پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

ادعای پنهان کاری دولت کلینتون در مورد ایران

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 448556
عربستان به دلیل عملکرد خود در مواردی همچون دو فاجعه خونبار در موسم حج تحت انتقادات شدید قرار دارد و از همین رو در جدیدترین اقدام برای کاهش این انتقادها رسانه های آمریکایی گزارشی مشکوک منتشر کرده اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، رسانه های آمریکایی همچون واشنگتن تایمز در شماره امروز خود گزارشی را در مورد پنهان کاری دولت «بیل کلینتون» رئیس جمهور اسبق آمریکا، در مورد ایران منتشر کرده اند.

بر اساس ادعای این رسانه ها، دولت کلینتون در سال ۱۹۹۶ گزارشی جامع از دست داشتن ایران در انفجار «برج خوبار» (الخبر) عربستان که در آن ۱۹ نظامی آمریکایی کشته شدند در دست داشت اما از ترس اینکه مبادا این گزارش موجب هیاهو و اقدام تلافی جویانه شود از انتشار آن خودداری کرده است.

این ادعا در حالی مطرح شده که پیشتر دولت عربستان متهم به برهم زدن صحنه انفجار و پنهان کردن مدارک مربوط به ارتباط داشتن القاعده با این حادثه شده بود.

بر اساس ادعای واشنگتن تایمز، این گزارش (دست داشتن ایران در انفجار برج خوبار) بر اساس تحقیقات و بازپرسی هایی بوده که دستگاه های مختلف از جمله اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) انجام داده است. در یک مورد از این بازپرسی ها اف بی آی به سراغ افرادی که در این انفجار دست داشته اند رفته است. این افراد که عربستانی بوده اند.

همه دلايل موجود نزد بازرسان آمريکايي متخصص در زمينه فعاليت های سازمان تروريستی القاعده نشان مي دهد که مسئوليت انفجار برج های الخبر که بر اثر آن ۱۹ نظامي آمريکايی کشته و ۳۷۲ تن ديگر زخمی شدند، برعهده القاعده است.

واشنگتن تایمر در ادامه ادعای خود می نویسد: دلیل آنکه این پرونده مجددا به جریان افتاده آن است که
«مايکل شوير» رئيس بخش «بن لادن» درسازمان اطلاعات مرکزي در مرکز مبارزه با تروريسم به کارکنان خود دستوراتي ارائه کرده مبني براينکه بعد ازانفجار رياض که هفت ماه قبل از انفجار برج هاي الخبر روی داد، همه منابع اطلاعاتي و الکترونيکي احتمال اجرای حملات ديگری از سوی تشکيلات القاعده را در عربستان پيش بينی کردند
در زمان انجام مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵، یکی از افراد دخیل در انفجار سال ۱۹۹۶ زمانیکه از ایران قصد بازگشت به لبنان را داشت بازداشت شد.

این فرد «احمد الموغاصیل» نام دارد و بازجویی های انجام شده از وی اطلاعات جدیدی را در این رابطه مشخص کرده است.

واشنگتن تایمز در ادامه به سراغ یکی از نیروهای بازنشسته اف بی آی به نام «لوئیس فریه» (فردی که مسئول اصلی تحقیقات در سال ۱۹۹۶ بود) رفته و به نقل از وی می نویسد: زمانیکه برای اولین بار کاخ سفید مساعدت کرد تا ما بتوانیم به مظنونان عربستانی انفجار خوبار دسترسی داشته باشیم من تحلیل زیادی درباره آن نداشتم اما بعد از آنکه اطلاعاتی را در این رابطه جمع آوری کردیم از ما خواسته شد تا این اطلاعات را منتشر نکنیم چون کاخ سفید در صدد بهبود روابط با ایران بود و نمی خواست این فرصت را از دست بدهد.

به گزارش مهر، این گزارش در حالی منتشر می شود که ۱۸ سال از حادثه انفجار برج خوبار می گذرد و پیشتر اعلام شده بود که القاعده مسئول این انفجار بوده و عربستان تلاش می کند تا نقش این گروه تروریستی را کم رنگ جلوه داده و نگاه ها را متوجه شیعیان عربستانی کند.

اين خبرگزاری خاطرنشان کرده است که بيش از ۱۰ منبع آگاه از تحقيقات انجام شده درباره عوامل اين انفجار، از تلاش سازمان يافته عربستانی ها برای مانع تراشي در سر راه اين تحقيقات و فريب دادن بازرسان آمريکايي در زمينه شناسايی عوامل اين انفجار خبرداده اند.

براساس اين گزارش، دولت عربستان دفتر تحقيقات فدرال آمريکا را واداشت تا با پنهان کردن ادله و مدارک مبنی بردست داشتن گروه بن لادن در انفجار برج هاي الخبر، ايران و شيعیان عربستانی را به دست داشتن در اين انفجار متهم کند؛ مبادا که رابطه پيچيده ميان عربستان و القاعده فاش شود.

دراين گزارش امده است : صبح روز پس از انفجار، وقتی دو نفر از کارکنان سفارت آمريکا برای بررسی ويرانی هاي ناشي از انفجار برج هاي الخبر به محل انفجار آمدند، يک دستگاه بولدوزر را مشاهده کردند که به طورکامل درحال برهم زدن صحنه وقوع اين جنايت است.

عربستان تنها پس از دخالت «اسکات ارسکين» مسئول دفتر اف بي اي و تهديد او به
در همین رابطه چند سال قبل پايگاه اينترنتی راصد به نقل از خبرگزاري IPS در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که همه دلايل موجود نزد بازرسان آمريکايي متخصص در زمينه فعاليت های سازمان تروريستی القاعده نشان مي دهد که مسئوليت انفجار برج های الخبر که بر اثر آن ۱۹ نظامي آمريکايی کشته و ۳۷۲ تن ديگر زخمی شدند، برعهده القاعده است
دخالت شخصی «وارن کريستوفر» وزير امورخارجه آمريکا که به طور تصادفي هنگام وقوع انفجار برج های الخبر در عربستان بسر مي برد، از برهم زدن و صاف کردن محل انفجار دست برداشت.

کليد موفقيت عربستان در اين فريبکاري، «لوئيس فريه» مدير دفتر اف بي ای بود که شخصا رسيدگي به اين پرونده را برعهده گرفته بود.

يک مسئول سابق در دفتر اف بي اي به خبرگزاري IPS گفت: فريه همواره با بندر بن سلطان سفيروقت عربستان در آمريکا ديدار مي کرد و بيشتر اين ديدارها در دفتر فريه نبود؛ بلکه درکاخ بندر در ماکلين در ايالت ويرجينيا صورت مي گرفت. مدت کوتاهي پس از اين انفجار، افسران بازرسي عربستان به همتايان خود در FBI اعلام کردند که افرادي از گروه حزب الله عربستان نزديک به ايران را بازداشت کرده اند و مدعي شدند که اطلاعاتي گسترده مبني بر دست داشتن اين گروه با انفجار برج هاي الخبر دردست دارند.

اما گزارش هاي ويژه سازمان جاسوسي آمريکا (سيا) متعلق به ژوئيه ۱۹۹۶ که از حالت محرمانه خارج شده است، نشان دهنده شک و ترديد کارشناسان آمريکايي در باره ادعاهاي عربستان دراين زمينه است.

براساس يکي از اين گزارش ها، مراکز بازرسي عربستان هيچگونه دلايل و مدارکي دراختيار مسئولان آمريکايي قرار نداده و جزئيات زيادي درباره اين تحقيقات ارائه نکرده اند.

با اين حال، اين خبرگزاري مي افزايد: فريه بسرعت فرضيه دست داشتن ايران و شيعيان سعودی دراين انفجار را به عنوان فرضيه اي رسمي براي تحقيق مطرح کرد و فرضيه مربوط به اينکه گروه القاعده برج هاي الخبر را منفجر کرده است، رد کرد.

«مايکل شوير» رئيس بخش «بن لادن» درسازمان اطلاعات مرکزي در مرکز مبارزه با تروريسم به کارکنان خود دستوراتي ارائه کرده مبني براينکه بعد ازانفجار رياض که هفت ماه قبل از انفجار برج هاي الخبر روی داد، همه منابع اطلاعاتي و الکترونيکي احتمال اجرای حملات ديگری از سوی تشکيلات القاعده را در عربستان پيش بينی کردند.

درآن زمان يادداشتي درچهار صفحه منتشر شد، مبني براينکه بن لادن و تشکيلات القاعده درحال برنامه ريزي براي اجراي انفجاري در عربستان در سال ۱۹۹۶ هستند و به گفته شوير يکي از اماکني که نام آن دراين يادداشت آمده بود، شهر الخبر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *