پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱

واکنش وزارت خارجه ایران به سخنان نتانیاهو

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب: 410764
دومین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا در مونترو سوئیس در حالی جریان داشت که نتانیاهو در کنگره به دروغ‌پردازی‌های تکراری خود برای ایجاد اختلال در روند مذاکرات و ممانعت از حصول توافق جامع مشغول بود.
واکنش وزارت خارجه ایران به سخنان نتانیاهو
به گزارش جهان به نقل از فارس، دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای ایران و آمریکا در مونترو سوئیس روز (سه‌شنبه) دومین روز خود را با دیدارهای دو و چند جانبه در حالی به پایان رساند که سومین دور آن همزمان بود، با سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا که این سخنرانی از یک ماه قبل حاشیه‌های زیادی به راه انداخته بود.

سخنرانی‌ای که بیشترین زمان آن صرف یادآوری وظایف! آمریکا در قبال آنچه تهدید هسته‌ای ایران قلمداد می‌شد، شد.

وی با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که به کنگره آمده‌‌ تا درباره موضوعی صحبت کند که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند: تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی.

نتانیاهو همچنین گفت: «جمهوری اسلامی نه تنها تهدیدی برای اسراییل است بلکه تهدیدی برای جامعه جهانی است‎.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از گسترش نفوذ ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد و افزود:« ایران در حال حاضر چهار پایتخت دنیا را تحت سیطره خود دارد: بغداد، دمشق، بیروت و صنعا.‎»

نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عنوان کرد: «توافقی که قدرت‌های جهانی و ایران بر سر آن مذاکره می‌کنند، مانع دستیابی ایران به بمب اتمی نخواهد شد. ایران با این توافق احتمالی زیرساخت‌های اتمی خود را حفظ می‌کند و زمان گریز هسته‌ای ایران یک سال یا کمتر خواهد بود.‎»

این اظهارات با واکنش مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران روبرو شد و این اظهارات را بسیار تکراری و کسالت‌آور خواند و آن را نمایشی پر فریب و بخشی از تبلیغات انتخاباتی تندروها در تل آویو دانست.

افخم این سخنرانی را نشانه ضعف و انزوای مفرط گروه‌های رادیکال حتی بین طرفداران رژیم صهیونیستی و تلاش آنها برای تحمیل دستورکارهای افراطی و غیر منطقی بر سیاست بین‌الملل خواند و اظهار داشت: تردیدی باقی نمانده است که افکار عمومی جهان ارزش و جایگاهی برای یک رژیم کودک کش قائل نیست.‍‍

این اظهارات به قدری تکراری بود که باراک اوباما رئیس‌ جمهور آمریکا در واکنش به آن گفت در اظهارات نتانیاهو «چیز تازه‌ای» وجود نداشته است.

البته ظریف وزیر خارجه کشورمان پیش از این درباره سخنرانی نتانیاهو به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا با سخنرانی در کنگره بر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) تأثیر بگذارد، اما فکر نمی‌کنم که بتواند چنین کند.

رایزنی‌هایی که از دوشنبه (۱۱ اسفند ماه) در شهر مونترو سوئیس درباره برنامه هسته‌ای ایران و رفع اختلافات بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شد، در روز سه‌شنبه نیز در این شهر در سطوح مختلف از جمله در سطح وزرا، معاونان و کارشناسان ادامه یافت که آخرین رایزنی روز سه‌شنبه بین صالحی و مونیز بود و قبل از آن هم سومین دور رایزنی‌ها در سطح وزرای خارجه و با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، معاونان وزرای خارجه و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت که در حدود چهار ساعت و نیم به طول انجامید.

این رایزنی‌ها به فاصله یک هفته بعد از رایزنی‌های ژنو برگزار شده است.

هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا دوشنبه وارد شهر مونترو شدند تا دور جدید این رایزنی‌ها را از سر بگیرند.

ظریف و کری نیز در ابتدا به ژنو رفتند و ضمن حضور در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و ایراد سخنرانی در این نشست، راهی مونترو (محل برگزاری دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای) شدند.

البته تا قبل از حضور وزرا، معاونانشان به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به گفت‌وگو نشسته بودند.

علی اکبر صالحی و «ارنست مونیز» پس از حضور در نشست معاونان، به رایزنی دو جانبه به مدت ۳ ساعت درباره مباحث فنی پرداختند.

گفتنی است حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور نیز در این رایزنی‌ها حضور داشت.

پس از اینکه وزرای خارجه نیز به مونترو آمدند رایزنی‌هایشان آغاز شد و البته با حضور معاونان، صالحی و مونیز و هلگا اشمیت معاون موگرینی و این رایزنی‌ها ۲ ساعت و نیم به طول انجامید و اولین روز رایزنی‌ها پایان یافت و قرار شد این مذاکرات فردا از سر گرفته شود.

وزیر امور خارجه ایران پس از این رایزنی‌ها گفت: بدون شک تنها انتخاب دنیا برای راه حل هسته‌ای ایران، مذاکره است و غیر از این راه هیچ انتخابی وجود ندارد.

وی گفت: این دوره از مذاکرات هسته‌ای فرصت مناسبی است تا دو وزیر درباره موضوعات سیاسی به ویژه نحوه رفع فوری تحریم‌ها گفت‌وگو کنند.

امیدواریم در این مذاکرات بتوانیم گام‌های اساسی برداریم.

دور دوم رایزنی‌های ایران و آمریکا در سطح وزرا و با حضور صالحی، مونیز، معاونان و اشمیت ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه به وقت تهران از سر گرفته شد که دو ساعت و نیم به طول انجامید.

البته قبل از آن نیز صالحی و مونیز به گفت‌وگوی دوجانبه و کارشناسان ایران و آمریکا نیز در نشستی به بررسی راه‌های حل اختلافات موجود پرداختند.

مونیز بعد از پایان این رایزنی‌ها گفت که گفت‌وگوهای بسیار عالی با طرف ایرانی داشته و مذاکرات به خوبی پیش می‌رود.

همزمان با رایزنی‌ها در مونترو، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که ایران برای دستیابی به توافق باید دستکم به مدت یک دهه فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود نگهدارد.

این سخنان واکنش وزیر خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در این باره عنوان کرد: «روشن است که مواضع آقاى اوباما براى جلب افکار عمومى آمریکا و مقابله با تبلیغات نخست وزیر رژیم صهیونیستى و سایر مخالفان تندرو مذاکرات و درقالب کلمات و عبارات غیرقابل قبول و تهدیدآمیز مطرح شده است.»

وی تصریح کرد: «با صداقت وارد مذاکره شده و تا دستیابى به حقوق هسته‌اى مردم به این مذاکرات ادامه داده و تسلیم زیاده‌خواهی‌ها و مواضع غیرمنطقى طرف مقابل نمی‌شویم.»

رایزنی‌های هسته‌ای در مونترو بعدازظهر سه‌شنبه نیز ادامه داشت و اولین گفت‌وگوها بین صالحی و مونیز انجام شد و آنها در ساعت ۱۵ به وقت تهران برای بار سوم طی دو روز گذشته درباره مباحث فنی برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو پرداختند.

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا نیز به همراه هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ساعت ۱۷ به وقت تهران در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند و پس از آن بود که سومین دور رایزنی‌های کری و ظریف به همراه معاونان وزرای خارجه ۲ کشور و هلگا اشمیت در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران برگزار و چهار ساعت و نیم به طول انجامید.

صالحی و مونیز بعد از این رایزنی‌ها به گفت‌وگوهایشان ادامه دادند و قرار شد اولین رایزنی‌های صبح چهارشنبه با دیدار دوجانبه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا آغاز شود.

شامگاه سه‌شنبه نیز فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماسی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در جریان آخرین روند مذاکرات هسته‌ای قرار گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


واکنش!!!
چقدر این واکنش های شما محکم و صریحه!!!!