جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۱۸
نگاهی دیگر به اوضاع این روزهای قیمت نفت

اقدام آمریکا، برای افزایش غیر مستقیم تحریم‌ها/ مهار اسب سرکش اقتصاد با افسار سیاست خارجی!

يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 393854
بیش از یک سال و نیم است که دولت یازدهم تلاش می کند تا اسب سرکش اقتصاد را با افسار سیاست خارجی براند! و علی رغم آنکه دولتمردان در بیانات خود اقتصاد مقاومتی را تمجید می کنند اما در عمل همچنان چشم به دست مذاکره کنندگان دوخته اند!
اقدام آمریکا، برای افزایش غیر مستقیم تحریم‌ها/ مهار اسب سرکش اقتصاد با افسار سیاست خارجی!
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ ارسلان ظاهری بیرگانی*: حکایت این روزهای دولت یازدهم و اوضاع و احوال بودجه ای اش را می توان با همین تک بیت جناب سعدی تشریح کرد، که فرمود:

بر احوال آن شخص باید گریست / که دخَلش بود نوزده و خرج بیست

بودجه نویسی با خوش بینی به قیمت نفت

دولت زمانی که می خواست بودجه پیشنهادی اش را در قالب «لایحه بودجه سال ۹۳» به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند، قیمت هر بشکه نفت در حدود ۱۰۶ دلار بود و این موضوع در کنار خوش بینی به نتایج مذاکرات هسته ای موجب شد تا دولت رقم پیشنهادی برای هر بشکه نفت در بودجه ۹۳ را ۱۰۰ دلار در نظر بگیرد.

سقوط بیش از ۲۰ دلاری طلای سیاه

قیمت نفت در حالی که در روزهای پایانی خرداد ماه امسال به بالاترین سطح (بیش از ۱۰۵ دلار) رسیده بود، یک سیر نزولی را آغاز کرد و کار به جایی رسید که در عرض سه ماه، نفت کاهش قیمت بیش از ۲۰ دلار را تجربه کرد.

زنگنه: کاهش قیمت نفت یک «مدل بازرگانی» است نه «جنگ قیمتی نفت»!

در روزهای اوج کاهش قیمت نفت، کارشناسان معتقد بودند این کاهش قیمت، ناشی از فعل و انفعالات طبیعی بازار نفت نیست و بیشتر به یک «جنگ قیمتی نفت» شبیه است و وزارت نفت ایران نیز باید در کنار کشورهایی همچون ونزوئلا درخواست تشکیل جلسه اضطرای اوپک را بدهد و هر چه سریعتر راهکاری برای مقابله با این کاهش چشم گیر بیابد، اما در همان روزها زنگنه وزیر نفت می گفت: « فعلاً برنامه ای برای برگزاری نشست اضطراری در اوپک نداریم... به شرایط موجود که منجر به کاهش قیمت نفت شده، جنگ کاهش قیمت نفت نمی گویند بلکه یک مدل بازرگانی نفت است!»، در همان حال رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز گفته بود: «تصور می کنیم کاهش قیمت نفت گذرا است و تا اجلاس آینده اوپک درباره قیمت نفت صبر می کنیم».

اوپک کاری برای قیمت نفت نکرد/ وزیر: ناراحت نیستم!

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست ۱۶۶ خود در وین که عصر روز پنج‌شنبه (۶ آذر) برگزار شد، تولید نفت خود را بدون تغییر ثابت نگه داشتند. اعضای این سازمان درباره کاهش تولید البته اختلافات شدیدی داشتند بطوری که اعضایی نظیر ونزوئلا، اکوادور، لیبی، نیجریه، ایران و عراق خواستار کاهش تولید و کویت، امارات و عربستان خواستار حفظ سطح کنونی تولید بودند. اگر چه زنگنه بعد از پایان نشست اوپک با بیان اینکه نتیجه نشست امروز آنچه می خواستیم، نبود، گفت: «از تصمیم اوپک ناراحت نیستیم!»

بیشترین سقوط قیمت از ۲۰۱۱ پس از تصمیم اوپک

اعلام خبر تثبیت سطح تولید کشورهای عضو اوپک، بلافاصله بر بازار جهانی نفت اثر گذاشت و قیمت نفت پس از اجلاس اوپک ۶ دلار دیگر هم سقوط کرد و به بشکه ای ۷۲ دلار رسید، این سقوط، بیشترین سقوط قیمت نفت در یک روز، از سال بود. اگرچه برخی از کارشناسان حوزه انرژی معتقدند؛ قیمت نفت در واکنش به خبر تثبیت سطح تولید اوپک، ممکن است تا مرز ۶۰ دلار نیز کاهش یابد.

تحلیل آمریکاپسند از دلیل سقوط قیمت نفت و چسم بستن بر حقیقت

عده ای مرتباً در این منطق ضعیف می دمَند که؛ علت اصلی مخالفت عربستان با کاهش سطح تولید اوپک و اصرار بر استمرار کاهش قیمت نفت این است که می خواهد «تولید نفت های شیل آمریکا» را نشانه برود! چرا که تولید نفت شیل اساساً یک پروسه ی هزینه بر است و زمانی می تواند برای شرکت های آمریکایی مقرون به صرفه باشد که قیمت جهانی نفت در سطح بالایی باشد! و در صورت کاهش قیمت نفت به زیر ۷۰ دلار دیگر تولید نفت از این منابع هزینه بر، صرفه اقتصادی ندارد و آن وقت است که عربستان با یک ضرر کوتاه مدت به فکر یک سود بلند مدت است!

این منطق غیر قابل قبول به دیگر سخن می خواهد بگوید که در موضوع قیمت نفت «عربستان و آمریکا در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند!» که در پاسخ باید گفت؛ «آمریکا و عربستان» در یک هماهنگی پشت پرده، قصد دارند این مسئله را دستاویزی برای فشار آوردن به کشورهای تحت تحریم نظیر ایران و روسیه قرار دهند، چرا که بیشترین ضربه از این کاهش چشم گیر قیمت نفت به کشورهای ایران و روسیه وارد می شود که اقتصاد آنها به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و فشار تحریم ها را نیز تحمل می کنند.

تلاش دولت برای مهار اسب سرکش اقتصاد با افسار سیاست خارجی!

بیش از یک سال و نیم است که دولت یازدهم تلاش می کند تا اسب سرکش اقتصاد را با افسار سیاست خارجی براند! و علی رغم آنکه دولتمردان در بیانات خود اقتصاد مقاومتی را تمجید می کنند اما در عمل همچنان چشم به دست مذاکره کنندگان دوخته اند!

دولت آقای روحانی در این مدت، آنچنان که به تلاش های آقایان ظریف و زنگنه برای خروج اقتصاد از رکود دل خوش کرده، به ظرفیت های درونزای اقتصاد توجهی نداشته و این در حالی است که علی رغم همه تلاش های آقای ظریف و تیم مذاکره کننده، مذاکرات پس از دو تمدید ۶ ماهه، برای بار سوم به مدت ۷ ماه دیگر تمدید شد و عملاً دستاورد ملموسی برای اقتصاد ایران به همراه نداشت!

حضور زنگنه برای دولت «خوش یُمن» نبوده

اساساً زنگنه نیز در این مدت نتوانسته انتظارات دولت برای درآمدزایی از محل فروش نفت را برآورده کند و روزهای حضور او در وزارت نفت، برای دولت آقای روحانی اصطلاحاً «خوش یُمن» نبوده است!

عملیات جدید آمریکا برای افزایش غیر مستقیم تحریم ها

اگرچه تیم مذاکره کننده در یک توافق هفت ماهه با کشورهای ۵+۱ تصمیم گرفته اند تا مذاکرات را بار دیگر تمدید کنند و از ظاهر این تمدید مجدد هم چنین بر می آید که قرار نیست فعلاً تحریم جدیدی علیه ایران وضع شود، اما تعاملات پشت پرده آمریکا و عربستان و کاهش روز افزون قیمت نفت و رسیدن آن به مرز ۷۰ دلار حکایت از یک فشار مضاعف بر اقتصاد ایران دارد که می توان آن را «افزایش غیر مستقیم تحریم ها از سوی آمریکا» نامید! آمریکا چه با تحریم های رسمی جلوی فروش بیشتر نفت ایران را بگیرد و چه بتواند درآمد نفتی ایران را با سیاست ها و زدوبندهای پشت پرده کاهش دهد در واقع به اهداف اصلی خود که همانا وارد آوردن فشار بر اقتصاد و معیشت مردم است، رسیده است.

راه حلی که رهبر انقلاب دادند

رهبر معظم انقلاب در دیدار مجمع عالی بسیج مستضعفین بازهم بر راهکار اساسی برای مقابله با تحریم تاکید کردند و گفتند؛ «یکى از افراد هیأت مذاکره‌کننده چندى پیش حرف خوبى زد، گفت اگر به توافق هم نرسیدیم، آسمان به زمین نمى‌آید، دنیا به آخر نمی رسد؛ خب، نشود. حرف درستى است. ما آن‌چنان که حالا آنها خیال کردند، ضرر نمی کنیم؛ تصوّر کردند که اگرچنانچه چنین بشود، چنان خواهد شد؛ نه، راه حل وجود دارد، راه حل همین اقتصاد مقاومتى است که ضربه‌هاى دشمن را اوّل کم اثر می کند، کاهش می دهد که این مالِ کوتاه‌مدّت است، در میان‌مدّت و بلندمدّت به حرکت عظیمِ مردم اوج می دهد. اقتصاد مقاومتى این‌جورى است».

راهکار اول: دولت خرجش را در اقدامی جهادی کم کند

بار دیگر به سطر اول باز می گردیم؛ دولت از این کاهش چشم گیر قیمت نفت، دچار کسری بودجه می شود، به زبان ساده «دَخل و خرج دولت» با مشکلاتی مواجه خواهد شد، که برای مواجهه با آن دو راه در پیش روی خود دارد، یا دولت باید صرفه جویی کند و خرجش را کم کند که از این دولت بعید به نظر می رسد که بتواند در کوتاه مدت، با یک برنامه ریزی منسجم، هزینه های غیر ضروری خود را کاهش دهد! بعنوان مثال آیا دولت می تواند در یک اقدام جهادی یارانه ده میلیون ثروتمند را شناسایی و قطع کند؟

راهکار دوم: کسب درآمدهای جایگزین/ خطر دست اندازی به قُلک کشور

راه دوم این است که دولت باید دخَلش را از طرق دیگر و به قدر نیاز پُر کند! یعنی حالا که درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده، دولت بدنبال راه های دیگری باشد که بتواند درآمدهای جایگزین کسب کند، بعنوان مثال دولت باید به سراغ افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق گسترش چتر مالیاتی برود، که البته از تجربه سال های گذشته دولتها و سبک و سیاق این دولت می توان فهمید بهترین راهی که دولت برای خود برمی گزیند «دست اندازی به قُلک کشور» است! یا به صندوق توسعه ملی متوسل خواهد شد یا به استقراض از بانک مرکزی روی خواهد آورد، که هر کدام از این شیوه ها تبعات خاص خود را دارد که از حوصله ی این وجیزه خارج است.

اما همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان فرمودند؛ «راه حل همین اقتصاد مقاومتى است... پایه‌ى اقتصاد مقاومتى عبارت است از تقویت تولید داخلى و کاهش وارداتى که یا غیرضرورى است یا مشابه داخلى دارد».

آیا دولت یازدهم بالاخره بعد از یک سال و نیم اقتصاد مقاومتی را جدی می گیرد؟ اگر پاسخ مثبت است، دولت برای جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی از کجا باید شروع کند؟

* کارشناس ارشد اقتصاد انرژی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Ardad
United Kingdom
به خداوندي خدا قسم برقراري رابطه با امريكا اگرهم مفيد باشد ضررش بيش از سود آنست فردا با نفوذ در كشور شاكله امنيت را سست و افسار اقتصاد كشور را در دست مي گيرد تفرقه مي اندازد و ...
منافق
Iran, Islamic Republic of
پیش ازاین گفته ام وبازهم تاکیدمیکنم بایدتنگه هرمز راببندیم تا پدر آل سعود وغرب وامریکا دربیاید
Iran, Islamic Republic of
تا کی این ملت مظلوم باید کابوس زنگنه را ببیند
مجلس شورای اسلامی باید زنگنه را استیضاح وعزل کند
البته منظور شما گرفتن مالیات از قشر کم درآمد است دیگه
قابل توجه دولت مردمی و اعتدال
اینا به همه چی توجه دارن جز این قضایا
پيروز
وقتي دولتي از همان اول به فكر تخريب دولت قبل باشد و درهمان ابتدا اظهارات ناجور مثل خزانه خالي است و خلاصه به خارج پيام بدهد كه ما چه وضعيتي داريم طرف غربي دست ايران را در مذاكرات خواند و حالاست كه در طول تمديد مذاكرات براي گرفتن امتيازات بيشتر فشارهاي اقتصاديش را سنگين تر ميكند البته نه از طريق كشور متخاصم (آمريكا) بلكه توسط ايادي دست دوم وسوم خودش در منطقه مثل عربستان و امارات وقطر، البته در فاز نظامي موفق نبودند و گرنه مطمئن بدانيد اگر تدابير حضرت آقا نبود وضعيت كشور علاوه بر جنگ اقتصادي در داخل خرابيهاي ناشي از تهاجم تكفيريها را داشتيم كه رزمندگان عزيز ما كه بي نام ونشان رفتند وشهيد شدند و حتي نامشان بصورت يك خبر ساده هم در تلويزيون پخش نشد از كشور دفاع كردند و نگذاشتند حتي يك تركش هم به كشور اصابت نكرد متاسفانه كسي قدر اين مجاهدتها را ندانسته و نخواهند دانست
مهدی
Iran, Islamic Republic of
حالا روز خوش دولته! باقیش هنوز مونده!
چاه نکن بهر کسی، اول خودت دوم کسی!
حضراتی که دو سال آخر دولت قبل با هماهنگی عوامل خارجی برای کسب قدرت از هیچ کوششی دریغ نکردند و فرصتهای طلایی را که با خلق و یا حمایت از فتنه سال 88 از کشور گرفتند و قدرتهای استکباری ای که در حال ضعف و نزول بودند، دوباره امیدوار و زنده کردند، الان به همان میراثی دست پیدا کرده اند که خود خلق کرده اند!
حالا کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته اند!!
البته هنوز هم ادامه خواهد داشت و منتظر باشید و ببینید عاقب چاه کنان را...!!!
دولت تدبيرواميد.......
ممد
United Kingdom
دولت باید ملاکهایی را برای مدیریت جهادی تعیین ومعرفی نماید و با یک فراخوان از افرادیکه دارای توانایی تخصصی وتعهدی لازم اند و مایل اند با توجه به این ملاکها که اصل ان ساده زیستی وایثار گری است مدیر شوند و به مردم بسیجی وار خدمت نمایند دعوت به عمل اورد و انها را جایگزین مدیران فعلی که اکثرا جهادی نیستند نماید
م
United Kingdom
ممنون پیروز
ardad
United Kingdom
عدو شود سبب خير گر خدا خواهد. توطئه دشمن در كاهش چشمگير قيمت نفت تلنگري است كه كه ما را وا مي دارد ساسيت اقتصاد مقاومتي رهبر را جدي و فصل الخطاب قرار دهيم
حبیب
United States
سؤال من اینه:

آقای زنگنه چرا به نفع اقتصاد کشور در جلسه اوپک موضع محکم در خصوص کاهش میزان تولید نمی گیرید؟

می ترسید به تریج قبای آمریکا بر بخوره مذاکرات هوا بشه؟! اگر این طور فکر می کنید اتفاقا باید بگم برعکسه. تجریه نشون داده وقتی فشار به آمریکا بیاد بفهمه که ایران برگه برنده ای به نام اوپک داره بهتر امتیاز میده.
نشون میده هنوز کابوی ها رو نشناختی ژنرال
بگو چرا این و انتخاب کردن بعنوان وزیر نفت 22 سال کسی وزیر نفت باشه فقط تو کشورهای عربی و کشورهای عقب مونده اتفاق می افته
علی فرزند ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
باید از دولت مردان پرسید که بعضی از اقدامات مشکوک در سطح جامعه با چه هدفی صورت می پذیرد؟در حالی که اغلب مردم با عواقب ناشی از بی تدبیری-در دولت تدبیر- و خودباختگی ناشی از عدم باور به ظرفیت های خودی و اقتصاد مقاومتی، دست و پنجه نرم می کنند که به مواردی اشاره می گردد:
1- اعلام خالی بودن خزانه و نداشتن پول کافی برای اداره کشور توسط وزیر اقتصاد و دارایی
2-تقسیم و توزیع بسیار نامناسب سبد کالا در سطح کشور - کشوری که تجربه موفق توزیع کوپن را بیش از دو دهه داشت،چگونه نتوانست توزیع سبد کالا را به صورت مناسب اجرایی کند؟-
3-تعلل و کم اهمیت جلوه دادن روند رو به کاهش قیمت نفت در 3 ماهه اخیر توسط متصدیان وزارت نفت
و ...
آیا نمی توان برداشت کرد که دولت محترم به صورت آشکارا و عملی به طرف مذاکره کننده 1+5 اعلام می کند، که آنکه بیشتر به توافق احتیاج دارد ایران است؟؟؟
تو رو خدا وضعیت تعرفه های پزشکی رو شفاف سازی کنید
France
تو دولت اصول گرايان كه شيرازه اقتصاد/..