جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

اجازه‌ای که کواکبیان از آیت‌الله مهدوی گرفت

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 389156
مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری در خصوص مدیریت سیاسی و علمی آیت‌الله مهدوی‌کنی در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی سمبل سیاست اخلاقی و اعتدال‌گرایی انقلابی بود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری ۱۴ خردادماه امسال پس از بازگشت از مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در منزل دچار عارضه قلبی شده و به بیمارستان منتقل شد. وی پس از تحمل بیش از ۴ ماه بیماری، ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ در سن ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.

آیت‌الله مهدوی کنی در طول حیات پر برکت خود ریاست مجلس خبرگان رخبری، ریاست دانشگاه امام صادق(ع) و دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز تهران را برعهده داشت و دانشجویان زیادی در دانشگاه امام صادق شاگردی را می‌کردند.

دانشگاه امام صادق(ع) از سال ۶۱ تأسیس شد؛ چندی پیش آیت‌الله مهدوی‌کنی در سی‌و‌دومین سالگرد تأسیس دانشگاه امام صادق(ع) گفته بود: این دانشگاه را سال ۶۱ با ۵ میلیون تومان وام تأسیس کردیم به برکت توجهات حضرت ولی‌عصر(عج) و امام صادق(ع) با تمام مشکلاتی که داشته کار خود را ادامه داده است و باتوجه به اینکه نه شهریه‌ می‌گیریم و نه دولتی هستیم، دانشگاه روی پای خود ایستاده و هرچه هست از برکات امام صادق(ع) این دانشگاه اداره می‌شود.

مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری یکی از شاگردان آیت‌الله مهدوی کنی بوده که تحصیلات عالیه دانشگاهی و حوزوی خود را در دانشگاه امام صادق(ع) گذراند؛ این موضوع بهانه‌ای شد که خبرنگاران خبرگزاری تسنیم در مورد ویژگی‌های آیت‌الله مهدوی کنی با کواکبیان دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) به گفت‌وگو بنشیند.

مصطفی کواکبیان مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق(ع) که از سال ۱۳۶۱ تحصیل در این دانشگاه را آغاز کرد، درباره شخصیت برجسته آیت‌الله مهدوی کنی می‌گوید: آیت‌الله مهدوی کنی سمبل سیاست اخلاقی و اعتدال‌گرایی انقلابی بود.

کواکبیان درباره مدیریت علمی و سیاسی مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی اظهار داشت: بنده در سال ۱۳۶۱ علیرغم اینکه در چندین دانشگاه پذیرفته شده بودم، به دلیل تعلقات شخصی ترجیح دادم در دانشگاه امام صادق(ع) تحصیل کنم و تا سال ۱۳۶۸ مشغول درس در این دانشگاه بودم.

وی ادامه داد: همچنین از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۵ به صورت مرتب با دانشگاه امام صادق(ع) ارتباط داشتم چرا که انجمن فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) را تأسیس کردم و دبیر این انجمن بودم. البته از سال ۱۳۷۵ عملاً این تشکل را ادامه ندادم و در طول این مدت نیز چند ترم در دانشگاه امام صادق(ع) تدریس کردم و بعد به عضویت هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی پذیرفته شدم و کمتر توفیق داشتم که در دانشگاه امام صادق(ع) حضور داشته باشم.

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری افزود: بنده خیلی خوشحال بودم که سایر دانشگاه‌ها را رها کردم و برای تحصیل به دانشگاه امام صادق(ع) آمدم.

* خصوصیات آیت‌الله مهدوی کنی به روایت دانشجویش

کواکبیان درباره خصوصیات آیت‌الله مهدوی کنی رئیس فقید دانشگاه امام صادق(ع) گفت: آیت‌الله مهدوی کنی در میان شخصیت‌های سیاسی در داشتن شخصیت اخلاقی زبانزد بود؛ نه بدلیل اینکه تدریس درس اخلاق می‌کرد و نه بدلیل اینکه همان درس‌ها با عنوان کتاب "نکته‌های آغاز در اخلاق عملی" چاپ شد بلکه واقعیت این است که آیت‌الله مهدوی کنی در همه برخوردها و رفتارهای خود اخلاق را مد نظر داشت و به جای اینکه اخلاق سیاسی داشته باشد، سیاست اخلاقی داشت.

* آیت‌الله مهدوی کنی ما را از نام بردن اشخاص منع می‌کرد

وی با بیان اینکه آمیختگی اخلاقی و سیاسی را در وجود آیت‌الله مهدوی‌کنی زیاد می‌دیدیم، اظهار داشت: زمانی که در حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی بحث سیاسی مطرح می‌شد و نام اشخاص برده می‌شد، ما را از بردن نام اشخاص پرهیز می‌داد و می‌گفت "مایل نیستم که نام اشخاص برده شود" و این برای من درس آموز بود؛ وی به مصداق روایات، دیگران را به حقایق دعوت می‌کرد نه با زبان بلکه در عمل آنها را به اسلام و حقیقت دینی دعوت می‌کرد.

* اتهام اسلام آمریکایی به آیت‌الله مهدوی کنی و پاسخ وی به این اتهام

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری با بیان اینکه همیشه انسان شیفته این بود که با آیت‌الله مهدوی کنی محشور باشد و عملاً درس اخلاق را از وی فراگیرد، گفت: ویژگی دوم آیت‌الله مهدوی کنی این بود که وی همواره عمل به تکلیف را برای خود اصل می‌دانست و از جوسازی و بحث‌های حاشیه‌ای هیچ وقت هراسی نداشت؛ در مقطع انتخابات مجلس سوم من خدمت آیت‌الله مهدوی کنی رسیدم و بحثی در مورد انتخابات مطرح شد و وی گفت "من که بعد از ۶۰ سال ریشم را در اسلام سفید کردم، برخی به من اتهام اسلام آمریکایی می‌زدند، اما من نگران این حرف‌ها نیستم و به وظیفه خودم عمل می‌کنم."

* اظهارنظر آیت‌الله مهدوی کنی درباره وحدت اصولگرایان

کواکبیان با تأکید براینکه آیت‌الله مهدوی کنی تابع جوّ نمی‌شد، افزود: من همین اواخر درباره این موضوع که آیت‌الله مهدوی کنی می‌خواست در میان اصولگرایان وحدت ایجاد کند، خدمت وی رسیدم و گفتم که اصولگرایان حرف شما را گوش نمی‌دهند؛ چرا شما همچنان اصرار دارید که در میان اصولگرایان وحدت ایجاد کنید؟ آیت‌الله مهدوی کنی در پاسخ به من گفت" من تشخیص دادم که تکلیفم این است ولو اینکه آقایان هم این کار را نکنند".

وی ادامه داد: خدایی هم برخی از نامزدهای انتخاباتی خیلی بَد کردند که از آیت‌الله مهدوی کنی حرف شنوی نداشتند؛ چراکه اگر وی محور وحدت اصولگرایان بود، جاداشت که حرف شونی بیشتری از وی داشته باشند.

* آیت‌الله مهدوی کنی روحانیت را فراحزبی می‌خواست

مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری درباره خصوصیت سوم آیت‌الله مهدوی کنی اظهار داشت: خصوصیت دیگر آیت‌الله مهدوی‌کنی این بود که روحانیت را مستقل از حکومت و فراحزبی می‌خواست؛ روزی به آیت‌الله مهدوی کنی گفتم مجمع روحانیون مبارز از وزارت کشور مجوز گرفته است؛ شما نمی‌خواهید برای جامعه روحانیت مبارز مجوز بگیرید؟ وی پاسخ داد آقای کواکبیان؛ یعنی من بروم و از آقای بشارتی وزیر کشور تأییدیه بگیرم؟ من گفتم حاج آقا اگر جامعه می‌خواهد لیست انتخاباتی بدهد، کار حزبی تلقی می‌شود و باید مجوز بگیرید. آیت‌الله مهدوی کنی پاسخ داد "با این کارها مخالفم و معتقدم جامعه روحانیت باید جنبه پدری و هدایت کلی مردم را برعهده گیرد و وارد بستن لیست و تنظیم لیست نشود. پس ما نیازی به مجوز نداریم".

* آیت‌الله کنی می‌گفت نیازی نیست در خبرگان صف‌آرایی، لیست بندی و جناح‌بندی شود

کواکبیان اظهار داشت: هر جایی که بحث انتخابات خبرگان می‌شد، آیت‌الله مهدوی کنی می‌گفت مردم من را می‌شناسند و نیازی نیست که در خبرگان صف‌آرایی، لیست بندی و جناح‌بندی شود؛ مخصوصاً در بحث خبرگان رهبری آیت‌الله مهدوی کنی به وجود کار حزبی و لیست انتخاباتی باور نداشت.

وی ادامه داد: ویژگی چهارم آیت‌الله مهدوی کنی اعتدال‌گرایی بود؛ من در طول این مدت هیچ وقت ندیدم که آیت‌الله مهدوی کنی به افراط و تفریط روی آورد و برخورد سیاسی کند و رفتار جامعه روحانیت از مرز اعتدال عدول کرده باشد.

کواکبیان اظهار داشت: در مجموع در طول این ۶ سال یک بار ندیدم که آیت‌الله مهدوی کنی موضع تندی بگیرد و افراطی باشد؛ در حالیکه در مورد وضعیت موجود نظر داشت؛ من معتقدم در آیت‌الله مهدوی کنی اعتدال‌گرایی سیاسی وجود داشت.

* آیت‌الله کنی به عنوان شاگرد امام خمینی(ره) مشی سیاسی و فکری ایشان را قبول داشت

وی گفت: آخرین ویژگی آیت‌الله مهدوی کنی این بود که به عنوان شاگرد امام خمینی(ره) مشی سیاسی و فکری ایشان را با تمام وجود قبول داشت و در برابر اصل و دیدگاه‌های امام خمینی(ره) از خود نقطه نظراتی را بروز نمی‌داد هرچند در برخی جاها صاحب نظر بود اما سعی می‌کرد نظر امام (ره) را بر نظر خود اولویت دهد و آیت‌الله مهدوی کنی از استوانه‌های محکم یاوری امام خمینی(ره) بود.

* آیت‌الله مهدوی کنی بعد از امام (ره) یکی از محکم‌ترین پشتیبانان مقام معظم رهبری بود

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی بعد از امام خمینی(ره) یکی از محکم‌ترین پشتیبانان مقام معظم رهبری بود و این به دلیل نوع نگاه به ولایت فقیه بود؛ من روزی به خدمت آیت‌الله مهدوی کنی رسیدم و گفتم ولی فقیه مشروعیت الهی مردمی دارد و وی پاسخ داد "من معتقدم نصب الهی فقیه برای ما کفایت می‌کند" و من گفتم مردم سالاری دینی و وی گفت "دین سالاری مردمی و حاکمیت دینی باید باشد و ذره‌ای با مردم مقابله نکند".

کواکبیان یادآور شد: آیت‌الله مهدوی کنی در بحث‌ها اعتدال‌گرا بود و برخی صحبت‌ها را قبول می‌کرد ضمن اینکه ما به عنوان شاگرد وی همیشه حرف‌شان را قبول می‌کردیم.

* از آیت‌الله مهدوی‌کنی خواستم اجازه دهد با وی اختلاف سلیقه سیاسی داشته باشم

وی با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله مهدوی کنی گفت: یک بار خدمت آیت‌الله مهدوی کنی رسیدم و گفتم من شاگرد شما هستم و از لحاظ احساسی و تعلق خاطر شما را دوست دارم؛ ولی اجازه بدهید با شما اختلاف سلیقه سیاسی هم داشته باشم و وی پاسخ داد "یک مقدار نه بیشتر(با خنده)؛ ما هم حرفی نداریم و همین را می‌خواهیم".

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری اظهار داشت: آیت‌الله مهدوی کنی در ارتباط با اساتیدی که برای تدریس علوم سیاسی دعوت می‌شدند، این دیدگاه را نداشت که طرف صددرصد عقیده ریاست دانشگاه را پذیرفته باشد و بعد درس بدهد؛ من یادم هست حتی اوایل دکتر سروش هم در دانشگاه امام صادق(ع) تدریس می‌کرد و اساتید سکولار نیز در این دانشگاه درس می‌دادند. ولی آیت‌الله مهدوی کنی با سعه صدر و بزرگ منشی احترام می‌گذاشت و اعتقاد نداشت که دانشجو یا استاد باید از لحاظ مشی سیاسی اعتقاد مدیریت دانشگاه را داشته باشد.

* آیت‌الله مهدوی کنی سمبل سیاست اخلاقی انقلابی بود

کواکبیان ادامه داد: البته آیت‌الله مهدوی کنی در بحث دانشجویان بسیار مواظبت می‌کرد که دانشجویان خوب درس بخوانند و تقوا پیشه کنند؛ ما چون متأهل بودیم شب‌ها از دانشگاه امام صادق(ع) بیرون می‌آمدیم ولی آیت‌الله مهدی کنی انضباط داشت که دانشجویان وقتی بیرون می‌روند، وقتشان تلف می‌شود.

وی افزود: من بعدها به آیت‌الله مهدوی کنی گلایه کردم و گفتم شما به ما سخت گرفتید و اجازه ندادید که تشکل دانشجویی در دانشگاه امام صادق(ع) تأسیس کنیم ولی وی پاسخ داد که "اگر فکر کنید می‌فهمید که چقدر این کار به نفع شما بود؛ من می‌خواستم بیشتر درس بخوانید" و در ادامه خاطره مدرسه آیت‌الله مجتهدی را تعریف می‌کرد که در این مدرسه به طلبه‌ها اجازه داده نمی‌شد بیرون بروند و باید درس می‌خواندند.

مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری در پایان ضمن ابراز تأسف از رحلت آیت‌‌الله مهدوی کنی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مهدوی کنی سمبل سیاست اخلاقی و اعتدال‌گرایی انقلابی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
راستی جه کسانی به آن مرحوم می گفتند اسلام امریکایی جناب آقای کواکبیان؟؟؟ کمی تفکر کنید
سلمانی
United States
مرد مومن! از سال ۵۹ تا ۶۲ که دانشگاه ها به خاطر انقلاب فرهنگی تعطیل بودند و فقط دانشگاه امام صادق(ع) بود که دانشجو میگرفت. پس چرا الکی میگی سال ۶۱ چند جا قبول شدم، ولی رفتم دانشگاه مام صادق!!