شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲۶
از رکسانا صابری و کلوتید رایس تا سارا شورد

چرا این جاسوسه ها مورد رافت قرار گرفتند؟

دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 133951
سرویس سیاسی جهان-از ركسانا صابري تا كلوتيد ريس فرانسوي و اكنون سارا شورد آمريكايي هر سه يك اتهام داشتند، جاسوسي و هر سه به قرار معلوم به يك جا ختم شدند، آزادي.
چرا این جاسوسه ها مورد رافت قرار گرفتند؟

 سوال اين است كه چرا به‌رغم سنگين بودن اتهام جاسوسي، اين جاسوسه‌ها هر يك به شكلي آزاد شده و برخی هم بدون محاكمه يا با تخفيف‌هاي ويژه راهي ديار خود مي‌شوند؟ 

اگر اينها واقعا جاسوسند و يا جاسوس بودند - كه لااقل دستگاه اطلاعاتي چنين مي‌پنداشته – به چه دليلي بايد مورد رافت قرار بگيرند و از اعمال عدالت اسلامي فرار كنند و اگر نيستند چرا از ابتدا به اين اتهام روانه زندان شدند؟ در اين ميان يك جاي كار ايراد دارد. 

ايراد اينجاست كه هنوز متاسفانه بسياري تصور و تصوير درستي از مسئله جاسوسي ندارند و فكر مي‌كنند جاسوس‌ها يعني افرادي چون «جيمز باند» كه كارهاي عجيب و غريب مي‌كنند و توانايي و قدرت غيرمتعارف دارد. چنين تصوري درباره جاسوسي درعصر حاضر از اساس غلط و اشتباه است. 

جاسوس‌ها طبيعي‌تر و معمولي‌تر از آن هستند كه مورد توجه قرار بگيرند و يا انگشت‌نما شوند .اين جماعت به قدري «شبيه همه» هستند كه تفاوت و تمايزشان ازديگران دشوار و سخت است. به همين دليل هزار شغل و هزار عنوان دارند و غالبا و عموما با مشاغل و عناويني چون توريست، ورزشكار، روزنامه‌نگار، هنرمند، دانشمند، محقق، پژوهشگر، بازرگان و... همزيستي دارند. هيچ‌كس در هيچ كجاي دنيا به نام و عنوان جاسوس پاسپورت نمي‌گيرد. هويت‌ها چيزي ديگري را نشان مي‌دهند و واقعيت‌ها كار ديگري مي‌كنند. به همين سبب وقتي يكي از اينها به دام مي‌افتد بلافاصله صداها و فريادها بلند مي‌شود كه چرا يك هنرمند، ورزشكار، توريست، دانشمند و از اين دست افراد را دستگير كرده‌ايد و اين اشتباه است و چنين و چنان. 

و آن‌قدر روي اين خط خبري كار مي‌كنند كه حتي مسئولان تصميم گيررا نيز به اشتباه مي‌اندازند. ماجراي كلوتيد ريس دختر فرانسوي كه در جريان اغتشاشات سال گذشته به جرم جاسوسي بازداشت شد يك نمونه از اين دست است. 

وقتي او به جرم جاسوسي در بازداشت بود وزير خارجه فرانسه با اعلام اينكه كشورش آن‌قدر احمق نيست كه يك دختربچه را براي جاسوسي به كشوري بفرستد گفت كه او فقط يك معلم ساده زبان است اما روزي كه آزاد شد نشريه فيگاروي فرانسه رسما از جاسوس بودن او خبر داد و اعلام كرد كه كلوتيد ريس داراي كد امنيتي بوده و درخدمت دستگاه اطلاعاتي فرانسه بوده و به اين دليل تاكنون صحبتي از اين مسئله نشده كه نگران جان او در ايران بودند. 

كلوتيد رئيس آزاد شد، چنانكه ركسانا صابري كه جاسوسي‌اش محرز بود و اكنون سارا شورد جاسوسه اي كه به ظاهركوهنوردي بود در كوه‌هاي كردستان كه همان راه را طي مي‌كند. او نيز پس از مدتي بازداشت و بدون محاكمه و تعيين جرم و در يك حركت نمايشي و درست در زماني كه بدترين حملات به مقدسات و ارزش‌هاي اسلامي در آمريكا به وجود آمده از اتهامات خود مي‌جهد و راهي خانه و كاشانه خود مي‌شود. ايران مي‌ماند و هزينه‌هاي پيدا و پنهان تصميم‌هاي نادرست و ناصواب كه يك روز عده‌اي دستگير و روزي ديگر آزاد مي‌شوند. ادامه اين رفتار چيزي جز بي‌اعتبار كردن دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي و ساختارهاي قضايي كشور به همراه ندارد و تصوير نادرستي از نظام و كشور را ارائه مي‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
الان مد ميشه فقط جاسوسهاي زن ميفرستند به كشورمان جون اينا هم دندونامونو شمردن
Iran, Islamic Republic of
شما فکر نمی کنی که ما حتی در صورت صحت جاسوس بودنشان ، آنها را مدت طولانی بازداشت و حبس کنیم، کشورهای دیگر هم هر از چند صباحی یکی از اتباع ما را به بهانه جاسوسی بازداشت و زندانی کنند؟؟ حالا ببین این را کی گفتم. توجه داشته باشید که اتباع ما در کشورهای دیگر بی پناه تر از اتباع خارجی در ایران هستند ضمن اینکه تعداد اتباع ما در آنجا بیشتر هم هست
Iran, Islamic Republic of
میدونی چرا مورد رأفت قرار گرفتند؟ اگر بگم خداییش جرأت منتشر کردنش رو داری؟ باز هم بر نمیداری پر از نقطه چینش کنی؟ خداییش وجدانت میتونه جلوی ترست رو بگیره؟ میگم. ولی حتم دارم که جرأتشو نداری:
آزاد شدند چون، آقای رییس جمهور ما بر خلاف چیزی که ادعا میکرد، ..... چون ایشون با شنیدن ...میشه. چون ایشون ... مقید نیست. لعنت بر من احمق که این همه خودم رو برای هیچ و پوچ به آتیش میزدم و حالا باید اینطوری جلوی هر کس و ناکسی سرم پایین باشه. چون جوابی ندارم.
Iran, Islamic Republic of
چرا در حالی که طلبه سیرجانی بی گناه در زندان بود مورد رافت اسلامی قرار نگرفت و الان که طلبه تبریزی در حال روانه شدن به زندان است شامل چنین گذشتهایی نمی شود اما جاسوسه های خارجی که با اسلام هم دشمن هستند مورد بخشش قرار می گیرند.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش زندانیان دیگر نیز مورد سفارش رییس جمهور قرار می گرفتند.فکر نکنم جرم زندانیان ما بالاتر از جرم جاسوسی باشد.
نمی دونم چرا بعد یه مدت محکم ایستادن این به اصطلاح (انسانهای بیگناه)ازاد میشن.واقعا نمی دونم چرا ؟یکی توضیح بده؟
Iran, Islamic Republic of
قوه قضاییه مطمئن باشد با رافت اسلامی این جاسوسه ها جذب اسلام نمی شوند.اینها دشمن اسلامند.
Iran, Islamic Republic of
مگه چندسال پیش جاسوسای یهودی هم این برخورد از سر استیصال صورت نگرفته بود
جالب اینکه اونها خودشون هم گفتند که به ما گفته شده بود که نگران نباشید اگه دستگیر شدید با استفاده از اهرمهای فشار شما رو آزاد می کنیم که همین طور هم شد
بنظر من این وزارت اطلاعات است که باید در مورد تکرار این قضایا توضیح بدهد نکند که ما واقعا گروی امنیتی در دست اینها داریم
Iran, Islamic Republic of
آقای رییس جمهور با این کارها سیاست خارجی ما محکمتر و بهتر نمی شود .این کارها فقط باعث ضعف ایران می شود.
Iran, Islamic Republic of
حکم جاسوس و محارب در ایران کاملا مشخص است. بعد از مدتی هر دو آزاد میشن!!
فقط بدبخت و بیچاره ها باید مجازات بشن!
تازه کسانی که برای براندازی اقدام می کنن و موفق نمی شوند هم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا بورسیه میشن (در دانشگاه آزاد) می روند لندن تجربه کسب کنند!!
خیلی خیلی جالب و خنده داره!
Iran, Islamic Republic of
جالب اینجاست آزادیشان با وثیقه بوده.مطمئنا آنها می روند و پشت سرشان را هم نگاه نمی اندازند .حالا قوه قضاییه بدو تا وثیقه را زنده کند.
Iran, Islamic Republic of
چرا قوه قضاییه مستقل نیست و به سفارش هر کسی گوش می دهد.چرا باید به سفارش احمدی نژاد برای آزادی این جاسوسه گوش می داد.
Iran, Islamic Republic of
لطفا دانشجویان مسلمان در مقابل قوه قضاییه هم تجمع کنند تا شاید این قوه از خواب بیدار شود و استقلال خود را بدست بیاورد.
Iran, Islamic Republic of
این تشخیص قوه قضاییه است

برای اینکه ما نباید مثل اونها رفتار کنیم و گناه یه نفرو به حساب سیاست یه دولت بزنیم

این شهروند آمریکایی یک انسانه

قوانین ما هم مشخص و محرزه و بخاطر بیماری ایشون آزاد شدند

ما با پایبندی به اخلاق اسلامی همه جهان رو مبهوت خواهیم کرد

نه اقدامات تلافی جویانه که امثال جهان و الف از حکومت اسلامیمون
اونم بدون استدلال درست و با دلایلی شبیه رمالی دارند!
Iran, Islamic Republic of
کسی که در نقطه صفر مرزی دستگیر شده (خانم شرود) که «جاسوس» نیست جونکه هنوز وارد کشور نشده که شروع به کارش بکند. یعنی که موفق نبوده و خنثی شده.
در نتیجه فعل جاسوسی را شروع نکرده که مرتکب شده باشد و نهایتاً باید اخراج شود! آنهایی هم که او را فرستادند مطلع شدند که سیستم هشیار است. دیگر جنجال میخواهد برای چه؟
Iran, Islamic Republic of
پس معلوم شد كه اصلا بحث جاسوسي نبوده وبيشتر بده بستون سياسي پشت پرده بوده است!!
Iran, Islamic Republic of
اون از ملوانان انگلیسی که تو کشور خودشون هم اینقدر بهشون خوش نگذشته بود. اون از رکسانا صابری و کلوتید ریس و اینم از این یکی دختره آمریکایی..........

تا کی ؟!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا دست سیاست مدارانمون درد نکنه!!!خدا به هممون صبر بده یه طرف با ارزشترین مقدساتمونو به سخره گرفته و قرآن آتیش میزنه این طرف براش جایزه میفرسته جاسوس شو بدون محاکمه آزاد میکنه ؟
موندم این کجایی قانونه؟
یا کجای دنیا اینگونه عمل میشه؟؟؟؟؟
United Kingdom
فقط خارجیها به خصوص زنان مورد رافت اسلامی قرار می گیرند؟ اصلا چرا دستگیر می شوند؟ وقتی قرار است آزاد شوند و بروند کشورشان هرچه خواستند بگویند؟ چرا خودمان را با این سیستم قوی اطلاعاتی و امنیتی و قضایی ضایع می کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
آنها قرآن آتش مي زنند ما جاسوس آزاد مي كنيم.
Iran, Islamic Republic of
در جواب اون کسی که گفته این تشخیص قوه قضاییه است و .....
شما فکر میکنی اونا معنی رافت اسلامی و بزرگ منشی ایرانی رو میفهمن؟؟؟!!!
اون دوستمون راست میگه اونا قرآن مارو اتیش میزنن و ما ازادشون میکنیم!!
اونا معنی رافت اسلامی ما رو میفهمن؟؟ ...
با اونا مثل خودشون باید رفتار کرد
یا علی
Iran, Islamic Republic of
مموضوع به اين سادگي نيست كه شما طرح كرده ايد . اين افراد در قبال امتيازاتي كه آزاديشان در مقابل زنداني بودنشان دارند آزاد مي شوند.( آزادي هر يك در مقابل تحميل در خواستهايمان به آنها)
Iran, Islamic Republic of
كسي تا به حال ار خودش نپرسيده چرا آقاي اميري رو آمريكايي ها آزاد كردن يا چرا اون زنداني ايراني از فرانسه آزاد شد و... اينو بهش ميگن معامله جاسوس يا هرچيز ديگه
Iran, Islamic Republic of
البته آزاد كردن اين ها كار خوب و صحيحي است چرا كه وقتي عرضه استفاده از اين موقعيت استثنايي را نداشته باشند همان بهتر كه به بهانه رافت اسلامي از دست اينها خلاص بشوند كه اگر عامل خير نبودند لااقل باعث شر نشوند .
Iran, Islamic Republic of
بالاخره دولت مهرورزه ديگه كاريش نميشه كرد.
جناب آقاي مرشد كامل توصيه مي فرمايند لازم الاجرا مي شود.
Iran, Islamic Republic of
انتظار دارید با این عملکرد های متناقض مسئولین ، مردم وعده ها و گفته های آنان را بپذیرند ؟این تفکر تا انجا پیش رفته که بقول آقای بقائی کسی به صدا و سیما توجهی ندارد و برای اطلاع از وضع مملکت به رسانه های خارجی پناه برده اند
این یک فاجعه است و اثرات مخرب آن در حال آشکار شدن می باشد
نمونه آن مسیحی شدن عده قابل توجهی از مسلمانان در ایران و راه انداختن کلیساهای خانگی در منازل خودشان است .