پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ضرورت تقویت خواهرخواندگی بین رسانه‌ها

سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 388562
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه شعار این دوره از نمایشگاه مطبوعات «آزادی مسئولانه» است، گفت: در این دوره از نمایشگاه ۵۶۰ رسانه حضور خواهند یافت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین انتظامی امروز در نشست خبری با موضوع نمایشگاه مطبوعات که در محل معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات از ۱۷ تا ۲۳ آبان‌ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود اظهار داشت: پیش‌ثبت نام‌ها از رسانه‌ها انجام شده و براساس آن غرفه ها نیز تقسیم‌بندی شده‌ است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با بیان اینکه رسانه‌ها و متراژهایی که برای حضور در نمایشگاه مطبوعات درخواست داده بودند مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: در بیستمین نمایشگاه مطبوعات، روزنامه‌ها با ۳۸ عنوان، خبرگزاری‌ها با ۲۰ عنوان، مؤسسات آموزشی و تخصصی با ۱۱۶ عنوان، تشکل های مطبوعاتی با چهار عنوان، مؤسسات رسانه‌ای و مطبوعاتی با ۲۴ عنوان، نشریات استانی با ۶۷ عنوان، نشریات ورزشی با ۱۳ عنوان حضور خواهند یافت.

وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه شاهد حضور رسانه‌های سیاسی و اقتصادی با ۶۳ عنوان، رسانه های عمومی و خانواده با ۷۷ عنوان، رسانه های غیرفارسی‌زبان با ۸ عنوان، رسانه‌های فرهنگی ۴۵ عنوان و رسانه‌های کودک و نوجوان با ۱۰ عنوان حضور می‌یابند.

وی با اشاره به اضافه شدن بخش‌های جدید به نمایشگاه مطبوعات گفت: در این دوره از نمایشگاه مطبوعات، رسانه های مرتبط با دین و اندیشه با ۲۲ عنوان حضور خواهند داشت. ضمن آنکه امکان حضور روابط عمومی دستگاه های مختلف و سایر موضوعاتی که بحث کار آنها مرتبط با رسانه‌ها است در ۳۳ عنوان امکان حضور در نمایشگاه را خواهند داشت.

وی با اعلام اینکه از امروز ثبت نام قطعی و جانمایی‌ها آغاز شده است، گفت: به منظور جانمایی رسانه‌ها در بیستمین نمایشگاه مطبوعات، مدلی به شکل الکترونیک طراحی شده است، به طوری که رسانه‌ها با ورود به سایت می‌توانند بخش موردنظر خود را انتخاب کنند.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد یادآور شد: در شورای سیاستگذاری نمایشگاه که متشکل از مسئولان ارشد معاونت مطبوعاتی ارشاد و همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های مدیریت رسانه‌ها است، درخواست‌ها بررسی شده است.

انتظامی یادآور شد: برخلاف سایر دوره‌ها، امسال بولتن روزانه نمایشگاه مطبوعات از سوی ستاد نمایشگاه جمع‌آوری نمی‌شود، به طوری که هر روز این بولتن توسط یک روزنامه جمع‌آوری خواهد شد.

وی با بیان اینکه شعار این دوره از نمایشگاه مطبوعات «آزادی مسئولانه» است، ادامه داد: رسانه‌ها باید در جهت ایفای رسالت خودشان آزاد باشند، چرا که شعار دولت نیز آزادی مطبوعات در چارچوب قانون است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با اشاره به حضور فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نمایشگاه مطبوعات و نظارت آن در فعالیت ها ادامه داد: این فرهنگستان با درنظر گرفتن یک سری شاخص‌ها در حوزه ویرایش، فنی و ویرایش زبانی در پایان، یکی از روزنامه‌ها را به عنوان روزنامه برتر انتخاب می‌کند.

انتظامی با بیان اینکه ۶۵ پایگاه خبری، ۳۱ خبرگزاری و ۵۶ روزنامه درخواست جانمایی خود را ارائه داده‌اند، گفت:‌ نمایشگاه مطبوعات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می شود و مراسم خاصی برای اختتامیه آن نخواهیم داشت.

وی درباره واگذاری امور مربوط به نمایشگاه مطبوعات تشکل‌های دیگر گفت: فرصت خوبی است تا شرکت‌هایی که در زمینه چاپ و فروش کاغذ و همچنین مخابرات و اینترنت و نرم‌افزار و نیز موضوعات در ارتباط با رسانه فعالیت می‌کنند، در نمایشگاه حضور یابند.

انتظامی با بیان اینکه تعرفه های متراژ رسانه‌های وابسته و دولتی دو برابر رسانه‌های خصوصی است، یادآور شد: تلاش شده تا معاونت مطبوعاتی در انتخاب غرفه‌ها و جانمایی‌ها دخالتی نداشته باشند.

وی همچنین از امکان جابه‌جایی غرفه‌ها توسط دو رسانه با یکدیگر خبر داد و گفت: در این دوره از نمایشگاه، امکان تعویض غرفه‌ها میان دو رسانه با یکدیگر وجود دارد.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد پدیده خواهرخواندگی میان رسانه‌ها ابراز داشت: باید روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با رسانه‌های همتای خود همکاری داشته باشند، به طوری که بین آنها تبادل عکس و خبر صورت گیرد.

به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، این امر سبب می‌شود هزینه‌های رسانه‌ها کمتر شود.

وی یادآور شد: امسال به رسانه‌های کشور اعلام شد که چنانچه شما با رسانه‌ای در خارج از کشور طرف همکاری هستید و تبادلات حرفه‌ای دارید و علاقمند به دعوت هستید، آن را در نمایشگاه مطبوعات دعوت کنید.

وی گفت: متأسفانه از آنجایی که این امر در رسانه‌های کشور خیلی جدی گرفته نشد، بر همین اساس استقبال خوبی از آن صورت نگرفت.

وی به عدم حضور برخی رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات به دلیل نداشتن مجوز اشاره کرد و گفت: البته بخشی از رسانه‌ها که با نام دیگری به ثبت رسیده بودند مشکل‌شان مرتفع شد.

انتظامی یادآور شد: در این میان، رسانه‌هایی که با مرکزیت وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت هستند امکان حضور در بیستمین دوره از نمایشگاه‌ مطبوعات را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از هماهنگی‌ها در نمایشگاه مطبوعات می‌تواند تشکل های صنفی صورت گیرد یادآور شد: در نمایشگاه مطبوعات محل هایی برای انجام نشست‌ها با جمعیت زیاد تعبیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم فضای نمایشگاه فضای پرنشاطی باشد یادآور شد: رسانه‌ها با حضور در نمایشگاه می‌توانند در ارتباط موثر با مخاطبان خودشان و نمایشی از نشاط اجتماعی و سیاسی جامعه گام بردارند.

انتظامی با اعلام اینکه به طور کلی ۵۶۰ رسانه در این دوره از نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند یادآور شد: از این میان ۳۷۳ رسانه متعلق به بخش خصوصی و ۱۸۳ رسانه متعلق به بخش دولتی و عمومی است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد یادآور شد: نشریات دینی با ۲۲ عنوان و با اختصاص ۵۰۰ متر فضا در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند یافت.

انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص تغییر زمان برگزاری نمایشگاه از ۱۸ ابان به ۱۷ خاطر نشان کرد: این امر دلیل خاصی ندارد و به هماهنگی بین ستاد و نمایشگاه و مصلی امام خمینی باز می‌گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *