پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سرخابی‌ها بزرگترین بدهکاران مالیاتی

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 404969
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور قبل بدهی مالیاتی ندارد گفت: بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی باشگاه ها و ورزشکاران است که ۶۵ درصد این رقم مربوط به باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی عسکری صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در وزارت امور اقتصاد و دارایی برگزار شده بود، به ایراد سخنانی پرداخت و در خصوص وضعیت بدهی مالیاتی ورزشکاران گفت: پرداخت مالیات ورزشکاران یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان امور مالیاتی می‌باشد چرا که بسیاری از این ورزشکاران از سال ۷۲ تا کنون مالیات پرداخت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه بدهی مالیاتی ورزشکاران شامل ایرانی و خارجی می‌شود افزود: بسیاری از ورزشکاران خارجی از کشور رفتند ولی مالیات خود را پرداخت نکردند، از همین رو می‌خواهیم با کشورشان مکاتبه کنیم و بگوییم این ورزشکار مالیات بدهکار است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی ادامه داد: البته مشکل عدم پرداخت مالیات ورزشکاران به باشگاه‌های آن مربوط می‌شود باشگاه‌های در زمان انعقاد قرارداد می‌گویند مالیات را ما پرداخت می‌کنیم با این حساب نه اجزاه می‌دهند نه بازیکن پرداخت کند و نه خودشان پرداخت می‌کنند.

* ۹۰ درصد بدهی‌های مالیاتی متعلق به فوتبالیست‌ها است

عسکری با تأکید بر شناسایی مالیات تمام ورزشکاران، مربیان، کادر فنی و باشگاه‌ها و همچنین اعلام این بدهی‌ها به فدراسیون‌های مربوطه گفت: حدو ۸۵ تا ۹۰ درصد بدهی های مالیاتی مربوط به فوتبالیست‌ها است.

* استقلال و پرسپولیس بزرگترین بدهکاران مالیاتی شدند

وی همچنین اضافه کرد: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بزرگترین بدهکاران مالیاتی کشور هستند به نحوی که ۵۰ درصد بدهی‌های مالیاتی مربوط به این دو باشگاه است البته با احتساب ورزشکارانشان ۶۰ الی ۶۵ درصد بدهی‌ها مربوط به اینها است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین درباره مالیات کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان نیز گفت: کی روش باید مالیات خود را بپردازد و هر میزان که در قراردادش قید شده باید به سازمان مالیاتی پرداخت کند امیدوارم قبل از اینکه مالیاتش را بدهد فدراسیون فوتبال با وی خداحافظی نکند چرا که قرارداد وی ۴ ساله بوده و رو به پایان است.

وی با اشاره به درآمد ۴۰ میلیاردی کی روش طی ۴ سال گذشته در فدراسیون فوتبال گفت: از الآن اعلام می‌کنم فدراسیون با کی روش خداحافظی نکند و وی مالیات پرداخت نکرده از کشور خارج نشود.

عسکری افزود: بیش از۱۲۰ میلیارد تومان از معوقات مالیاتی مربوط به باشگاه ها و ورزشکاران است که ۶۵ درصد این رقم مربوط به باشگاه های پرسپولیس و استقلال می‌باشد.

* رحیمی بدهکار مالیاتی نیست

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا معاون اول دولت قبل که جرم وی به تازگی شناسایی شده به سازمان مالیاتی بدهی مالیاتی دارد یا خیر گفت: معاون اول رئیس جمهور سابق فقط مالیات حقوق را به ما بدهکار بود که این مالیات را خودمان قبل از پرداخت حقوق از افراد کسر می‌کنیم به همین خاطر بدهی مالیاتی دیگری به سازمان مالیاتی ندارد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در ادامه از تحقق ۴۸ هزار میلیارد درآمد مالیاتی طی ۱۰ ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: ۹۶ درصد درآمد پیش بینی برای ۱۰ ماهه سال جاری محقق شده است که این رقم نسبت به سال قبل ۵۲ درصد رشد داشته است.

عسکری همچنین درباره درآمد مالیاتهای مستقیم و کالا و خدمات گفت: درآمد مالیات‌های مستقیم در ۱۰ ماه امسال ۲۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال قبل ۳۷ درصد رشد داشته است البته این رقم بیانگر تحقق ۹۷ درصدی درآمدهای مالیاتی وقف بوده است.

به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی ۱۹ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی کالا و خدمات محقق شده که این رقم نسبت به سال قبل ۸۳ درصد رشد داشته و بیانگر تحقق ۹۴ درصدی مالیات این بخش می‌باشد. مالیات کالا و خدمات شامل مالیات ارزش افزوده هم می‌شود.

* معوقات مالیاتی ۱۲ هزار میلیارد تومان شد

وی در ادامه در باره وضعیت بدهی‌های موقف سازمان مالیاتی گفت: بخشی از معوقات قابل وصول و بخشی غیرقابل وصول، اما کماکان از لحاظ مالیاتی در آمارها عدد بزرگی را نشان می‌دهد و در تازه ترین آمار این رقم به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

* گلایه معاون وزیر اقتصاد از اتاق‌های بازرگانی و تعاون

معاون وزیر اقتصاد با تأکید براینکه ۱۶۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های مالیاتی مربوط به کارت های بازرگانی است افزود: متأسفانه کسانی که این کارت ها را صادر می‌کنند بی محابا برای هر کسی کارت صادر می‌کنند درحالی که این افراد اصلا شغلشان مرتبط با حرفه بازرگانی نیست و همین موضوع یکی از مشکلات ما با اتاق بازرگانی و اتاق تعاون است.

عسکری ادامه داد: با وجود رایزنی‌های فراوان هنوز این پدیده غیرمتعارف بدون کنترل در حال انجام است و نظارتی از سوی دستگاه‌های مربوط برای مدیریت کارت‌های بازرگانی انجام نمی‌شود از همین رو بنده دستور داده‌ام که اگر اتاق بازرگانی و اتاق تعاون بدون هماهنگی با سازمان مالیاتی کارت بازرگانی را صادر یا تمدید کرده اند و ما نمی‌توانیم بدهی آن کارت بازرگانی را وصول کنیم طبق قانون صادرکننده کارت بازرگانی باید مالیات را پرداخت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه موسسات و شرکت‌هایی که فاکتور صوری می‌فروشند از دیگر دغدغه‌های سازمان مالیاتی به شمار می‌آیند افزود: با وجود شناسایی و پیگیری‌های متعدد اما باز هم به صورت قارچ گونه شاهد افزایش این شرکت ها هستیم که مشکل این ها آن است که ثبت شرکت‌ها هیچ نظارتی ندارد و هر کسی می‌تواند شرکت تأسیس کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی در همین ارتباط تأکید کرد: خواهش من از مسئولان و قوه قضاییه این است که به داد نظام مالیاتی کشور برسند؛ اسامی این شرکت‌ها در لیست سازمان مالیاتی به عنوان شرکت‌های لیست سیاه موجود می‌باشد.

عسکری اضافه کرد: دو نمونه از این شرکت‌ها را در اصفهان و تهران به قوه قضایه ارجاع شد که اما پرونده تهران مسکوت ماند درحالی که پرونده تهران از اصفهان بزرگتر بود.

وی در ادامه از اضافه شدن پایه مالیاتی خبر داد و گفت: مالیات محیط زیست یا مالیات ثبت در سازمان مالیاتی طراحی شده که هم اکنون در دولت درحالی بررسی می‌باشد با اجرایی شدن این مالیات در حوزه سیگار و ماشین‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی مالیات خاص پیش بینی شده است.

* آخرین خبرها از مالیات مسکن خالی و بساز بفروش‌ها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین از عدم ابلاغ مصوبه مالیات بر مسکن خالی خبر داد و گفت: فعالیت‌های بساز بفروشی مشمول مالیات شده‌اند ولی هنوز مصوبه آن به دست ما نرسیده است.

عسکری با بیان اینکه در هیچ اقتصادی فرار مالیاتی صفر نمی‌شود، گفت: باید معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی هدفمند شوند. در ارزیابی که سال ۹۱ انجام شد ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معافیت مالیاتی اعطا شد ولی این متناسب با مالیات دریافتی نبود. هرچند قبلا فکر می‌کردیم مالیات های مالیاتی در ایران دو سه هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: امیدوار بودیم مجلس معافیت‌های مالیاتی را هدفمند کند اما نه تنها این موضوع در لایحه جدید هدفمند نشد بلکه افزایش هم پیدا کرد درحالی که معافیت‌های غیرهدفمند کارایی اقتصاد را بالا نمی‌برند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *