شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۱
۲۱
نسخه هاشمی رفسنجانی برای اداره کشور در سال 82؛

مشارکت 20 درصدی هم برای اداره کشور کافیست!

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 267584
هاشمی رفسنجانی در گفتگویی با صادق زیبا کلام از برگزاری انتخابات محدود در کشور حمایت کرده و مشارکت ۲۰ درصدی را برای تداوم استقرار نظام جمهوری اسلامی کافی دانسته است.
مشارکت 20 درصدی هم برای اداره کشور کافیست!
به گزارش جهان، این موضع هاشمی که متعلق به اوایل دهه هشتاد است، در شرایطی مورد بازخوانی قرار گرفته که وی طی هفته های گذشته مسئله انتخابات آزاد را چه به طور مستقیم و چه به طور تلویحی به عنوان دغدغه خود مطرح کرده است. 

وی در این گفتگو که در کتاب "هاشمی بدون روتوش" منتشر شده در پاسخ به صادق زیبا کلام و در واکنش به نگرانی او در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات تصریح کرده است: ... قبلا هم با شما این بحث را داشته ام که نظام می تواند ۲۰ درصد مردم را به طور فعال به نفع خودش در صحنه نگه دارد تا فداکاری کنند و ابزار قانونی هم در دستش است و گلوگاه ها را دارد. بنابراین می تواند نظام مستقری باشد. حالا ۳۰، ۴۰ درصد از مردم هم بی تفاوت هستند، و می خواهند در روستاها و یا شهرستان ها و و حتی در تهران و خیلی جاهای دیگر زندگی کنند. برای انها چپ و راست فرقی ندارد." 

هاشمی رفسنجانی ضمن الگو قرار دادن نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا ادامه داده است: "عین این اتفاق هم در آمریکا افتاده است، و مردم هم نمی آیند رای بدهند و همین حرف ها را هم می زنند که ما به چه چیزی رای بدهیم... ممکن است خیلی ها هم قبول نداشته باشند. ممکن است خیلی ها این شیوه دو حزبی و بازی هایی را که احزاب در آمریکا در می آورند قبول نداشته باشند. ما که نرفتیم روی اینها کار کنیم. اما واقعیت میدان را می گویم... در همه کشورهایی که دموکراسی در آنها نهادینه، جدی و جزو زندگی آنها شده است، مشکل حضور وسیع مردم را دارند." 

این موضع سوال بر انگیز هاشمی رفسنجانی در شرایطی مطرح شده که وی به شدت مورد نقد و تخریب جریان دوم خرداد قرار داشته است. روزهایی که او همچنان تجربه تلخ خود از انتخابات مجلس ششم را در خاطر دارد. 

گفتنی است در هر دو دوره رئیس جمهوری هاشمی رفسنجانی، پائین ترین سطح مشارکت در انتخابات های ریاست جمهوری کشور رقم خورده است.

لازم به ذکر است این برداشت از انتخابات و جایگاه آن در نظام جمهوری اسلامی، در تضاد کامل با نظرات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م
Iran, Islamic Republic of
باسلام
جای تاسف است
Germany
واقع بینی هاشمی حتا اگر به سود شما ... هم با شد، باز برای شما قابل فهم نیست. فقط باید شعار داد و اشتلم کرد تا مورد قبول شما واقع شد. ...
مهدی
این تیتیری که زدید دور از انصاف است. من خودم با مواضع اقای هاشمی در بعضی موارد موافق نیستم ولی اینکه یک حرفی چند سال بیش توسط او بیان شده را الان در استانه انتخابات دوباره تیتیر کنید و خوانندگان در نگاه اول فکر کنند اقای هاشمی این حرف را در این روزها بیان کرده واقعا نامردیست و دور از انصاف است. با اعتماد مردم به سایتتان بازی نکنید.
تو هم خوبی
Iran, Islamic Republic of
چرا دور از انصافه؟؟؟ پس کی باید افکار اینها رو مردم بشناسن؟؟؟؟ حتما بعد انتخابات؟؟؟
محسن
بالاخره شما جماعت تکلیفتونو مشخص کنید میزان حال فعلی افراد است یا خیر
Iran, Islamic Republic of
كشتين ملتو شما ميزان به دستها
درود بر هاشمی
باشه تو هم خوبی عزیزم
اکبر
آقای هاشمی زحمت زیادی برای این انقلاب کشیدند درست ولی دچار این تصور هستند که همه کارها و فداکاری ها را ایشان کرده اند .
خودمانیم اگر مطهری بهشتی رجایی ... به شهادت نمیرسیدند الان آقای هاشمی کجای پازل مدیریتی نظام بودند !
هیچ جا انقلاب جای آدمهای خیلی قوی بود که با شهادت ایشان و در آن خلاء ایجاد شده آدمهای معمولی خواستند آن خلاء را پر کنند که کارمان به اینجا رسیده
رضوی
آقای هاشمی درچند دروره ی انتخابات با عدم استقبال مردمی مواجه بود و معلوم نیست این آقا برای چه می خواهد خود را به نظام بچسباند در حالی که سوابقش در فتنه ی 88 از یاد مردم نرفته و نسبت به گذشته از محبوبیت چندانی برخوردار نیست .
Iran, Islamic Republic of
پس امثال شماي ريا كار به نظام بچسبن؟
Iran, Islamic Republic of
اینها همشون همینطوریند هر وقت منافعشون باشه مواضعشون تغییر می کنه
ما از این چیزها زیاد دیدیم از خاندان هاشمی
با سلام
بهترین روش این است که به گونه ای کشور اداره شود تا اولاً اکثریت ملت از عملکرد مسئولین(وزرا ،نمایندگان مجلس ،مدیران ارشد نظام) راضی و ثانیاًعدالت وبورکراسی اداری و ثالثاً میزان تورم اقتصادی بر افکار ملت اثر مثبت داشته باشد تا 95% ملت در انتخابات شرکت کنند نه 20%.
mo
میدونم نمیذاریدش
ای کاش مردم به آن شعور برسند که نباید رای بدهند
منظور از شعور همان بصیرت شماست!
سردمداران مملک مردم را خر فرض کرده اند.
البته مقصر خودمانیم.
نباید حتی در راهپیمایی22بهمن هم شرکت کنیم چه برسد به انتخابات!
حسینی
Iran, Islamic Republic of
برای شما مسئولین سایت جهان نیوز خیلی متاسفم معلوم نیست چه کینه ای از ایت الله هاشمی دارید که آسمان را به زمین می بافید تا هر روز یک شبهه در خصوص این شخصیت طرح کنید. دیروز مصاحبه سردار رضایی رو زدید که به هاشمی گفته مگه اینجا مجلسه رای بگیریم و... امروز هم گفتگوی ایشان رو از 10 سال قبل تقظیع شده درج کردید. بابا قبر و قیامتی هم هست. اگر ایمان داشته باشید!!
اتفاقا دمت گرم جهان جون!
من از قبل ها هم همیشه سایت شما اومدم!
مطلب نباشه چرند و پرند تحویل مردم نمی دین،نمی زنین!مختصر و مفید!

دوست عزیز اگه این جوری باشه انتقادا به رییس جمهور که بیشتره!
بهتر هست مرید سیاسیون نیاشیم خصوصا وقتی اونا ما رو مهم نمی دونن!
از قدیم گفتن واسه کسی بمیر که برات تب کنه!!
Iran, Islamic Republic of
كه ايمان ندارن
مقدم
بدون گفتن این مطالب توسط جهان و سایت ها و روزنامه ها و شخصیت های مختلف،باز هم بر همگان روشنه آقای هاشمی از دایره نظام خارج شده!
هر کس هم که قبول نکنه داره خودشو گول میزنه چون منافعش به خطر میفته!
منم به شخصه باید برم تمام نمازهایی که پشت این آقا خوندم رو دوباره قضاشو بخونم!
جهان تو که این نظرو نمیگذاری اما حداقل خودتون بخونید،هاشمی در انتخابات آینده کاری میکنه که سرنوشت ... رو پیدا کنه،کار رو به جایی میرسونه که دیگه نمیشه مدارا کرد و باید ... بشه،میخواد خودش رو هزینه کنه
فارض
United States
خدمت جناب پروفسور فدائى !واقعاً ملت ايران نسل اندر
نسل مديون بصيرت حضرتعالى وجناب ناپلئون بناپارت دكتر
زاكانى وايضاً حضرت آقاى حداد هستند.اگر شما چند نفر
كه هركدامتان معادل يك امت هستيد؛نبوديد اين ملت
بيچاره ومظلوم چه ميكردند؟ ....
Iran, Islamic Republic of
هرچه اينها تو سايتشون براي پيدا كردن سوژه عليه آيت الله هاشمي تاريخ رو نبش قبر كنن ما بيشتر به حقانيت آيت الله هاشمي پي ميبريم چون حناي اينها براي ما ديگه رنگي نداره