانون برای عدم ورود مجلس به موضوع هسته‌ای

زاکانی غالب نگاه دولت را به نیامدن توافق به مجلس عنوان کرد و بیان داشت: این نگاه بیشتر از تفسیر نادرست قانون تصویب شده در دوم تیر‌ماه سال جاری بود و با استنباط از این قانون عملاً مجلس را از گردونه خارج می‌کرد.

وی خاطر‌نشان کرد: به تدبیر مقام معظم رهبری با وجود میل برخی به عدم نقش‌آفرینی مجلس، برجام به مجلس ارجاع داده شد و دولت هنوز تمکین نکرده و لایحه‌‌ای در این خصوص نداده اما با وجود اصل ۷۴ قانون اساسی راه ورود مجلس باز است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: پس از تصمیم برای وجود مجلس، کمیسیون ویژه‌ای تشکیل و با مشخص شدن اعضا از ۴۰ روز پیش کار بررسی برجام به جد آغاز شد.

* ارائه گزارش کمیسیون شنبه و بررسی آن یکشنبه هفته آتی

وی با بیان اینکه کار کمیسیون به نحوه ورود و عمل به موضوع طراحی برجام بود، افزود: با حضور ۱۵ نماینده در کمیسیون کار بررسی پیگیری شد و ماحصل آن گزارشی بود که در روز چهارشنبه در کمیسیون ارائه و روز یکشنبه هفته آتی به مجلس ارائه می‌شود.

زاکانی با تأکید بر اینکه برای من و دوستان حاضر در کمیسیون قضاوت در خصوص برجام آسان است، بیان داشت: حرف گزارش تهیه شده از سند پیچیده و تو در تو با معایب و محاسن دارای گشایش و خطرات بالقوه و بالفعل است.

وی ادامه داد: تا زمان ارائه و قرائت گزارش کمیسیون در مجلس نمی‌توانم در خصوص برجام صحبت کنم اما می‌گویم کمیسیون به جد در ۴۰ روز بررسی با والا پنداشتن سطح خود و بررسی ابعاد مختلف، نقش خود را واقعی دید و تا حد مقدور به بعد داخلی و خارجی پرداخت.

رئیس کمیسیون برجام در مجلس تصریح کرد: آمانو در جلسه با اعضای کمیسیون با نمایندگان مردم مواجه بود و خروجی کمیسیون با پرسش از وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی عالی و فوق‌العاده بود.

* کمیسیون برجام نقشه راه دقیق داشت

وی بررسی ابعاد برجام توسط کمیسیون را فراتر از نگاه جناحی و صنفی دانست و گفت: امیدورایم نتیجه بتواند در تراز مجلس و تراز این کار مهم قلب ولی عصر و نایب بر حقش و ملت عزیز ایران را روشن کند.

رئیس کمیسیون برجام در مجلس ادامه داد: کمیسیون یک نقشه راه دقیق داشت و قرار بر مراوده با کارشناسان و مسئولان و نگاه تخصصی و فنی بود که هرچه قابل انتقال است منتقل شود و گواه بر این گفته پخش این نشست‌ها از صدا و سیما بود.

وی با بیان اینکه با ارائه گزارش به مجلس، نمایندگان به تلاش کمیسیون برای پیگیری جدی برجام اذعان خواهند کرد، افزود: از تیم گذشته و کنونی مذاکره کننده سوالاتی در روند پیگیری شد و کار ارزشمندی برای تصمیم نمایندگان مجلس انجام شد.

در ادامه این مراسم سه سؤال در خصوص امکان نفوذ امریکا و اسراییل با تصویب برجام، افق‌های پیش‌رو در عرصه‌های مختلف در دوره پسابرجام و نظر شخصی نمایندگان و رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس در خصوص تصویب و یا عدم تصویب برجام در مجلس مطرح شد و پاسخ‌هایی ارائه شد.

* برای جلوگیری از نفوذ دشمن باید هوشیار باشیم

زاکانی در پاسخ به این سؤالات اظهار کرد: در صورت حواس‌پرتی، با تحقق برجام امکان نفوذ هست که باید هوشیار باشیم و اینکه افق‌های پیش‌رو در پسابرجام نیز به خودمان بستگی دارد.

وی یادآور شد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و آنچه شعار‌ها و آرمان‌های ماست تفاوتی در دوران قبل و بعد از برجام نخواهد بود و مصونیت ایجاد می‌کنیم و در غیر این صورت عکس این اتفاق رخ خواهد داد.

* ابراهیم کارخانه: با تصویب برجام به شدت مخالفیم

در ادامه این جلسه نماینده مردم همدان در مجلس اظهار داشت: مقام معظم رهبری بعد از موضوع برجام دائما بر مسئله نفوذ دشمن تأکید کرده و القابی همچون اغواگر، کشتارگر، و فریب‌کار و وسوسه‌گر را برای امریکا به کار برده‌اند که در طی این ۲۶ سال به کار نبرده بودند.

ابراهیم کارخانه خاطر‌نشان کرد: برجام راه‌هایی برای نفوذ دشمن فراهم می‌کند و ولی فقیه نیز تأکید بر بستن این راه‌ها دارند.

وی افزود: با بررسی بیشتر در‌ می‌یابیم در گذشته پرونده ما فقط از یک کانال به شورای امنیت می‌رفت اما اکنون راه‌های بسیاری در این مسیر گشوده شده است.

نماینده مردم همدان در مجلس در خصوص عقیده شخصی‌اش در رای به برجام تأکید کرد: مخالفت تصویب برجام در مجلس هستم.

* دخالت ندادن مجلس از ابتدای مذاکرات یک اشتباه استراتژیک بود

سپس محمد‌علی پور‌مختار نیز در پاسخ به سؤالات بیان داشت: دخالت ندادن مجلس از ابتدای مذاکرات یک اشتباه استراتژیک و نادرست بود که می‌خواستند فضا را به سمتی ببرند که مجلس برای انتخاب در اجبار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه مجلس طبق وظیفه تاریخی و بر اساس خواست رهبر به عنوان ولی فقیه، خواست مردم و منافع و امنیت ملی تصمیم می‌گیرد، گفت: تصمیم راهبردی و انقلابی در این خصوص توسط نمایندگان گرفته می‌شود و تک تک نمایندگان موظف به آگاهی از زوایای مختلف برجام و رأی هستند.

وی اظهار کرد: به اعتقاد من آنچه می‌تواند ما را از ورود به گرداب طراحی شده برهاند اقتصاد مقاومتی است و معتقدم اگر دولت و مجلس به فرمایشات و خواسته‌های ولی فقیه وفادار بودند هیچگاه در این نقطه برای تصمیم‌گیری قرار نمی‌گرفتیم.

پورمختار با تأکید بر اینکه برجام چیزی برای ما به ارمغان نخواهد آورد، بیان داشت: برجام تعهد بسیار سختی برای این دولت و دولت‌های آینده و نظارت و محدودیت‌های بسیار شدید ایجاد خواهد کرد و باید بایستیم و برجام را نپذیریم.

* خجسته: رأی ما رأی کمیسیون است

امیر خجسته نیز با بیان اینکه با اتمام برجام راه‌های نفوذ بسته نمی‌شود، افزود: در مقابل تمام زیاده‌خواهی‌ها ایستاده‌ایم و در خصوص برجام مقام معظم رهبری خط را مشخص کرده است.

نماینده مردم همدان در مجلس به رأی مجلس به گزارش کمیسیون اشاره کرد و یاد‌آور شد: مجلس مصلحت نظام را در نظر می‌گیرد و به گزارش کمیسیون رأی خواهد داد و رأی ما رأی کمیسیون است.

* آریایی‌نژاد: تا اینجا رأی من به برجام منفی است

نماینده مردم ملایر در مجلس نیز در این جلسه در پاسخ به سؤالات مطرح شده ابراز داشت: مجلس متعصب به رأی مردم است و دولت و مجلس که برآمده از مردم هستند باید کار جهادی کنند.

احمد آریایی‌نژاد ادامه داد: نفوذ ایجاد شده و نباید اجازه دهیم نفوذ بیش از این صورت گیرد و دوران پسابرجام نیز در صورت توجه به اقتصاد مقاومتی نجات‌بخش خواهد بود.

وی با بیان اینکه در عرصه سیاسی نباید خوش‌بین و یا بد‌بین بود بلکه باد واقع‌بین باشیم، افزود: هرچه مقام معظم رهبری توصیه کردند گوش ندادیم و کار به جایی رسید که ایشان فرمودند به من نگویید به نمایندگان بگویید.

نماینده مردم ملایر در مجلس خاطر‌نشان کرد: تا اینجا رأی من به برجام منفی است چرا که مدیون خون شهدا هستیم و طبق وعده قرآنی اسلام ماندگار است و نباید شرایطی ایجاد کنیم که رهبر همچون زمان امام حسن(ع) مجبور به پذیرش شوند.

مراسم با سؤالات شفاهی حضار و با پرسش سید‌علیرضا رسولی مبنی بر رأی مجلس به گزارش کمیسیون و استفاده از اساتید اقتصادی و فنی در تهیه گزارش کمیسیون ادامه یافت و زاکانی در پاسخ گفت: کمیسیون نکات منفی و مثبت را تبیین می‌کند و رأی نمی‌دهد و قضاوت با مجلس است.

وی با بیان اینکه از نظرات اساتید و نخبگان در همه گرو‌ه‌های موافق و مخالف اقتصادی و فنی نیز در این مسیر بهره بردیم، تصریح کرد: به جمع‌بندی خوبی رسیدیم و آنچه در توان ما بود در بررسی ابعاد مختلف به کار گرفتیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس افزود: بررسی سند برجام، قطعنامه، برنامه بلند مدت هسته‌ای ایران، نقشه راه بین صالحی و آمانو و تفاهم نوشته یا نانوشته هسته‌ای از جمله اسنادی بود که به آن‌ها دست یافتیم.

وی در پاسخ به سؤال محمد عسگری در خصوص رعایت خطوط قرمز بیان داشت: در این خصوص سکوت می‌کنم و قرار بر این است اگر در متن و استنباط با خطوط قرمز و قانون به جمع‌بندی نرسیدیم بین قول تیم مذاکره کننده و آمریکا قول تیم مذاکره کننده را قبول کنیم.

زاکانی در پاسخ به قیاس برجام با عهدنامه ترکمنچای تصریح کرد: مردم، نظام و رهبری جایی برای وقوع شرایط مشابه ترکمنچای نمی‌گذارد و مجلس حداقل پنج حق انتخاب در خصوص برجام دارد.

* هنر من و شما این است که نگذاریم تصمیمات به سطح یک برسد

وی با اشاره به سطوح مختلف تصمیمات رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری گفت: سطح یک تصمیمات در خصوص رأی و تصمیم ولی فقیه هزینه سنگینی برای ولی فقیه دارد و سطح دو تصمیم‌گیری کم هزینه‌تر است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس ادامه داد: هنر من و شما این است که نگذاریم تصمیمات به سطح یک برسد و باید بدانیم که رهبر اهل تدبیر و حکمت است.

وی با تأکید بر اینکه موظفیم جامعه را آماده کنیم، گفت: باید به عنوان یک حزب‌الهی برای تحقق آرمان‌های انقلاب در صحنه باشیم و خود را برای باری که بر دوش داریم، تقویت کنیم.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بعد میگویند دولت احمدی نژاد فرامین رهبری را اجرا نمیکرد و لی حالا آقایون حتی با تاکید رهبری هنوز لایحه برجام را به مجلس نداده البته با حمایت لاریجانی ولی کسی کوچکترین اعتراضی به دولت نکرده حاشا به غیرتتان که علی تنهاس.کجایند عمارها
با کوتاه آمدن، دشمنی‌ها برطرف نمی‌شود
هدف شما بر هم زدن توافق و برجام به امید خدابه این آرزوی سیاسی نخواهید رسید!!!
Iran, Islamic Republic of
آقایان تندرو چرا دلواپس 460 کشته کشور در عربستان نشدید ؟؟؟
آقای کندرو!
جناب ظریف بود که نگران حجاج نشد و منتظر دست دادن با اوباما بود. مطمئنم اگه واسه مردم امریکا همچین اتفاقی می افتاد، برخی با غیرتی مثال زدنی کار رو به شدت تحت تعقیب داشت. یعنی به ذلیلی برخی باید آفرین گفت. البته آمریکاییها باید بگن.
آقای دل آرام ، که دیگران را به تند روی متهم می کنی ، کشته شدن حجاج با وادادگی سیاست مداران دوست وهابی اتفاق افتاد
رییس‌جمهور تا حالا حاضر نشده بپذیرد که ۵۰۰۰ نفر کشته و آسیب دیده منا طرح عمدی آل یهود است و کوچکترین جمله ای بر علیه آل سعود نگفته
کامران
نه که شما ذوق زده ها نگرانید!!وزیر خارجه هنوز تو نیویورک غیر از ردن یه روبان سیاه به یقه کتش هیچ قدمی برای کشتار منا برنداشته شما برای دست بوسی از اوباما جیغ و هورا راه انداختید لابد این نگرانی برای کشتار مناست!!!
Iran, Islamic Republic of
دوستان نماینده بدانند که اگر برجام راه نفوذ دارد به جای دغدغه اینکه باید راه نفوذ را ببندیم اصل برجام را رد کنند تا خیال همه راحت شود اینکه حالا بیاییم ساز و کار ی درست کنیم برای عدم نفوذ دشمن و همیشه دلنگران این نفوذها باشیم که نمیشود.خصوصا از برخی نمیتوان انتظار بستن نفوذ را داشت چونکه خودشان عامل نفوذ بیگانگان هستند
کاری که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است دیگر تکلیفش مشخص است و مجلس باید به کارهای دیگر مشغول شود.... زیاد خودسان را جدی گرفتند
بعد از شروع و اجرا اگر ایران برجام را بهم بزند که وضع خیلی بدتر خواهد شد..... و دنیا خواهد گفت که ایران اهلش نیست....
سرور
کجا ایشان برجام را تایید کرده است.شما خواب تشریف ندارید؟
درود بر نمایندگان انقلابی و اصولگرایان حقیقی نه نفوذی
نرگس
Estonia
ینی اینقدر رهبر میفرماین اینا هنوز تمکین نکردند؟
وااای
چه سندی بالاتر از اینکه پیکر مطهر حجاج را در منا رها کردند تا بطور اتفاقی با اوباما دست بدهند
برجام باید اجرا شود. این نظر بیش از 70 درصد مردم ایران است و مجلس باید به آن تمکین کند.
مجید
این 70 درصد نفهمیدن قراره چه کلاه گشادی سرشون بره! این 70 درصد نمیدونن که بچه ها و نوه هاشون لعنتشون می کنن که چقدر پدران ما بی عقل و بی غیرت بودن...
سرور
این 70 درصد را از کجا کشف کرده ایشان؟!
منتظر
چه امار دقیقی 70 درصد
میشه این هفتاد درصد را نشون بدی
نکنه منظورت همون هفت دهم درصد بود که لب پرتگاهی رئیس جمهور شدین
بیشتر از هفت دهم درصد هم نیستین :)
نیما
عرضه نشان دهید وردش کنید اگر از مردم نمی ترسید وگوش بفرمان نهادهای دیگر نیستید.
با تشکر از فرزندان غیور، شجاع و مومن ملت. همانهایی که با ابزار دیپلماسی موفق به دریافت لقب غیور و متدین را از حضرت آقا گرفتند.
سیما
Germany
دولت با رأیی که از مردم گرفته است می داند که به این مجلس احمدی نژادی نباید تمکین کند.
چه کسی گفته که دولت باید در باره برجام به جلس تمکین کند. نمایندگان اگر به خواست اکثریت مردم که همانا موفقیت و اجرای توافق است اعتقادی ندارند که ذیگر افکار عمومی را نمایندگی نمی کنند. برجام باید به انجام برسد و لاغیر
اقاي .... خيلي سعي مي كند احساسات اندك مخالقان برجام را تحريك نمايد. قرار بود كه اين كميسيون سياسي نباشد و فقط به بررسي بپردازد. ظاهراقرار است روز سه شنبه موافقين برجام مقابل مجلس تجمع بكنند.
مطمعن باشداگرقرارباشدموافقین جمع شوندمیدان آزادی هم جا نمیشود
سید
راه حل عبور از مشکلات را حضرت آقا تکیه بر توان داخلی و عدم کرنش و کوتاه آمدن در مقابل نظام استکباری دانسته اند؛ان شاء الله مجلس به وظیفه قانونی خود عمل کند و بدون ترس و با اقدامی شجاعانه و انقلابی و به پیروی از مقام عظمای ولایت ،مشتی محکم بر دهان آمریکا ،یاوه گویان و اذناب داخلی آمریکا بزنند و مایه عزت ایران و ایرانی باشند و به عبور درست انقلاب از این پیچ تاریخی و خطرناک کمک نمایند؛یا علی...
هنر من و شما این است که نگذاریم تصمیمات به سطح یک برسد...شعار هفته
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
برجام همان تنگه احد سياسي ايران است در صورتيكه به مرحله اجرا برسد عواقب وخيمي براي كشور بلحاظ سياسي و حتي اقتصادي و فرهنگي به دنبال خواهد داشت . چراكه به دشمن اجازه دخالت در امور داخلي داده شده است .
درود بر روحانی درود بر ظریف درود بر مردان فهیم ایران هاشمی خاتمی و....
ایشان عده ای مامور را مقصر میدانند نه رژیم آل سقوطرا !!!!!!
زودتر یه دکتر برو
حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ای آقا! كجاي كاري برجام داره اجرا ميشه
شماها ازملت نیستیدورای اکثریت مردم رانادیده میگیرید.بخداقسم درمقابل مردم ومنتخبین ملت کارشکنی کردن گناه کبیره است.درودبر دولت روحانی .
United States
خدا حاكم و ناظر است اگر مجلس برجام را تصويب كند ننگ ابدي براي خود در تاريخ خريده است و نام خيانت رو بازخود به يدك خواهد كشيد مرگ برخيانت
برایم سوالیست که نمیتوانم از ذهنم دور کنم..لطفا بفرماییدکه صرف نظر از تمامی ماجرای توافق وبرجام چطور است که یک وزیر اطلاعات غلط به مجلس (پارلمان)بدهد.ویا کلا به مملکت خودش مطالب غیر واقعی بگوید بنوعی که مملکت به اشتباه بیفتد وهیچ برخوردی با او نشود.در این صورت مردم به چه مرجعی باید پناه ببرد؟چه مرجعی باید حافظ منافع مردم ونظامش باشد؟ ایا انکه در راس امور است نباید کاری بکند؟
متاسفانه دکتر ظریف عزیز با یک عده بی سواد متحجر در ایران روبروست.
این جریان با داعش هیچ تفاوتی ندارد. علاقه به جنگ زیاد دارد. شهوت قدرت دارد. به مدرک دانشگاهی و درجات نظامی رحم نکرده و همه آنها را تصاحب کرده.