جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

هدف فابیوس از سفر به ایران چیست؟

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 435550
یک نشریه فرانسوی طی گزارشی هدف فرانسه از اعزام وزیر امور خارجه خود به تهران را کاوش مقامات ایرانی و سنجش و محک مواضع آنها در قبال مسائل منطقه‌ای و موضوعات مرتبط با بحران‌های منطقه‌ به ویژه انتخابات ریاست جمهوری لبنان پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای اخیر دانست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در حالیکه وزیر امور خارجه فرانسه این هفته آماده سفر به تهران می‌شود، یک نشریه فرانسوی طی گزارشی هدف وی از سفر به تهران پس از گسیختگی طولانی مدت روابط دو کشور را کاوش مقامات ایرانی و سنجش مواضع آنها در قبال مسائل منطقه‌ پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای اخیر میان تهران و گروه ۱+۵ می‌داند.

نشریه فرانسوی «اورینت لوژور» طی یادداشتی در خصوص سفر قریب‌الوقوع «لوران فابیوس» به ایران نوشت: پاریس اواخر ماه جاری میلادی «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه‌اش را بمنظور سنجیدن و محک زدن مواضع ایرانی‌ها در قبال مسائل منطقه‌ای پس از توافق هسته‌ای اخیر راهی تهران می‌کند.

هدف پاریس از اعزام وزیر خارجه خود به تهران این است که بداند آیا پس از حصول توافق میان تهران و غرب می‌تواند نسبت به تغییر نگرش و رویکرد ایران در قبال مسائل منطقه از جمله توقف صادرات انقلاب اسلامی به کشورهای منطقه و کنترل چهار قطب عربی شامل دمشق، بغداد، بیروت و صنعا امیدوار باشد یا خیر.

بنابه گزارش این نشریه فرانسوی، برخی منایع آگاه به نقل از «فرانسوآ اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه می‌گویند که سفر فابیوس به تهران پس از گسیختگی درازمدت روابط ایران و فرانسه، گامی با هدف کاوش مواضع مسئولان ایرانی در قبال بسیاری از موضوعات مرتبط با بحران‌های منطقه‌ای به ویژه انتخابات ریاست جمهوری لبنان است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در وین اتریش، از تصمیم خود برای سفر قریب‌الوقوع به ایران خبر داده بود، این هفته عازم تهران می‌شود. منایع نزدیک به وزیر خارجه فرانسه ۲۹ ژوئیه برابر با ۷ مردادماه را زمان احتمالی سفر وی به تهران اعلام کرده‌اند.

وی نخستین وزیر خارجه فرانسه خواهد بود که از سال ۲۰۰۳ تاکنون به ایران سفر می‌کند.

فابیوس اعلام کرده که در سفر به تهران با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود و «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وی همچنین اعلام کرده که به عنوان یک مقام مسئول سیاسی به تهران سفر می‌کند و هیچ هیأت اقتصادی در این سفر همراهش نخواهد بود.

ایران و گروه ۱+۵ پس از هجده روز رایزنی فشرده در وین به جمع بندی در خصوص حل موضوع هسته‌ای ایران رسیدند.

سید عباس عراقچی معاون ظریف چهارشنبه هفته گذشته در نشستی خبر سفر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به تهران را تأیید کرد و گفت: بعد از توافق ژنو شاهد موجی از سفرهای وزرای خارجه اروپایی به ایران بودیم و این موج الان و بعد از توافق وین دوباره شروع شده و ظرف چند روز اخیر یک مقام آلمانی به ایران سفر کرد و قرار است خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته آینده به ایران سفر کرد و سفر آقای فابیوس را نیز خواهیم داشت و سفرهای دیگری نیز در دستور کار قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *