پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

خداحافظی فوتبال‌دوستان با بازی زیبای ژاوی

جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب: 417758
با خداحافظی ژاوی از فوتبال حرفه‌ای باید با فوتبال زیبا و چشم نواز او هم خداحافظی کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، ژاوی آخرین فصل حضور خود در بارسلونا را سپری می کند و در پایان فصل به لیگ قطر خواهد رفت تا در این کشور کفش هایش را بیاویزد. با دور شدن این بازیکن از فوتبال حرفه ای دیگر بازیکنانی چون اسکولز، پیرلو یا همین ژاوی، فوتبال زیبا نیز از بین می‌رود تا بازیکنانی با کیفیت این بازیکنان دوباره در فوتبال ظهر کنند.

ژاوی که در تراسا، بارسلونا، کاتولونیا به دنیا آمده، محصولی از آکادمی فوتبال بارسلونا، لاماسیا است که از سن ۱۱ سالگی جز ثابتی در تیم بارسلونا بوده است. پدرش گواخیم بازیکن سابق تیم فوتبال سابادل بوده است. ژاوی که در تیم آکادمی راه خود را مشخص کرده عضوی کلیدی از تیم یوردی گونسالو در بارسونا B بود که از به دسته دومی راه یافتند.

ژاوی توانایی زیادی در پاس دادن و بازی خوانی دارد و در تیم ملی هم در تورنمنت های زیادی شرکت کرده است: المپیک ۲۰۰۰،جام جهانی ۲۰۰۲،یورو ۲۰۰۴،جام جهانی ۲۰۰۶،یورو ۲۰۰۸ ،جام جهانی ۲۰۱۰ ، یورو ۲۰۱۲ و جام جهانی ۲۰۱۴. در واقع او دوازده سال عضو اصلی تیم ملی اسپانیا بود و در جام جهانی ۲۰۱۴ از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

ژاوی اولین بازیکن بارسلونا است که بیش از ۱۵۰ بازی بین‌المللی را در کارنامه دارد. از سال ۲۰۰۰ تاکنون ژاوی ۱۱۹ بازی ملی داشته و به همراه تیم یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲ را از آن خود کرده است. در یورو ۲۰۰۸ او بهترین بازیکن جام خوانده شد. ژاوی ۵ بار نامزد بهترین فوتبالیست جهان شده و ۳ بار در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ عنوان سومی بهترین بازیکن جهان را دریافت کرده است. او ۴ بار توسط فدراسیون بین‌المللی تاریخ فوتبال (IFFHS)به عنوان بهترین بازی ساز فوتبال شناخته شده است. ژاوی ۵ بار در تیم سال اروپا حضور داشته ۲۰۰۸،۲۰۰۹،۲۰۱۰،۲۰۱۱،۲۰۱۲. در ۲۰۱۱ او دومین بازیکن برتر اروپا شد.

ژاوی اولین قهرمانی خود با تیم ملی اسپانیا را در یورو ۲۰۰۸ کسب کرد جایی که اسپانیا موفق شد با گل فرناندو تورس از سد آلمان بگذرد. بعد از بازی فینال که با برتری ۱ بر صفر اسپانیا بر آلمان همراه بود، ژاوی برترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد. ژاوی در این تورنمنت برترین هافبک بود،دفاع و تکل،شکل دهی حمله و پاس های زیاد او منجر به دومین قهرمانی اسپانیا در این تورنمنت بعد از قهرمانی در یورو ۱۹۶۴ بود. اندی روکسبورگ رئیس کمیته ی تاکتیکی و تکنیکی یوفا در مورد انتخاب ژاوی گفت: "ما ژاوی را برگزیدیم به این دلیل که او کلمه ای به نام سبک فوتبال اسپانیا را مشخص کرد. او در بازی روان بود و با کنترل،پاس دهی و بازکردن فضا برای اسپانیا زمینه را برای قهرمانی این تیم فراهم کرد".

در نیمه نهایی او گل اول اسپانیا را به روسیه زد بازی که در نهایت با برتری ۳-۰ اسپانیا به پایان رسید.

در فینال هم او توپ را هدایت کرد و به سمت زمین آلمان ها برد و با پاس به فرناندو تورس بازی را بر آلمان ها تمام کرد.

* جام جهانی ۲۰۱۰

ژاوی جزئی از لیست ۲۳ نفره ی تیم ملی اسپانیا بود و این تورنمنت با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید. ژاوی در این تورنمنت ۶۶۹ پاس داد که از این میان ۵۹۹ پاس سالم داشت یعنی ۹۰ درصد پاس سالم. ژاوی در این تورنمنت ۸۰.۰۲ کیلومتر دوید یعنی در هر مسابقه ۱۱.۵ کیلومتر و در فینال ۱۵ کیلومتر دوید.

در یک شانزدهم نهایی و در مقابل پرتغال ژاوی پاس گل را به داوید ویا داد و در دقیقه ی ۶۳ سبب برتری یک بر صفر مقابل پرتغال شد.داوید ویا توپ را با پای چپ زد و توپ پس از برخورد به ادواردو با شوت پای راست خود داوید ویا وارد دروازه شد.

در نیمه نهایی و در مقابل آلمان ژاوی ضربه ی کرنری را زد که با ضربه ی سر پویول به گل تبدیل شد.بازی که با پیروزی یک بر صفر مقابل آلمان به پایان رسید.

* یورو ۲۰۱۲

در بازی های گروه C و در مقابل ایرلند ژاوی رکورد بیشترین پاس رد و بدل شده در این تورنمنت ها را شکست.۱۳۶ پاس (۱۲۷ پاس صحیح و ۹۴درصد پاس درست).رکورد قبلی مربوط به رونالد کومان بود که در یورو ۱۹۹۲ و در بازی هلند و دانمارک به ثبت رسیده بود.ژاوی و اینیستا ۲۲۹ پاس دادند که بیشتر از پاس های رد و بدل شده ی ۱۱ نفر ایرلندی ها بود.

در فینال که با برتری ۴-۰ مقابل ایتالیا بود،ژاوی ۲ پاس گل داد یکی به یوردی آلبا و دیگری به فرناندو تورس و به این ترتیب تنها بازیکنی لقب گرفت که در دو فینال یورو پاس گل داده است.با قهرمانی در این تورنمنت ژاوی موفقترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا شد،افتخاری که قبلاً مشترکاً بین ژاوی و پویول بود و چون پویول این جام را به خاطر مصدومیت از دست داد، ژاوی به پر افتخارترین بازیکن تاریخ اسپانیا تبدیل شد.

* سبک بازی

ژاوی یکی از بهترین بازیسازهای نسل خود و یا شاید بهترین بازیساز در طول تاریخ فوتبال باشد. توانایی ژاوی متکی بر پیدا کردن و بهره وری از فضا است. خود ژاوی در این مورد می‌گوید: این چیزی است که من انجام می‌دهم، نگاه برای پیدا کردن فضا. هر روز. من همیشه نگاه می‌کنم تا فضایی پیدا کنم.

ژاوی دید و بازی خوانی عالی، پاس‌های دقیق نقطه‌ای و توانایی کنترل توپ در سطح جهانی است که به او این اجازه را می‌دهد که در جریان بازی توپ از دست نرود. توانایی ژاوی در کنترل بازی به او لقب عروسک استاد را داده است. توانایی منحصربه‌فرد دیگر در بازی ژاوی چرخش های هوشمندانه و زیبای اوست که همیشه تکرار می شود و بازی را از روزنه های بسته به فضاهای بازتر منتقل می کند. او به طور ذاتی یک هافبک دفاعی است ولی اگر قرار باشد خارج از بارسلونا بازی کند با مشکل برمی خورد! او نمی تواند به غیر از این سیستم، در سیستم دیگری بازی کند ولی با همین خصوصیات می بینبم که از تاثیرگذارترین مهره های بارسا به حساب می آید.

ژاوی کمتر به خودنمایی می پردازد و بیشتر به کار گروهی می کند و شاید دلیل این که او بعد از سال ها بازی در بالاترین مدارج فوتبال ، به جمع بازیکنان مطرح جهان راه پیدا کرده است، همین موضوع باشد. اما در نهایت می توان ژاوی را یک مغز متفکر در زمین دانست و بدون شک هر تیمی آرزوی داشتن چنین بازیکنی را خواهد داشت.

* املاک و دارایی:

او در ایالت کاتالان یک خانه ی ویلایی دارد که بسیار مجهز و مجلل است. نکته ی قابل توجه درباره ی خانه ی وی زمین اختصاصی فوتبال و تنیس آن است. ژاوی همچنین با دو مدل ماشین مختلف تا کنون دیده شده است. یکی از آنها یک پورشه ی مدل ۲۰۱۱ و دیگر ماشین وی یک تویوتا می باشد.

* درآمد:

او به جز قراردادهای فوتبالی اش و حقوقی که به صورت ماهیانه از باشگاه بارسلونا دریافت می کند، منبع درآمد آنچنانی دیگری ندارد. گفته می شود ژاوی به سرمایه گذاری در ساخت و ساز ملک نیز بسیار علاقه مند است که این کار را توسط پدر و عمویش انجام می دهد.

گفته شده است که ژاوی با باشگاه السد قطر به توافق نهایی رسیده است و فصل آینده در این تیم قطری توپ خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *