جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ایران 3میلیون تن گندم از هند واردمی‌کند

پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 214762
دولت هند از توافق ابتدایی با ایران برای صادرات سه میلیون تن گندم به این کشور خبر می دهد .
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز چاپ دهلی نو ایران درخواست رسمی واردات سه میلیون تن گندم از هند را به این کشور ارائه کرده است . بر اساس این گزارش سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی ایران قصد دارند این میزان گندم را از هند خریداری کنند.

بر این اساس شرکتهای ایرانی نظیر کارخانه آرد گندم کنگان ، شرکت ای ال پی و شرکت تجاری بازرگانی مگنا تا کنون درخواست رسمی خود را برای واردات گندم از هند به این کشور ارسال کرده اند. این درخواستها از طریق سفارت هند در تهران به سازمان صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی هند ارسال شده است.

این گزارش حاکی است یک مقام آگاه این سازمان در هند تاکید کرد تا کنون دو شرکت هندی تمایل خود را برای صادرات گندم به ایران اعلام کرده اند . هند امسال بیش از ۸۸.۳۱ میلیون تن گندم تولید خواهد کرد و با توجه به ذخایر ۲۳.۴ میلیون تن این کشور می تواند امسال میزان صادرات گندم خود به کشورهای مختلف از جمله ایران را افزایش دهد .

هند بار دیگر از سپتامبر ۲۰۱۱ صادرات گندم را آغاز کرده است . توافق اخیر ایران و هند برای پرداخت ۴۵ درصد پول نفت صادراتی ایران از طریق روپیه کمک زیادی به تجار و بازرگانان دو کشور خواهد کرد تا مبادلات تجاری خود را تسریع بخشند . دولت هند همچنین پرداخت پول نفت ایران با روپیه را از مالیات معاف کرده است تا پالایشگاههای این کشور تمایل بیشتری برای استفاده از این مکانیسم برای پرداخت پول نفت ایران داشته باشند.

ایران طی ماههای اخیر گندم زیادی از کشورهای روسیه استرالیا و پاکستان وارد کرده است . ایران در سال ۲۰۰۷ – ۲۰۰۸ میلادی بیش از هشت میلیون تن گندم وارد کرده است .هند همچنین قرارداد فروش و صادرات ۶۰ هزار تن شکر خام به ایران را نهایی کرده که مهمترین خرید خارجی ایران از زمان اعمال تحریم های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا در چند ماه اخیر است.

اولین محموله از این قرارداد به وزن ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن در بندر بمبئی، آماده ارسال است و قرار است تا ماه آینده ، تمامی این محموله تحویل ایران داده شود. منابع دولتی و رسمی هند تاکید کردند که مشکلی بر سر راه این معامله و قرارداد نیست و حتی هند آماده است شکر بیشتری به ایران بفروشد.هند پس از برزیل ، دومین تولید کننده بزرگ شکر در جهان محسوب می شود.

این گزارش حاکی است ایران باید تا ماه سپتامبر سال جاری میلادی ، حدود ۳۲۴ هزار تن شکر خام وارد کند.سازمان جهانی شکر که مقر آن در لندن است در گزارشی اعلام کرد ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱.۸ میلیون شکر و مواد شیرین کننده وارد کرده است و انتظار می رود در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی به حدود ۱.۶ میلیون شکر خام نیاز داشته باشد.

هند پس از چین ، دومین خریدار اصلی نفت ایران محسوب می شود که نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار از ایران نفت خریداری می کند اما در مقابل فقط ۲.۷ میلیارد دلار به ایران صادرات دارد.تحریم های بانکی و مالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه های گذشته تشدید شده و انتقال پول را در خرید و فروش های خارجی برای ایران دشوار کرده است.آرویند مهتا معاون وزیر بازرگانی هند که اخیرا به تهران سفر کرده است تاکید کرد حجم مبادلات تجاری ایران و هند تا سال ۲۰۱۵ میلادی به بیش از ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

رائول کولار دبیر وزارت اقتصاد هند ماه گذشته تاکید کرد فرصت های تجاری بزرگی برای هند در ایران وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *