شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰
تيم بهتراست يا ستاره؟

مرور آماري بهترين و موثرترين بازيكنان 4 تيم صدرنشين

جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب: 110497
موفقيت تيم‌هاي فوتبال در بعضي از مواقع به تاثير حضور ستاره‌ها و عملكرد آنها برمي‌گردد و در بعضي از موارد ناشي از كارهاي تيمي و تاكتيكي است. به همين بهانه آمار بازيكنان موثر پنج تيم بالاي جدول ليگ برتر را بررسي كرديم كه نكات به دست آمده در نوع خود واقعا جالب است.
 وقتي به اين آمار نگاه مي‌كنيم كاملا مشخص است كه تيمي مثل ذوب‌آهن بر پايه كارهاي تيمي و تاكتيكي استوار شده و برخلاف اين تيم استيل‌آذين‌ با درخشش ستاره‌هايش پيش آمده است.

سپاهان

ابراهيم توره سنگالي كه در ليگ هشتم با پيراهن پرسپوليس فصل خوبي را پشت سر نگذاشت، در آغاز ليگ نهم به سپاهان پيوست تا يك بار ديگر خودش را احيا كند. توره پيش از شروع فصل جاري، بعد از امضاي قرارداد با سپاهان از ايران متواري شد تا حسابي جنجال‌ساز شود. اين مهاجم سنگالي به دليل غيبت طولاني مدت در اردوهاي پيش فصل با جريمه‌اي سنگين فوتبالش را شروع كرد و در اوايل فصل استارت خوبي نزد. عملكرد ضعيف توره در هفته‌هاي ابتدايي كادر فني سپاهان را حسابي نااميد كرد اما به يك باره توره متحول شد تا جايي كه در پايان هفته سي‌ويكم عنوان موثرترين بازيكن سپاهان را در اختيار گرفته و تا به اينجا نقش فراواني در صدرنشيني تيم قلعه‌نويي داشته است. ابراهيم توره كه در دو مقطع از فصل جاري تمرينات سپاهان را بدون اجازه ترك كرده بود، موثرترين بازيكن فصل جاري سپاهان است. توره با عملكردي كه تا به حال داشته غيبت‌هاي طولاني مدتش را جبران كرده و جواب اعتماد قلعه‌نويي را داده است. بعد از توره سنگالي، زوج عراقي او در خط حمله دومين بازيكن موثر سپاهان بوده است. عماد محمدرضا كه در حال حاضر در صدر جدول گلزنان قرار دارد، بعد از توره دومين بازيكن موثر سپاهان است و اگر دير بجنبد توره در جدول گلزنان هم او را تا پايان فصل مي‌گيرد. احمد جمشيديان و احسان حاج‌صفي، هافبك‌هاي كليدي سپاهان در فصل جاري ديگر بازيكنان موثر زردپوشان بوده‌اند كه هم در گلزني و هم در دادن پاس گل موفق ظاهر شده‌اند. احسان حاج‌صفي در حال حاضر با 12 پاس گل در صدر جدول پاسورهاي ليگ قرار گرفته است.

پرسپوليس

پرسپوليس با توجه به جايگاهي كه در فوتبال ايران دارد هميشه بستري مناسب براي حضور ستاره‌ها بوده است اما متاسفانه اين فصل قرمزپوشان ستاره نداشته‌اند. وقتي به آمار موثرترين بازيكنان پرسپوليس در فصل جاري نگاه مي‌كنيم كاملا مشخص است كه اين تيم امسال بازيكن شاخصي نداشته است. با وجود بازيكنان اسمي مثل كريم باقري، حوار ملامحمد، محسن خليلي و اشپيتيم آرفي كه امسال در پرسپوليس توپ مي‌زنند، هادي نوروزي، مهاجم جوان قرمزپوشان عنوان موثرترين بازيكن تيمش را در اختيار گرفته است. هادي نوروزي كه در ابتداي فصل پيش‌بيني مي‌شد همانند سال گذشته مهاجم نيمكت‌نشين پرسپوليس باشد حالا با به ثمر رساندن هفت گل، ساختن دو گل و گرفتن چهار پنالتي موثرترين بازيكن قرمزپوشان بوده و بازيكني مثل آرفي را نيمكت‌نشين كرده است. بعد از هادي نوروزي كاپيتان كريم باقري كه قراردادش را يك سال ديگر تمديد كرده، موثرترين بازيكن پرسپوليس بوده است. كريم باقري اين فصل در گل زدن حسابي موفق عمل كرده و گل با ارزش پيروزي در داربي را به ثمر رسانده است. بعد از نوروزي و باقري، حوار ملامحمد و مجتبي زارعي قرار دارند كه آمار خيلي جالبي هم در جدول موثرها ندارند. بازيكنان موثر پرسپوليس نسبت به پنج تيم ابتدايي جدول ضعيف‌ترين عملكرد را داشته‌اند كه در نوع خود جالب است.

ذوب‌آهن

بازيكنان ذوب‌آهن كه چند فصلي است كنار هم توپ مي‌زنند و با هم كاملا هماهنگ شده‌اند، در فصل جاري تيمي فوق‌العاده تاكتيكي را تشكيل داده‌اند. وقتي به آمار موثرترين بازيكنان ذوب‌آهن در فصل جاري نگاه مي‌كنيم، كاملا مشخص است كه اين تيم به فرد وابسته نيست و با كارگروهي به اينجا رسيده است. موثرترين بازيكن ذوب‌آهن اسماعيل فرهادي است كه با نمره 15 اين عنوان را در اختيار گرفته است. محمدرضا خلعتبري، مهاجم ملي‌پوش ذوب‌آهن با 9 گل زده و پنج پاس گل بعد از فرهادي قرار گرفته و آنچنان كه بايد و شايد نتوانسته در تيمش ستاره شود. حسن اشجاري، مدافع چپ ذوب‌آهن در فصل جاري در گل ساختن براي مهاجمان تيمش موفق ظاهر شده و به همين خاطر جزو سه بازيكن موثر ذوب‌آهن بوده است. محمد قاضي و ايگور كاسترو، مهاجمان اين فصل ذوب‌آهن بوده‌اند كه يكي بازيكن فيكس بوده و ديگري اغلب به عنوان بازيكن جانشين به زمين رفته است. جالب اينجاست كه اين دو مهاجم از لحاظ تاثيرگذاري آماري مشابه داشته‌اند. قاضي كه مهره فيكس ابراهيم‌زاده بوده هيچ برتري نسبت به كاسترو نداشته است. كاسترو كه اين فصل نتوانسته اعتماد ابراهيم‌زاده را جلب كند تا به حال چهار گل به ثمر رسانده و دو بار هم گل‌سازي كرده است تا از قاضي عقب نمانده باشد.

استقلال

فرهاد مجيدي بعد از سال‌ها حضور در امارات در آغاز ليگ هفتم به استقلال بازگشت اما هيچ نشانه‌اي از مجيدي سال‌هاي گذشته نداشت. مجيدي در ليگ هفتم به هيچ عنوان عملكرد قابل قبولي نداشت و فصل را با ناكامي به پايان برد. مجيدي در ليگ هشتم كمي بهتر شد و مهره موثري براي تيم قلعه‌نويي بود اما در طول فصل بازيكن ثابت استقلال نبود و در اواخر فصل با توجه به مصدوميت مهره‌هاي ثابت به تركيب اصلي رسيد. كاپيتان استقلال در ليگ هشتم هم روند صعودي‌اش را ادامه داد تا جايي كه در حال حاضر موثرترين بازيكن استقلال است. فرهاد مجيدي امسال در تيم صمد مرفاوي به اوج رسيده و عملكرد فوق‌العاده‌اي در ليگ براي آبي‌پوشان داشته است. همين عملكرد و درخشش اين بازيكن در ليگ قهرمانان باعث شده مديران استقلال پيش از اتمام فصل دست به كار شوند و قرارداد كاپيتان خود را تمديد كنند. در كمال تعجب آرش برهاني آقاي گل ليگ هشتم كه در اين فصل در اغلب بازي‌ها نيمكت‌نشين بوده، دومين بازيكن موثر استقلال است. آرش برهاني كه به دليل نيمكت‌نشيني‌ از لحاظ روحي حسابي افت كره، با به ثمر رساندن 11 گل و ساختن دو گل دومين بازيكن موثر استقلال بوده و با توجه به دقايق حضورش در زمين آمار بسيار خوبي داشته است. خسرو حيدري كه دو فصلي است با پيراهن استقلال فوق‌العاده ظاهر شده، اين فصل هم جزو موثرترين بازيكنان استقلال قرار گرفته است. بعد از حيدري كه سومين بازيكن موثر است، سيدصالحي كه سال اول حضورش در استقلال را تجربه مي‌كند عملكرد تقريبا خوبي داشته و جزو چهار بازيكن برتر قرار گرفته است.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *