پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جزئیات تازه ازماجرای برداشت شبانه بانک‌ها

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 437161
بعد از گذشت ۳ سال و ۴ ماه از اقدام بانک مرکزی در برداشت ۳ هزار میلیارد تومان از حساب بانک‌ها به دلیل فروش ارز بانک مرکزی به نرخ بازار در سال ۹۰، با دستورالعملی جدید این ماجرا دوباره به سوژه‌ رسانه‌ها تبدیل شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بعد از آنکه بانک مرکزی ۳۰۰۰ میلیارد تومان از حساب بانک‌ها برداشت کرد، بسیاری از مدیران بانک‌ها این کار را بی دلیل دانسته و تاکید داشتند در تنگنا و تلاطم ارزی آن زمان ارزهای اختصاص یافته را در بازار نفروخته‌اند و برداشت انجام شده اشتباه بوده است.

تاکید مکرر برخی بانک‌ها بر عدم تخلف و طرح اینکه این اقدام با هدف تامین کسری بودجه انجام شده است، تقریبا همه را به این تصور انداخت بانک مرکزی با اصرار دولت و برای تامین منابع در روزهای پایانی سال دست در جیب بانک‌ها کرده است.

این در حالی بود که محمود بهمنی رئیس کل وقت بانک مرکزی معتقد بود بانک‌ها ارزی را که برای تخصیص به تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان از بانک مرکزی دریافت کرده‌ بودند را به صرافی‌ها فروخته و ۳۲۰۰ میلیارد تومان سود کسب کرده‌اند، به همین دلیل این پول از حساب بانک‌ها برداشت شد.

اما مدیران عامل بانک‌ها در واکنش به سوال خبرنگاران در این باره همان پاسخ قبلی را می‌دادند. یکی از مدیران عامل بانک‌های بزرگ کشور با اشاره به برداشت چند صد میلیارد تومان از حساب بانک متبوع خود گفت: بیش از یک میلیون عملیات مالی در حوزه ارزی این بانک انجام شده و اسناد و مدارک آن را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم.

یکی دیگر از مدیران عامل بانک‌ها در سال ۹۲ به ما گفت: «ما حتی یک دلار هم ارز نفروختیم و بنابراین ۱۰۰ درصد این تصمیم در قبال ما غلط بود؛ در همان زمان ما ادعا کردیم و خواهان بازگشت اصل و حتی سود پول‌های برداشت شده از حساب شدیم.

این پول‌ها را دولت از حساب بانک‌ها برداشت کرده است و خود مسئولان وقت بانک مرکزی گفتند ما مخالف این اقدام بودیم، مسئولان دولت دستور دادند که باید این میزان پول از حساب بانک‌ها برداشت شود. این دیگر اصل ماجرا است؛ این مصوبه دولت بود و اجرایی شد؛ شب عید! بالاخره دولت این پول را لازم داشت و برداشت کرد.»

چند ماهی که از دولت یازدهم گذشت، مدیران بانکی که تغییر و چرخش‌هایی زیادی کرده بودند دیگر حرف جدیدی برای این ماجرا نداشتند و به وجود آمدن سوژه‌های جدید و مهمتر، تقریبا خبرنگاران را از صرافت پیگیری این موضوع انداخت.

* ۱۸ بانک ۳۲۰۰ میلیارد تومان از فروش ارز بانک مرکزی در بازار سود بردند

تا اینکه یکی از مسئولان ارشد بانکی جزئیات دقیق‌تری از ماجرای برداشت ۳ هزار میلیارد تومان بیان کرد. او در این باره به فارس گفت: بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اسناد و مدارک مصارف ارز تخصیص داده شده را خواستار شد،اما هیچکدام (۱۸ بانک) اسناد ندادند. بانک مرکزی در مجموع سه بار به بانک‌ها نامه زد و شش ماه وقت داد اما خبری از اسناد مالی ارز‌های پرداخت شده نشد.

* احراز تخلف بانک‌ها با بازرسی ۵۸ بازرس بانک مرکزی

وی افزود: بعد از این بود که بانک مرکزی ۵۸ بازرس خود را مامور کرد تا موضوع را بررسی کنند. در بازرسی‌هایی که این ۵۸ نفر از بانک‌ها کردند، معلوم شد ۱۸ بانک کشور که از بانک مرکزی چند میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌‌اند تا نیازهای ارزی کشور برای واردات را پوشش دهند، به صرافی‌ها فروخته و در مجموع ۳۲۰۰ میلیارد تومان سود کسب کرده‌اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بعد از آن بود که مصوبه برداشت از حساب بانک‌ها صادر و حساب آن ۱۸ بانک‌ نزد بانک مرکزی در مجموع ۳ هزار میلیارد تومان بدهکار شد.

*دیوان محاسبات اقدام بانک مرکزی را تایید کرد

وی ضمن ارائه متن رای دیوان محاسبات، گفت: بعد از شکایت یکی از مدیران عامل بانک‌ها به دیوان محاسبات، دیوان موضوع را پیگیری کرد. دیوان محاسبات در رای نهایی خود اقدام بانک مرکزی را درست دانست و تخلف ۱۸ بانک کشور در فروش ارز بانک مرکزی در بازار را تایید کرد.

به گزارش فارس، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در دوم شهریور ماه ۹۳ در برنامه تلویزیونی پایش، در پاسخ به سوالی در این باره، گفت: این اقدام از کارهای عجیب بانک مرکزی در دولت گذشته بود که این بانک تصمیم گرفت به صورت شبانه و در آخرین روز سال دست در جیب بانکها کند. اکنون مانده‌ایم که با این اقدام چه کنیم؟ یا آن را جزء بدهکاری دولت قرار دهیم که تبعات خود را دارد.

رئیس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه هیچ منطقی برای انجام این کار وجود نداشت، در مورد راهکارهای جبران این اقدام تصریح کرد: یکی از راه‌ها این است که برای برگرداندن این پول باید این بدهی را به حساب دولت بگذاریم و به هر حال در بسته سیاست‌های بانک مرکزی این برداشت شبانه جبران خواهد شد اما این به معنای آن نیست که بانک‌ها خلافی در این ارتباط با مابه التفاوت ارزی انجام نداده‌اند.

 چند روز دیگر رئیس کلی ولی الله سیف بر بانک مرکزی دو ساله می‌‌شود و در این مدت ریالی بابت بازگرداندن ۳ هزار میلیارد تومان پول برداشت شده به حساب بانک‌ها واریز نشده است.

ولی چه شده که دوباره بانک مرکزی به تکاپوی تعیین تکلیف برداشت ۳ هزار میلیارد تومانی افتاده است، چندان مشخص نیست. عضو هیات عامل سازمان حسابرسی دیروز در این باره به فارس گفت: «بانک مرکزی به تازگی دستور‌العملی را با مشارکت صاحب‌نظران مالی و حسابداری در مورد برداشت شبانه از حساب ارزی بانک‌ها در اسفند ماه سال ۹۰ تهیه و به بانک ها و حسابرسان ابلاغ کرده تا درباره آن اظهار نظر کنند.»

ورود سازمان حسابرسی به این غائله تقریبا فراموش شده را از یک جهت می‌توان به فال نیک گرفت و احتمالا باید ابراز امیدواری کرد با مشخص شدن نتیجه حسابرسی‌‌ها، این جفای فراموش نشدنی آشکار شود و دیگر مدیری در لوای محرمانه بودن بعضی خبرها، واقعیت را وارونه جلوه ندهند.

همچنین بخشی از مطالبات بانک مرکزی که همچنان وصول نشده است نیز از بانک‌های متخلف بازپس و به بانک مرکزی مرکزی بازگردانده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *