سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۴
۷
پاسخ رهبرانقلاب به یک پرسش؛

آیا فوتبال سیاسی است؟

سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب: 365657
درباره سیاسی بودن یا نبودن پرطرفدارترین ورزش دنیا نظرات کاملا متفاوتی حتی در میان خود ورزشی ها و فوتبالیست‌ها وجود دارد اما تقریبا سیاسیون همگی در این موضوع هم نظرند که فوتبال می تواند سیاسی هم باشد.
آیا فوتبال سیاسی است؟
گروه ورزشی جهان نيوز: این واقعیت وقتی جدی تر می شود که کار دو قدرت سیاسی به رقابت در مستطیل سبز بکشد و تیم های ملی آنها رودرروی هم قرار بگیرند. آنجاست که هر یک از طرفین بسته به قدرت تیم خود، دوز سیاسی بودن آن مسابقه را بالا و پایین می کند تا از این نمد یک کلاه سیاسی برای خود ببافند؛ درست مانند آنچه ایالات متحده آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه درباره بازی با ایران سر داشت و برای آن حسابی تدارک دیده بود که به لطف بازی دیدنی ملی پوشان ما، ورق برگشت و رئیس جمهور آمریکا را که آماده قرائت یک بیانیه سیاسی درباره نتیجه مسابقه به نفع کاخ سفید بود، خانه نشین کرد.

سخنان رهبر معظم انقلاب هم در این باره خواندنی و خاطره انگیز است. ایشان در تاریخ 13 بهمن 1377 در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در پاسخ به سوال عادل فردوسی پور درباره پیام رهبر انقلاب پس از بازی ایران- آمریکا عنوان کردند:

متأسّفانه من خیلی فرصت نمی‌کنم برنامه‌های ورزشی تلویزیون را تماشا کنم؛ خیلی به‌ندرت اتّفاق می‌افتد. از طرفی بیشتر ورزشهایی هم که پخش می‌شود، فوتبال است. من در فوتبال هیچ سررشته‌ای ندارم و در جوانی هم فوتبال بازی نمی‌کردم؛ به والیبال می‌پرداختم. در عین حال، آن شبی که بازی ایران و امریکا بود، من آن بازی را نگاه کردم. البته حقیقتش این است که آن شب هم نمی‌خواستم نگاه کنم؛ چون دیروقت بود و وقت خواب من بود؛ لیکن همین‌طور که نشسته بودم، تلویزیون را روشن کردم و ناگهان با گل ایشان مواجه شدیم و دیگر خواب از سرم رفت و نشستم تا آخر بازی را تماشا کردم.

اما علّت این که من آن پیام را دادم. این آقایان - فوتبالیستها - وقتی که پیش من آمدند، مفصّل با آنها صحبت کردم که البته گزارش آن دیدار پخش نشد و مردم از محتوای آن ملاقاتی که با این جوانان داشتم، مطّلع نشدند؛ اما حالا من چند جمله‌اش را به شما می‌گویم.

قبل از آن دیدار - شاید چند هفته، و یا یک ماه و یا بیشتر - رسانه‌های وابسته به امپراتوری رسانه‌ای خبری روی این بازی تبلیغ می‌کردند که این بازی، بازی سیاسی است! با این که همه می‌گویند فوتبال و ورزش، سیاسی نیست؛ اما در آن موقع همه تبلیغ می‌کردند که این یک بازی سیاسی است! از این کار، دو هدف مورد نظرشان بود: یکی مسأله تعامل ایرانی، امریکایی در این بازی بود - من نمی‌دانم شما چقدر مطّلع بودید؛ ولی ما که در جریان خبرهای خارجی و گفتارهای رادیوهای گوناگون دنیا قرار می‌گیریم، می‌دیدیم از این مسأله پُر است - دوم این که پیش‌بینی‌های عمده، بخصوص از طرف خودِ امریکاییها - ولو صریحاً هم اظهار نمی‌کردند - مبیّن این بود که ایران گل خواهد خورد؛ نه این که گل خواهد زد و در یک موقعیت ویژه، رئیس‌جمهور امریکا هم می‌آمد و از موضع اقتدار و بزرگ‌منشی و بزرگواری، یک پیام هم می‌داد که «بله؛ حالا گل را به شما زدیم، اما بالاخره بیایید دست دوستی هم به هم بدهیم!» بنابود آن شب پیام رئیس جمهور امریکا از تلویزیون سراسری‌شان پخش شود. این گل و بعد دنباله بازی‌ای که بچه‌های عزیزمان ادامه دادند، قضایا را صد و هشتاد درجه تغییر جهت داد و حقیقتاً مظهری شد از وضعیت ملت ایران در مقابل امریکا.

این که من در آن پیام گفتم «مظهر» است، نمی‌خواستم بگویم که این آقا به خاطر جنبه سیاسی گل‌زده؛ نه. ایشان بازی فوتبال می‌کند، ماهر است، با تکنیک آشناست، از حریفش قویتر است و گل را زده است. هرکسی هم جای ایشان بود، این گل را می‌زد؛ هرکسی هم جای او بود، آن گل را می‌خورد. بنابراین، بحث این نبود که این گل به‌خاطر مسأله سیاسی زده شده؛ اما این گل هویت سیاسی‌ای را که در دنیا به این بازی داده بودند، به‌کلّی به عکس خواست آنها عوض کرد و من از این موقعیت حداکثر استفاده را کردم. البته آنها خیلی عصبانی شدند و بعد هم همان عناصر امپراتوری خبری دنیا گفتند که فلانی فوتبال را سیاسی کرد! نگفتند که ما چند هفته است که خودمان این بازی را سیاسی می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
جهان ای ول این سوال منم بود
عبدالله
فدای رهبر با این بینش عمیق که پیچش مو را می بیند.
وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و بازیکنان تیم ملی از فرصت جام جهانی جهت رساندن پیام مظلومیت مردم فلسطین و سوریه به گوش جهان و اعلام مجدد خواست همه ی ملت ها در نابودی اسرائیل استفاده کنند
اونوقت حقوق يوزپلنگ ايراني چي ميشه؟
كي به فكر انقراض نسل يوز ايراني خواهد بود؟ به هر حال يوزپلنگ ايراني مهم تر از جان انسانهاي غيرايراني مي باشد و اين را فقط باسوادهاي شناسنامه دار با معرفت فلسفي و تفكرات جهاني مدير مدبر اميدوار خرافه زدا مي فهمند و بس.
سعید
Iran, Islamic Republic of
چه توقعی داری عزیز، اینها ظاهرشون را حفظ کنند پیام رسانیشون پیشکش
امان از طاغوت
Italy
یعنی میگید در نهایت روش های ما هم مثل اونهاست.
سوگند
خداایشالا این رهبر عزیز رو برامون حفظ کنه