جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نباید ثبت‌نام دانش‌آموزان را پولی کرد

سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۲۶
کد مطلب: 378365
وزیر آموزش و پرورش از اختصاص ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه به آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اعتبارات تصویب شده آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اصغر فانی ظهر امروز در شورای آموزش و پرورش استان کردستان در باشگاه فرهنگیان سنندج اظهار داشت: شورای آموزش و پرورش استان‌ها طبق قانون ظرفیت‌های خوبی دارد و در دولت یازدهم استانداران عنایت ویژه‌ای به این مهم دارند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، جلسات شورا به صورت مستمر در سراسر کشور برگزار و آثار و برکات آن را در بدنه آموزش و پرورش و جامعه به صورت ملموس مشاهده می‌کنیم. وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش متعلق به همه است، تصریح کرد: این وزارتخانه مانند سایر وزارتخانه‌ها نیست چرا که مخاطبین آن را اقشار مختلف جامعه تشکیل می‌دهند.

به گفته فانی، کوچک‌ترین تصمیم‌گیری در این وزارتخانه با توجه به اینکه مخاطبین آن را طیف عظیمی از اقشار مختلف مردم تشکیل می‌دهند بر بدنه اجتماع تاثیر می‌گذارد. این مسئول از اختصاص ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه به وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اعتبارات تصویب شده برای این دستگاه نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، این در حالی است که رشد اعتبار اختصاص یافته به کل دستگاه‌های دیگر در کشور ۱۱ درصد است و این نشان از اهمیت موضوع آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید است. وی با بیان اینکه ۹۹ درصد از ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق و مزایایی معلمان و در کل کارکنان آموزش و پرورش می‌شود، تصریح کرد: این میزان اختصاصی به این بخش نشان می‌دهد که در بدنه این سازمان در بحث مدیریت بودجه مشکل داریم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بدون شک بسیاری از مشکلات و کاستی‌های این حوزه با مدیریت درست بر بودجه می‌تواند رفع شود. این مسئول با بیان اینکه ۲۱۰ میلیارد تومان معادل یک درصد از کل بودجه و اعتبار اختصاص یافته به حوزه آموزش و پرورش در سطح کشور صرف سایر سرفصل‌ها می‌شود، افزود: این میزان اعتبار برای تامین سرانه بیش از ۱۰۵ هزار مدرسه که ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز در آنها اشتغال به تحصیل دارند واقعا جوابگو و کافی نیست.

فانی گفت: با توجه به این مهم چاره‌ای جز استفاده از منابع سایر دستگاه‌ها نداریم و شورا نقش مهمی در جذب این اعتبارات دارد که باید در این راستا با برنامه‌ریزی اصولی گام برداشته شود. به گفته وی، به همین منظور در سطح کلان با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف تفاهم‌نامه‌های منعقد شده و از این طریق بستری برای رفع مشکلات و چالش‌های موجود فراهم شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بسیاری از این تفاهم‌نامه‌ها به نتیجه رسیده که امیدواریم بستری برای تحقق اهداف در بحث ارتقا سطح کمی و کیفی خدمات آموزش و پرورش به جامعه باشد. وی از افزایش ۲ برابری سرانه شبانه‌روزی‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان داشت: هرچند معتقدیم این اعتبار نیز جوابگو نیازهای این حوزه به صورت کامل نیست.

این مسئول با بیان اینکه برای ۱۰۵ هزار مدرسه در سطح کشور ۱۲۰ میلیارد تومان سرانه در نظر گرفته شده، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است نصف این مبلغ تا آغاز سال تحصیلی جدید به حساب مدارس داده شود. فانی متذکر شد: این مهم به معنای بی‌نیازی آموزش و پرورش از حمایت‌های مردمی نیست هرچند معتقدیم در برخی از مناطق که مردم با مشکلات اقتصادی بیشتری روبه‌رو هستند نباید از مردم کمکی دریافت شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان اذعان داشت: نباید شرط ثبت‌نام دانش‌آموزان را پولی کرد بلکه باید با روشنگری و بیان اقدامات و اعتبارات هزینه شده و نیازهای محیط آموزشی، مردم را به ورود به این بخش ترغیب کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *