چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

احتمال گاوبندی روسیه و آمریکا علیه ایران

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 424750
خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شده است که آمریکا و روسیه در آستانه رسیدن به فرمولی هستند که نظر طرفین در مورد ساز و کار بازگشت آنی تحریم‌های ایران را تأمین می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس سه‌شنبه شب به نقل از مقامات بی‌نام، مدعی شده است که روسیه و آمریکا در آستانه دستیابی به فرمولی هستند که خواسته واشنگتن را مبنی بر بازگشت فوری تحریم‌های ایران در صورت نقض توافق، قابل دسترس می‌کند.

مسئله بازگشت آنی تحریم‌های ایران در صورت نقض توافق احتمالی هسته‌ای، که باید تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیر ماه) به دست آید، یکی از موضوعات مورد اختلاف میان آمریکا و روسیه است.

واشنگتن، نگران از مقاومت روسیه و چین در برابر اعمال مجدد تحریم‌ها، در تلاش است تا ساز و کاری را در متن توافق بگنجاند که بازگشت تحریم‌ها دیگر نیازی به رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد نداشته و به صورت خودکار انجام شود. مسکو اما می‌گوید از آنجا که تحریم‌ها را شورای امنیت وضع کرده، لغو و در عین حال احیای آن‌ها نیز وظیفه‌ای است که باید از کانال همین نهاد بگذرد.

حالا آنطور که آسوشیتدپرس گزارش داده، دو مقامی که خواسته‌‌اند نامشان فاش نشود، می‌گویند که روسیه و آمریکا در حال رسیدن به یک ساز و کار مشترک هستند.

روز سه‌شنبه «ژرارد آرو» سفیر فرانسه در واشنگتن نیز اظهاراتی را مطرح کرد که گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال رسیدن به توافق بر سر این موضوع را تقویت می‌کند. وی گفت بازگشت فوری تحریم‌ها، احتمالا از طریق رأی‌گیری در شورای امنیت، بدون امکان وتو و بر اساس اکثریت آرا صورت گیرد. (جزئیات بیشتر)

مذاکرات ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در حالی از امروز بار دیگر در شهر وین اتریش از سر گرفته می‌شود که طرفین نسبت به حصول توافق تا ضرب‌الاجل تیر ماه ابراز امیدواری کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *