جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رونمایی از طرح‌کلان‌ملی شبیه‌ساز سقوط آزاد

يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 410098
پروژه طرح کلان ملی شبیه ساز سقوط آزاد یا تونل باد عمودی هفته آینده در مشهد رونمایی می شود در این پروژه افراد تجربه پرواز را کسب می‌کنند و همچنین براي آموزش نيروهاي نظامي و انتظامي مفید است.
به گزارش جهان، محمدعلی اردکانی- دانشيار پژوهشي سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و مجری طرح "شبیه ساز پرواز" در گفتگو با مهر گفت: این پروژه مشابه داخلی ندارد اما مشابه این پروژه در خارج از کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه این پروژه با هدف ايجاد تونل باد عمودي براي شبيه‌سازي سقوط آزاد راه اندازی می شود، افزود: براي افرادي كه مي‌خواهند چتربازي انجام دهند، اين آموزش سبب كاهش هزينه‌هاي چتربازي به ميزان ۹۵درصد مي‌شود و همچنين ايمني آموزش به شدت افزايش مي‌يابد.

اردکانی در ادامه با تاکید بر اینکه اين طرح براي آموزش نيروهاي نظامي و انتظامي براي چتربازي بسيار مفيد است، گفت: همچنین به منظور تفريح و به دست آوردن لذت سقوط آزاد و احساس پرواز در آسمان مي‌توان از اين تونل باد استفاده کرد. با توجه به تحرك و نياز به انعطاف‌‌پذيري بالاي بدن، سقوط آزاد ورزش هيجان‌انگيزي است.

اردکانی دانشیار پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اظهار داشت: پروژه شبیه ساز سقوط آزاد پروژه بزرگی است که مصوبه طرح های کلان ملی ریاست جمهوری را دارد و در مراحل انتهایی خود به سر می برد.

وی با بیان اینکه پروژه شبیه ساز سقوط آزاد در منطقه تجاری گردشگری سپاد با نام تجاری «برج پرواز صبا» به عنوان طرحی نوآورانه در حال احداث است، بیان داشت: این پروژه برای اولین بار در کشور و با کارفرمایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال احداث است که نوید آن می رود با پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی این پروژه تا انتهای سال به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه شبیه ساز پرواز جنبه آموزشی است، گفت: از سنین ۱۵ سال به بالا می توانند با استفاده از شبیه ساز پرواز مورد آزمون قرار بگیرند و پرواز کنند.

اردكاني گفت: طرح كلان ملي «كسب دانش فني، طراحي و ساخت شبيه‌ساز سقوط آزاد (تونل باد عمودي)» با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در منطقه تجاري ـ گردشگري سپاد خراسان (مشهد مقدس) در مجاورت مركز خريد الماس شرق ساخته شده است.

وی افزود: این طرح مراحل پایانی را به سر می برد و هفته آینده راه اندازی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *