پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

از هر چهارمرد یک نفربه این بیماری مبتلاست

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 424156
یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به اینکه مردان در معرض خطر بزرگی خوش خیم پروستات هستند، گفت: بزرگی خوش خیم پروستات معمولا تا قبل از ۵۰ سالگی علامتی از خود نشان نمی‌دهد.
به گزارش جهان، دکتر شهریار امیرحسنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پروستات یک غده فرعی جنسی است که در آقایان وجود دارد و برای بهبود کیفیت منی لازم است، اما با افزایش سن، این غده نیز بزرگ می‌شود.

وی تصریح کرد: بزرگی خوش خیم غده پروستات از ۵۰ سالگی شروع می‌شود و از هر چهار مرد یک نفر را دچار می‌کند.

امیرحسنی افزود: بزرگی خوش خیم غده پروستات به ندرت قبل از ۵۰ سالگی علامت دارد، اما پس از ۵۰ سالگی با علائمی همچون مشکل در دفع ادرار، تکرر ادرار به طوری که شب فرد را از خواب بیدار می‌کند، قطع و وصل ادرار، عدم احساس تخلیه کامل، زور زدن حین ادرار، سوزش و در موارد شدید تر احتباس ادرار ظاهر می‌شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: غربالگری بزرگی خوش خیم پروستات از ۵۰ سالگی به بعد شروع می‌شود و فرد باید سالی یک بار وضعیت خود را کنترل کند.

وی افزود: راه تشخیص بزرگی خوش خیم پرستات از راه آزمایش PSA است، بطوری که اگر از چهار نانو گرم در میلی‌لیتر بالاتر باشد مشکوک می‌شویم و باید برای تشخیص دقیق‌تر نمونه‌برداری انجام شود.

امیرحسنی اظهار کرد: اگر علائم بیان شده در بیمار خفیف باشد، توصیه می‌کنیم که آب کمتری بنوشد و مصرف غذاهای محرک را به حداقل رساند، اما اگر علائم شدیدتر باشد درمان به صورت دارویی و انجام عمل جراحی است.

وی تصریح کرد: به طور معمول درمان به صورت طبی دارویی انجام می‌شود، اما اگر بیماری به دارو پاسخ ندهد از طریق جراحی به درمان می‌پردازیم.

این متخصص کلیه و مجاری ادراری در پایان خاطرنشان کرد: در صورت عدم درمان بزرگی خوش خیم پروستات بیمار دچار عوارضی نظیر خون در ادرار، تشکیل سنگ مثانه، تخریب کارکرد کلیه، احتباس ادرار و ... می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *