پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واکنش بازار نفت به دستورات روحانی

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 386663
همزمان با افزایش اندک قیمت نفت در بازار جهانی پس از دستورات جدید رئیس جمهوری به زنگنه، یارگیری ایران و روسیه در بازار نفت به منظور مدیریت سقوط آزاد بهای طلای سیاه آغاز شده و در این بین دود سفید اختلاف نظر درباره نفت ارزان در ارودگاه سعودی‌ها بلند شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در طول چهار ماه گذشته نگرانی بسیاری از کشورهای نفت و گاز خیز جهان را به همراه داشته است به طوری‌که وزرای نفت و انرژی و روسای جمهور برخی از کشورها به کاهش قیمت نفت واکنش نشان دادند.

برخی از کارشناسان اقتصاد انرژی، یکی از دلایل کاهش قیمت جهانی نفت را ائتلاف آمریکا و عربستان در پائین نگاه داشتن قیمت جهانی طلای سیاه و ضربه زدن به اقتصاد برخی از کشورهای نفت و گاز خیز جهان همچون ایران، روسیه و ونزوئلا اعلام می‌کنند.

سید محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک هفته گذشته در گفتگو با مهر درباره توافق احتمالی عربستان و آمریکا برای پائین نگاه داشتن قیمت نفت به منظور ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران، روسیه و ونزوئلا، گفته بود: در حال حاضر عربستان وارد یکسری معادلات سیاسی پیچیده شده و این احتمال وجود دارد که یکسری امتیازهای سیاسی به خاطر تلاش در کاهش قیمت نفت کسب کند.

همزمان با شکل گیری این ادعا در بازار جهانی نفت، دولت تدبیر و امید هم از گزند ارزان شدن بهای این کالای استراتژیک در امان نمانده و خطر کسری بودجه به شدت قانون بودجه سال جاری را تهدید می‌کند.

از این رو هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهوری با صدور دستوراتی به بیژن زنگنه وزیر نفت خواستار استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی و مدیریت کاهش بهای جهانی طلای سیاه با استفاده از ظرفیت و پتانسیل کشورهای عضو اوپک شده است.

آغاز یارگیری ایران و روسیه در بازار نفت

پس از این اظهار نظر رئیس جمهوری ایران، رئیس جمهوری ونزوئلا هم به این پیشنهاد ایران واکنش نشان داد به طوری‌که نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا رسما خواستار برگزاری نشست فوق العاده اوپک شده است.

مادورو با صدور دستورات مشابه رئیس جمهوری ایران به رافائل رامیرز وزیر سابق نفت و وزیر فعلی خارجه ونزوئلا خواستار انجام اقدامات لازم برای برگزاری نشست فوق‌العاده اعضای اوپک به منظور دفاع از قیمت نفت خام شده است.

رئیس کابینه دولت کاراکاس با تاکید بر اینکه کاهش مقطعی قیمت نفت به منظور ضربه زدن به روسیه و همچنین ضربه زدن به ونزوئلا انجام گرفته است، معتقد است: البته با گذشت زمان قیمت نفت بار دیگر افزایش می یابد ضمن آنکه روسیه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و آمریکا علیه این کشور اعلان جنگ اقتصادی کرده است.

صنعت نفت لیبی هر چند روزهای بحرانی را به دلیل فعالیت گروه های شورشی تجربه می کند اما وزارت نفت این کشور عضو اوپک رسما از پیشنهاد نفتی ایران و ونزوئلا حمایت کرده و خواستار کاهش تولید نفت توسط اعضای اوپک شده است.

محمد الحراری سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی با انتقاد از قیمت‌های فعلی نفت و ارزان دانستن بهای فعلی طلای سیاه در بازار جهانی، اعلام کرده است: از اوپک درخواست می‌کنیم باتوجه به این که عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی موجب کاهش بسیار زیاد قیمت‌ها شده، تولید نفت اعضای خود را کاهش دهد.

پیام پوتین به بازار نفت

ایران، ونزوئلا، لیبی، اکوادر و الجزایر در کنار روسیه این روزها به یک ائتلاف جدید برای احیای قیمت طلای سیاه از بحران سقوط قیمت ها تبدیل شده اند و در این بین رئیس جمهور روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت جهان هم به ارزان شدن بهای نفت واکنش نشان داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه در صورت ادامه روند افت قیمت نفت هزینه های بودجه را کاهش می دهیم، تاکید می کند: اگرچه قیمت کنونی نفت پایین‌تر از پیش‌بینی بودجه این کشور است اما مسکو از کاهش قیمتها نگران نیست و آن را موقتی می‌داند.

به گفته پوتین روسیه بودجه خود را بر اساس قیمت نفت ٩٦ دلار برای هر بشکه تنظیم کرد. اما در حال حاضر قیمتها پایین‌تر از ٩٦ دلار است. با این حال، من هیچ بحران و نگرانی در این مسئله نمی‌بینم. زیرا اعتقاد دارم که این قیمت قرار است بعد از رسیدن به کف، بار دیگر تنظیم شود.

لئونتیوف معاون مدیرعامل شرکت روسی روسنفت هم با بیان اینکه مازاد عرضه نفت در بازار موقتی است از تقویت قیمت نفت در بلند مدت خبر داده است.

الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه هم با متهم کردن سفته بازان در کاهش قیمت جهانی نفت، گفت: دلیل اصلی سقوط فعلی قیمت‌ نفت، سفته بازی در بازار است و به راحتی نمی‌توان گفت که تاثیرگذاری این مسئله چه زمانی به پایان می‌رسد.

دود سفید اختلافات نفتی در ارودگاه سعودی‌ها

به گزارش مهر، عربستان سعودی هر چند با ارائه تخفیف های بزرگ به مشتریان یکی از مهمترین عوامل کاهش بهای جهانی طلای سیاه در طول چند هفته گذشته لقب گرفته است اما کارشناسان تحمل نفت ۸۰ دلاری در بودجه و اقتصاد عربستان سعودی را در بلند مدت برای این کشور خطرناک تصور کرده اند.

شبکه خبری سی ان ان عربیک با انتشار گزارشی نوشته است: شاهزاده ولید بن طلال از ارسال نامه ای به دیوان سلطنتی عربستان برای مطلع ساختن ملک عبدالله از احتمال کسری بودجه این کشور خبر داد.

ولید بن طلال در نامه ای خطاب به پادشاه عربستان ضمن متهم کردن علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، به ارائه اطلاعات نادرست درباره تاثیر کاهش قیمت نفت در وضعیت بودجه این کشور، گفت: وزیر نفت با بی اهمیت خواندن کاهش قیمت نفت، توان فکری جامعه را حقیر شمرده است.

در کنار عربستان، کشورهایی همچون کویت و امارات متحده عربی هم از مهمترین متحدان نفتی سعودی ها در بین کشورهای عضو اوپک هستند.

با این وجود امارات سعی دارد در بحران کاهش قیمت نفت وضعیت اقتصادی این کشور را عادی جلوه دهد به طوری که محمد بن عبدالعزیز الشحی معاون وزیراقتصاد امارات معتقد است: تولید ناخالص داخلی این کشور امسال به دلیل کاهش قیمت نفت، آسیب نمی بیند.

واکنش بازار به دستور روحانی؛ طلای سیاه گران شد

از سوی دیگر، همزمان با دستورات جدید رئیس جمهوری به وزیر نفت ایران برای برگزاری نشست فوق العاده اوپک به منظور مدیریت کاهش قیمت طلای سیاه و اعلام آمادگی ونزوئلا و لیبی برای نشست اضطراری اوپک قیمت نفت روز گذشته اندکی افزایش یافت.

بر این اساس، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر، با یک دلار و ۲۰ سنت افزایش به ۸۷ دلار و ۲ سنت رسید اما همچنان در مسیر چهارمین کاهش هفتگی متوالی باقی ماند، همچنین قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه نوامبر نیز با یک دلار و ۳۵ سنت افزایش به رقم ۸۴ دلار و ۵ سنت رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *