جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۱۵
به بهانه توديع يار جوان رييس جمهور

رمز گشایی برکناری و آینده سیاسی مهرداد بذرپاش!

يکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 150169
مهرداد بذرپاش جوان ترین عضو کابینه احمدی نژاد ازحلقه اول یاران او جدا شد!
رمز گشایی برکناری و آینده سیاسی مهرداد بذرپاش!

سرويس سياسي جهان - مهرداد بذرپاش جوان ترین عضو کابینه احمدی نژاد ازحلقه اول یاران او جدا شد! 
 
این تیتر واکنش بسیاری از رسانه ها به خبر برکناری مهرداد بذرپاش بود؛ پوشش رسانه ای این خبر حتی با نزدیکی زمانش به انتشار خبر برکناری منوچهر متکی بسیار قابل توجه بود.
 
اگرچه هردو نفر را قربانیان اسفندیار دولت می دانند، اما برکناری بذرپاش و متکی پیامدهای متفاوتی به همراه داشته است که مهمترین بخش آن در مورد متکی جنبه بین المللی آن مي باشد و در مورد بذرپاش حوزه نفوذ او در بین نیروهای انسانی و یا به عبارتی پیاده نظام حامیان دولت تجلی می یابد.
 
این امر زمانی آشکار می شود که بدانیم برکناری بذرپاش جوان پس از عدم پذیرش پیشنهاد سفارت دو کشور اروپایی اتفاق افتاد. پیشنهادی که بذرپاش هوشمندانه آنها را نپذیرفت، چرا که پذیرش آن به مثابه قطع ارتباط او با شبکه اجتماعی گسترده در سطح کشور و در پی آن انزوای سیاسی بذرپاش را به همراه داشت.
 
نگاهی به گذشته نشان می دهد اراده ای مؤثر بر حلقه اول یاران احمدی نژاد که در آن تسویه ای جدی نسبت به دولت نهم روی داد، با درک نقش بذرپاش در میان حامیان دولت، به طور جدی پیگیر انزوای او بوده است. 

این فرایند با جابجایی او از سایپا آغازشد، سازمان ستادی ملی جوانان با نیرو و بودجه ای محدود شاید جایی مناسب برای تحقق این هدف محسوب مي شد. 

اما بذرپاش با مهارتی که به تدريج در امور اجرایی پيدا كرده بود، با حضور در سازمان ملی جوانان نه تنها به حاشیه نرفت بلکه نام نا آشنای سازمان ملی جوانان و ریاست آن را در حد قابل ملاحظه ای رسانه ای کرد.
 
او حتی پا در کفش اسفندیار کرد و در این جشنواره بخشی ویژه به نام جوان ایرانی خارج از کشور با دبیری چهره هاي سینمایی قرار داد؛ حوزه انحصاری مرد با نفوذ دولت که حتی وزارت خارجه نیز اذن ورود در همایش ایرانیان مقیم خارج از کشورش را پيدا نكرد!
 
اسفندیار اما به همراه پوستین دوز (جانشیني  كه به پیشنهاد مشایی در سایپا براي بذرپاش تعيين شد) خود را به اختتامیه این جشنواره رساند و خود جوایز این بخش را به نفرات برگزیده اهدا کرد تا به مهرداد جوان یادآور شود که در صورت عدم هماهنگی با او، این اتفاق در سازمان ملی جوانان نیز تکرار می شود.
 
اما حضور مشایی در اختتامیه چند بخش جشنواره ملی جوان ایرانی او را با ظرفیت نیرویی و تاثیر گذاری سازمان ملی جوانان آشنا ساخت و ضرورت وجودی مدیری هماهنگ در این سازمان را روشن نمود. 

ازسویی دیگر عدم هماهنگی بذرپاش با زوج مشايي-رحيمي و حضورش در محافلی همچون مسجد ارگ تهران که در آن حسابی اسفندیار مورد لطف قرار می گرفت، نشان از تداوم تقابل این دو بود و در نهایت این کنشها همراه با گزارشهايی که توسط دفتر ریيس جمهور گردآوری شد به برکناری مهرداد بذرپاش انجامید.
 
بی شک هم خروج بذرپاش از سایپا و هم ورودش به سازمان ملی جوانان از روی اجبار بود و این روند با برکناری او از هیات مدیره سایپا و در ادامه از ریاست سازمان ملی جوانان منجر به خروج او از حلقه اول یاران احمدی نژاد خواهد شد و اگر از او دلجویی نشود که این البته بعید به نظر می رسد، باید در آینده نه چندان دور، او را در ردای رقابت با حامیان اسفنديار دوست دولت و البته در جبهه اصولگرایان حامي دولت دید. 

ويژگي هاي اخلاقي بذرپاش، نفوذ وي در میان بدنه اصولگرایان و دامنه گسترده آن در سراسر کشور و تجربه ارزشمند او در ساماندهی نیرو در چند انتخابات گذشته او را تبدیل به وزنه سیاسی ارزشمندی در میان اصولگرایان نموده است که همکاری وي با سایر اصولگرایان (به غیر ازطیف حامیان اسفنديار دوست دولت) امری محتمل است؛ اما بعید است که مهرداد بذرپاش با این برکناری های پی در پی میدان سیاست را خالی کند چرا که او روزنامه پرمخاطب وطن امروز را همچنان در اختیار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مطالب بسیار خوبی رو جمعبندی کردید و نکته مثبت اینجاست که تقریبا بدون غرض و حب و بغض نوشته شده. فقط من با اون قسمت که در مورد توانایی های مهندس بذرپاش توضیح دادین، به نظرم کمی اغراقه که ایشون سازماندهی 2 انتخابات رو تجربه دارن@!
Iran, Islamic Republic of
"چرا که او روزنامه پرمخاطب وطن امروز را همچنان در اختیار دارد. "
اگر مابقی مطالبو شواهدی که در این متن آمده مثل فراز بالا باشد، قطغا تحلیل بسیار سستی خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
رمز برکناری ها در دستان پر قدرت جناب مشایی است کافی است مدتی با ارادت و تملق وافر به او نزدیک شوید تا کشف شوید.
Iran, Islamic Republic of
وطن روزنامه خیلی باحالیه
Iran, Islamic Republic of
بنده هاي خدا چقدر بي تحليلي
كل برنامه هاي مشايي براي انتخابات مجلس نهم است و شماها فكر ميكنيد وي براي رياست جمهوري تلاش ميكند
بذرپاش و متكي و رامين و چند نفر ديگر سر ليست حاميان احمدي نژاد در انتخابات مجلس هستند
و همه ساماندهي ها براي اين مهم در حال رخ دادن است
بهوش باشيد
كانديداتوري اين افراد قطعي است و بدون شك
سندش هم موجوده
Iran, Islamic Republic of
به نظر من یکی از دلایلی که باعث شد بذرپاش بتونه هوشمند رفتار کنه، ارتباطش با بقیه طیف های اصولگرا بود.
روزنامه ش هم تقریبا هوای اصولگراها رو داشت.
Iran, Islamic Republic of
آینده سیاسی یعنی چی ایشان الان مشاوراموراجتماعی رئیس جمهوراست
Iran, Islamic Republic of
این چه تحلیلی است؟! اگر آقای بذرپاش این گونه که شما تعریف و تمجید می کنید هست، که خدا خیرش بدهد و یادمان نرود که همه این محاسن را از دولت آقای احمدی نژاد دارد و الا قبل از آن کسی ایشان را نمی شناخت. و اگر این گونه نیست که بدا به حال نویسنده این مطلب که آخرت خود را به دنیای دیگران فروخته است.
این روند در جامعه ما بسیار زشت است که وقتی کسی از منصبی که به او به عاریه داده شده عزل می گردد، عده ای به دنبال چرایی عزل با تحلیل های آبکی هستند، تا جایی که آن فرد مدیری موفق جلوه داده شده و عیب های آنان نادیده گرفته می شود.
در ضمن به قول شما ایشان هنوز از امتیاز روزنامه وطن امروز برخوردار است، و اگر لازم بداند خود در روزنامه اش به دلایل برکناری اش اشاره خواهد کرد و دیگر نیازی نیست دیگران در این مورد به گمانه زنی بپردازند.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نکنید دوستان. احمدی نژاد بسیار بیشتر از آنچه که ما فکر میکنیم، زیرک و سیاستمدار است.قطعا این عزل و نصبها، بسیار حساب شده از جانب ایشان صورت پذیرفته است. آینده (چه بسا آینده ای نزدیک) این را ثابت میکند.
Iran, Islamic Republic of
باسلام
آن عزيزيكه كه گفته عزل متكي- بذرپاش و رامين براي انتخابات مجلس است خيلي خنده دار است.
آخه كدام عقل اين را قبول مي كند.
آبرو و حيثيت طرف را مي برند آن وقت اين برادرمان گفته كه براي انتخابات مجلس است و سندش موجود است.
به او مي گويم برايت اشتباه آدرس داده اند
فقط بگم به نظر من بزرگترين اشتباه زندگي بذرپاش ترك سايپا بود وبس. اينو چندين سال بعد ميفهمند.
Iran, Islamic Republic of
میشه لطفا بفرمایید آقای بذر پاش چه گلی به سر سازمان جوانان و سایپا زدند؟
Iran, Islamic Republic of
حداقلش اینه که آدم دست پاکیه به قول طرف "اگر نوشم نئی نیشم چرایی"
ایشون اگر در حوزه صنعت (شرکت سایپا) نوش نبود نیشم نبود
اما در حوزه جوانان تلاشهای خوب یکرد و وسعیشو برای اهمیت بخشیدن به جوونا کرد مثل خیلیا دست روی دست ننشست تا فقط حالشو برده باشه بعدشم دوره اش تموم شه
France
چقدر خيالبافي مي‌كنيد؟!! آن حديث معروف درباره فاصله ايمان و كفر را شنيده‌ايد؟ بس كنيد...
خیلی بزرگ نمایی کردین. لطف کنید عملکرد ایشان را ارزیابی کنید