جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۳۰
توکلی مطرح کرد:

وزیر صنعت عضو هیئت‌مدیره ۲۰ شرکت پتروشیمی است/ فساد در دستگاه‌های نظارتی

يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 386555
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از ثبت اسناد نیز استعلام کردم هر چند جواب رسمی ندادند ولی به صورت غیررسمی رساندند که وزیر صنعت در هیئت مدیره ۲۰شرکت پتروشیمی عضویت دارد، دو شرکت که عمومی است بحثی نداریم و ظاهرا از ۴ تا نیز کنار کشیده است ولی وقتی که وزیر مربوطه در ۱۴ شرکت عضو هیئت مدیره است چه می‌شود گفت.
وزیر صنعت عضو هیئت‌مدیره ۲۰ شرکت پتروشیمی است/ فساد در دستگاه‌های نظارتی
به گزارش جهان، احمد توکلی نماینده مردم تهران در ابتدای جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی لایحه یک فوریتی تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اختصاص داشت، طی تذکری خطاب به هیئت رئیسه مجلس، گفت: خود بنده مکررا در مکاتبه با هیئت رئیسه و شورای نگهبان وجود احکام قانونی غیرمرتبط با بودجه را تذکر دادم و اکنون خوشحالم که دولت در این زمینه لایحه داده است.

وی با اشاره به ماده ۱۳۵ آیین‌نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: بر اساس این ماده، لوایح قانونی باید دارای موضوع و عنوان مشخص بوده و موادی متناسب با اصل موضوع داشته باشند. اما در این لایحه در واقع از چاله در آمده‌ایم و به چاه افتاده‌ایم چرا که به جای بررسی احکام مالی، موضوعاتی مانند اساسنامه شرکت ملی نفت تا مرخصی زندانیان و چگونگی اجرای احکام دادگستری قید شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: اگر گفته شده که این لایحه در مورد موضوعات مالی دولت است، باید به این مسائل پرداخته شود. البته شاید گفته شود که تمام این موضوعات بحث‌های مالی است، اما نباید کل این موضوعات در یک لایحه بیاید چرا که باید در چندین لایحه گنجانده می‌شد.

توکلی بر همین اساس گفت: بسیاری از مواد این لایحه به چندین کمیسیون مربوط است، اما کل این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه داده شده است که در این زمینه حقوق بقیه نمایندگان ضایع می‌شود. بنابراین بهتر است این لایحه تبدیل به چندین لایحه شود تا کمیسیون‌های مختلف امکان بررسی آن را به عنوان کمیسیون اصلی داشته باشند.

وی بر همین اساس گفت: در حال حاضر امکان کار کارشناسی دقیق برای این لایحه وجود ندارد، چرا که برخی از کمیسیون‌هایی که باید به عنوان کمیسیون اصلی به بررسی این لایحه می‌پرداختند در جایگاه کمیسیون فرعی قرار گرفته‌اند. بنابراین طیف وسیعی از کارهای کارشناسی از دست داده شده است. همچنین یک تعدیلی وجود دارد که تا قبل از بودجه این لایحه تصویب شود در حالی که بودجه قرار است سال آینده اجرایی شود و ما تا آن زمان می‌توانیم این لایحه را مورد بررسی قرار دهیم.

نماینده تهران در مجلس در پایان گفت: این لایحه با مواد ۱۳۵ آیین‌نامه و ۵۶ قانون اساسی سازگار نیست و باید در چندین لایحه این موضوعات مطرح شود تا کارشناسی دقیقی صورت گیرد.

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: همانطور که گفتید بالاخره این لایحه یک عنوان مشخصی دارد و این موضوع سابقه هم داشته است و ما بخشی از مقررات مالی را در گذشته به صورت مفصل مورد بحث و بررسی و تصویب قرار دادیم و این لایحه دوم در این زمینه است.

وی افزود: برخی از ایرادات به این لایحه وارد است، اما اکنون گریزی برای عدم بررسی آن نیست و اگر این لایحه را تصویب نکنیم دوباره در بررسی بودجه تمام گرفتاری‌های گذشته تکرار می‌شود.

وزیر صنعت عضو هیئت‌مدیره ۲۰ شرکت پتروشیمی است/ فساد در دستگاه‌های نظارتی

اما نماینده اقتصاددان مجلس در مخالفت با کلیات لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت هم گفت: این لایحه را غیرمنطقی می‌دانم چرا که لایحه‌ای که می‌خواهد ۵۰ قانون کشور را تغییر دهد نیاز به کار کارشناسی زیادی دارد.

وی افزود: هر چند این لایحه کلیات ندارد ولی به بخش‌هایی از آن اشاره خواهم کرد به طور مثال در اصلاحیه قانون نفت که در سال ۹۰تصویب شد همین موادی که در لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت آورده‌اند تکرار شده است چه نیازی به تکرار داریم.

توکلی با انتقاد از نحوه قانونگذاری مجلس تصریح کرد: ما متخصص تولید انبوه قانون شده‌ایم که شباهات را زیاد می‌کند و سوراخ‌هایی برای در رفتن از قانون و ایجاد فساد باز می‌کند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: موادی در لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت وجود دارد که به سمت منافع گروه‌های خاص تمایل دارد.

وی به نحوه قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در این لایحه اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری پتروشیمی به نحوی صورت گرفته که در موقعش توضیح خواهم داد که چگونه می‌تواند منافع گروه خاص را بالا ببرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خاطر نشان کرد: براساس ماده ۲۲۱ از دیوان محاسبات سوال کردم که آقای وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند شرکت پتروشیمی عضو هیئت‌مدیره هستند.

وی گفت: از ثبت اسناد نیز استعلام کردم هر چند جواب رسمی ندادند ولی به صورت غیررسمی رساندند که وزیر صنعت در هیئت مدیره ۲۰شرکت پتروشیمی عضویت دارد، دو شرکت که عمومی است بحثی نداریم و ظاهرا از ۴ تا نیز کنار کشیده است ولی وقتی که وزیر مربوطه در ۱۴ شرکت عضو هیئت مدیره است چه می‌شود گفت.

توکلی در ادامه تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تمایل افراطی برای فروش مایملک دولت است به طوری که اگر بچه‌ها بخواهند دنبال پول هم بدوند باید به بخش خصوصی پول بدهند.

وی ادامه داد: زمین کمیاب‌ترین عامل تولید است اگر دولت امروز زمین‌ها را حراج کند مردم می‌خواهند چه کار کنند اگر خواست مدرسه بسازد باید چه کاری کند.

نماینده اقتصاددان مجلس با بیان این که بودجه اقتصادی از نظر فن بودجه ریزی غلط است گفت: پیوند هزینه و درآمد غلط و غیرعلمی است.

توکلی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از نقاط ضعف لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اجازه استقراض به دستگاه‌های دولت است، تا الان دولت یا شرکت‌های دولتی بدهکار می‌شدند اما از این به بعد وزارت آموزش و پرورش هم می‌تواند بدهکار شود و این یک فاجعه است.

وی در ادامه با بیان این که نسبت مواد لایحه مذکور با گسترش فساد سیستماتیک معلوم نیست گفت: بعضی دوستان می‌گویند فساد سیستماتیک نیست اما با قاطعیت می‌گویم دستگاه‌های نظارتی نیز خودشان کم و زیاد مشکل پیدا کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: رابطه فساد سیستماتیک با لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت معلوم نیست بنابراین مجددا درخواست می‌کنم مجددا این لایحه باید به صورت تفکیک شده بررسی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لادن
یعنی چی ناچاریم باید یه فکری می شد
مجید مجد
United States
بنده کاملا این نماینده ارزشی و انقلابی و ولایتمدار را می شناسم و حتی شاگرد ایشان هم بوده ام و همواره از نظرات و مواضع بدون نقص ایشان بهره برده ام.امیدوارم همواره به عنوان منتقد منصف به عنوان نماینده مردم انقلابی تهران بزرگ در مجلس حضور داشته باشند.امیدوارم در انتخابات آتی مجلس در ایران عزیز حضور داشته باشم و با رآی به ایشان از این نماینده انقلابی دفاع کنم.
امیدواریم اون سایت زردشم تخته کنه و اخرت خودشو با مطالب ... به باد نده جناب شاگرد
مجید مجد
United States
برو سایت های اصلاح طلب تا فرق رنگ هارو متوجه شی
Iran, Islamic Republic of
لطفا نفوذی امریکایی نظر ندهد
تارینه
جااااانم!!!!!!
نفوذی امریکایییییی؟؟؟!!!!
خیلی جدیش گرفتیا!!
مجید مجد
United States
از سایت جهان نیوز تشکر می کنم که همه کامنت های مخالفین بنده که اصلا هویت معلومی ندارند را منتشر می کند اما جواب های بنده را خیر! تهمت ها را به خدا واگذار می کنم.حداقل این یکی رو منتشر کن!
تارینه
جناب اونیکه فعلا مجهول الهویت شمایی که معلوم نیست ایرانی یا امریکا؟؟؟ دیپلم داری یا دکتری؟؟؟!
جهان نیوز همه ی نظرات رو منتشر میکنه.احتمالا شما یا جوابی تواستین نداری یا اینکه از الفاظ زشت و رکیک استفاده میکنی که جهان سانسورت میکنه.
ضمنا من به شما تهمت نزدم جمله ی من پرسشی بود!!!
مجید مجد
United States
بنده نمی دانم اصلا شماها چه کار دارید که بنده کجا هستم اصلا بنده هم اکنون در همان روستای دور افتاده خودمان در داخل کشور هستم و اصلا هیچ سواد دانشگاهی هم ندارم.حالا راضی شدید؟بابا دست بردارید چرا در هر نظر بنده دخالت می کنید و افاضه گویی می کنید؟نظرات شما انقدر شور است که همه مخاطبین عزیز به اون واکنش نشون می دن.تمومش کنید.اما هویت بنده برای همه انسانهای با فهم و کمالات مشخصه کافی است به جامعه دانشگاهی نزدیک شوید.ضمنا بنده کاری به سیاهنمایی های برخی از افراد نظردهنده در این سایت از جمله اصغری و حااامد و افرادی نظیر اینها که کلا نظری جز سیاهنمایی و بعضا جوسازی بیجا درباره بنده ندارند و مثل نقل و نبات کامنتاشون چاپ می شه ندارم.بالاخره در هر جمعی چند تا نخا....ل...پیدا می شه.مهم کاربرای فرهیخته ای هستن که با مثبت های بیشمار اونها منو دلگرم می کنه.جهان نیوز کاش در کامنت ها هم می تونستی اعلام موضع کنی و بگی که در روز چند تا از کامنتای منو سانسور می کنی.در اینجا از همه ملت عزیز ایران در سایت های مختلف که به بنده لطف دارند و همواره با مثبت های خودشون بنده را شگفت زده می کنند تشکر می کنم و البته برای همه مخالفین خودم که بعضا بی هویت هم هستند ارزوی سلامتی می کنم و به معنای واقعی بر خلاف اصلاح طلبان شعار زنده باد مخالف من را عملی می کنم.جهان نیوز برای این کامنت وقت گذاشتم اینو حداقل خواهشا سانسور نکن تا مخالفین من به سیاهنمایی ها و دشمنی های بی حاصل با بنده پایان بدهند و به جای این کارها با اسم واقعی و هویت واقعی نظر بدهند و دیگر سیانهمایی نداشته باشند.
مثبتهای بیشمار!!!!! والا ما که تاحالا جز به مضحکه گرفتن کامنتهای شما چیزی ندیدیم .
شما با این ذهن خلاق وتخیلات قوی باید میرفتی نویسنده میشدی !!!واقعا استعدادت هرز رفت!!!!!
Iran, Islamic Republic of
درود بر همه کاربران ارزشی و غیر ارزشی
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
در قضاياي مالي همواره دولت و مجلس منفعل بوده اند. همه بايد به ساز شركت هايي برقصند كه براي منابع ملي كيسه دوخته اند. البته هستند دولتمرداني كه در عالم تجارت دستهاي بزرگي بر آتش دارند.
Iran, Islamic Republic of
يعني همون ماست مالي!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
فرماليته دولت تدبير و اميده ديگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم
Iran, Islamic Republic of
مردان فکور و با درایت می توانند در 200شرکت هم هیت مدیره باشند چرا از شما استفاده نمی شود
به شرطی که همزمان قانون گذار ومدیر وزارتی که اینها زیردستش هستند نباشند.گیرم ایشون نابغه ،ولی به یه دست چندتا هندونه میشه برداشت؟!
چراغعلی
مجلس .. زد با این رآی دادنش
هموطن
دست نماینده ها درد نکنه! با این رای اعتماد دادن به وزیرشون!بخصوص هیئت رئیسه لابی گر محترم!
عادل
Iran, Islamic Republic of
سلام امروز نامه تسويمو دادن تا 30 ام برم كارگزيني تو اين شركتها كارمند نميخواي آقاي وزير جدي ميگم لطفا
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این نماینده شجاع و کاش دیگر نمایندگان نیز پیگیری می کردند که چگونه این اقای وزیر برصنعت پتروشیمی سیطره پیدا کرده نیروی پیر مرد خود را شعری مقدم مدیر عامل پتروشیمی کرده و شیری مدیر دیگرش را مدیر عامل هلدینگ نفت و پتروشیمی شستا کرده است و متاسفانهاین فرد دوست متخلفش را بر خلاف نظر نهادهای نظارتی و یار و قال خاوری را از کانادا برگرداننده و مدیر عامل نفت ایرانول کرده اند و این در حالی است که همین اقا را چند سال قبل که مدیر عامل ایرانول بود به دلیل تخلفات بازداشت شد
خدا گواهه همین برنامه را در یک خودروسازی انجام داده یعنی کسانیکه بعلت تخلفات کنار گذاشته شده بودند دوباره راس کار هستند و میلیاردها معاملات پورسانتی انجام میدهند.
Iran, Islamic Republic of
چرا اقای زاکانی سکوت اختیار کرده اند
صفر سوخته سرائی اصل
Iran, Islamic Republic of
تازه میای سایت می خونی اطلاعاتت کمه یه گشتی به آرشیو همین جهان نیوز بزن می فهمی سکوت نیست فریاد هم زده اما گوش شنوایی برای ارابابای شما نیست
رضا
Iran, Islamic Republic of
از آقای توکلی کمال تشکر را دارم و از ایشان میخواهم به عنوان نماینده مجلس از طرف کمسیون محاسبات نماینده ای را برای نظارت برعملکرد دستگاه نظارتی مطروح (دیوان محاسبات کشور )در این دستگاه مستقر نمایند.
یکیحرفهایدلمن را فریاد میزند.
آقا من شرکتی هستم که یکی از نزدیکان این وزیر شده مدیرعامل این شرکت خودروسازی!!!!!!!!!!!!! دوست دارم آقای توکلی را از نزدیک ببینم و پابوسی بکنم چون هر وقت احساس یاس و ناامیدی از درست شدن وضعیت صنعت زمینگیرم میکند بناچار چرخی در سایتها میزنم و یهو میبینم یکی حرفهای دل من را فریاد میزند.
دوستت دارم توکلی حتی حتی حتی اگر بقیه فکر کنند شما فقط سیاسی کاری میکنی.
منتظر
مجلس به جای این حرفا که دیگه دیر شده
بهتر بود در انجام وظایفش به عنوان رای اعتماد دهنده بیشتر دقت میکرد
به جای ایجاد باند رهروان دروغین به سوابق و مفاسد اقایان نگاه میکرد
الان هم که دیگه جرات نداره حرفی بزنه
کاظم
خدا بده برکت مردم همه دنبال کار ميگردن اين بابا بيست تا پست داره همين اشخاص امار غلط به روحانى ميدن که ميگه بيکارى تک رقمى شده
از روز اول توکلی گفت این وزیر بیست جا عضو هیت مدیره است خوب که چه اگر مشکلی دارد...
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر و مادرت رو بیا مرزه که "شیر حلال" بهت داد.