جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
تکلیف نامعلوم ناوهای جنگی میسترال؛

تلاش اولاند برای گروکشی از پوتین درباره اوکراین

جمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 380993
اولاند در ماه اخیر البته مواضع متناقضی گرفته است. هم چنانکه او تاکید کرده که پاریس به همه تعهدات خود برای ساخت و تحویل ناو میسترال به روسیه عمل خواهد کرد؛ به این مساله نیز اشاره کرده که کار بر روی دومین ناو میسترال بستگی به موضع روسیه در قبال بحران اوکراین خواهد داشت.
تلاش اولاند برای گروکشی از پوتین درباره اوکراین
گروه بین الملل جهان نيوز: در حالیکه قرارداد ۱.۱۲ میلیارد یورویی بین فرانسه و روسیه برای ساخت ۲ فروند ناو میسترال در ژوئن ۲۰۱۱ میلادی به امضا رسیده چند وقتی است که فرانسوا اولاند ریاست جمهوری فرانسه درباره تحویل اولین ناو جنگی کلاس میسترال به روسیه ابراز تردید می کند. اولاند در ماه اخیر البته مواضع متناقضی گرفته است. هم چنانکه او تاکید کرده که پاریس به همه تعهدات خود برای ساخت و تحویل ناو میسترال به روسیه عمل خواهد کرد؛ به این مساله نیز اشاره کرده که کار بر روی دومین ناو میسترال بستگی به موضع روسیه در قبال بحران اوکراین خواهد داشت.

به گزارش جهان، در یکی از بیانیه های اخیر دفتر ریاست جمهوری فرانسه آمده است: اوضاع در اوکراین جدی است. اقدامات اخیر روسیه در شرق اوکراین اصول بنیادین امنیت اروپا را نقض می‌کند. رئیس جمهور فرانسه به این نتیجه رسیده است که با وجود چشم انداز آتش بس، که هنوز تایید نشده و اجرایی نشده است، شرایطی که طی آن فرانسه بتواند اولین ناو مخصوص حمل بالگرد را تحویل دهد، برقرار نیست.

این در حالیست که قبل از این "رومین نادال" سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از عدم تغییر موضع این کشور برای تحویل ناوهای میسترال به روسیه نیز خبر داده بود.

آمریکا در حال حاضر فشار زیادی را بر فرانسه وارد کرده است تا تحویل این ناو به روسیه را متوقف کند. افزایش اختلافات بین روسیه و آمریکا بر سر بحران اوکراین عامل اصلی فشار واشنگتن به پاریس بوده است.

با این وجود هر از گاهی نیز برخی منبع دیپلماتیک فرانسوی تاکید می کنند که تحویل نخستین ناو میسترال به روسیه بر اساس قرارداد امضا شده در سال ۲۰۱۱ هنوز لغو نشده و اظهارات فرانسوا اولاند موضع شخصی در اینباره محسوب می شود.

چنانچه یک دیپلمات فرانسوی پیش از این به یکی از رسانه های غربی اطلاع داد: روسیه باید برای حل و فصل بحران اوکراین و تحویل ناو جنگی میسترال اقدامات لازم را انجام دهد و به راهکاری سیاسی دست یابد.این منبع آگاه گفت: تصمیم نهایی برای تحویل ناو میسترال به روسیه در ماه اکتبر اتخاذ خواهد شد.

با این وجود این سوال مهم مطرح می شود که آیا اولاند می تواند درباره ناوهای جنگی میسترال از پوتین به خاطر اوکراین گروکشی کند؟ در پاسخ به این سوال نکات ذیل قابل تامل است:

الف: مواضع متناقض و متزلزل اولاند نشان می دهد وی حداقل نگاهی دیپلماتیک به موضوع دارد. این مواضع متناقض نشان می دهد که فرانسه به صورت قطعی نمی خواهد تحویل ناوهای میسترال را به روسیه ملغی اعلام کند. اولاند تنها نگاه ابزاری به این ناوها دارد ولی این تناقض نشانه نهایتا تمایل فرانسه را به فروش این ناوها نشان می دهد. همچنین وقتی منابع فرانسوی از مطالعات برای ساخت دومین ناو میسترال خبر می دهند یعنی اینکه فرانسه معامله با روسیه را پایان یافته نمی داند. زیرا در حالیکه فرانسه قصد فروش ناو اول را ندارد چه توجیهه اقتصادی برای ساخت ناو دوم وجود دارد؟!

ب: وضعیت اقتصادی فرانسه در زمان اولاند نه تنها بهبود نیافته بلکه اعتبار اقتصادی این کشور نیز کاهش پیدا کرده است. اولاند به خوبی می داند که یکی از دلایل رای آوری وی در چند سال قبل نارضایتی اقتصادی مردم فرانسه از دولت سارکوزی بود. به همین دلیل عدم تحویل ناوهای جنگی به روسیه ضربه اقتصادی به این کشور محسوب می شود. ضربه اقتصادی که اولاند در شرایط فعلی به صلاح فرانسه نمی داند.

ج: وضعیت مبهم آلمان در همراهی کشورهای اروپایی در تحریم ها علیه روسیه کشورهای همانند فرانسه را نیز در موقعیت تردید قرار می دهد. آلمان به علت تبادلات اقتصادی گسترده با روسیه همواره تلاش کرده اند که شیب تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه چندان به افراط کشیده نشود زیرا خود این کشور نیز ضررهای زیادی از ابن باب متحمل خواهد شد. به همین دلیل در حالیکه آلمان به عنوان یکی از قوی ترین کشورهای اقتصادی ناحیه یورو درباره تحریم ها علیه روسیه تردید دارد فرانسه به عنوان رقیب اقتصادی این کشور چرا باید هزینه تحریم غرب علیه روسیه را پرداخت کند؟ گرچه فرانسه به نسبت آلمان قاطع تر با روسیه مواجه شده ولی رفتار آلمان ها در محاسبات مقامات فرانسه قطعا بی تاثیر نخواهد بود.

د: پوتین با تحریم آمریکا و اروپا در حوزه کشاورزی نشان داد که برای تنبیه کشورهای که علیه روسیه اقدامات تحریمی در پیش بگیرند اقدام متقابل انجام خواهد داد. روسیه برای تحت فشار دادن فرانسه ابزارهای اقتصادی مناسبی نیز در اختیار دارد. مقامات فرانسه با اظهارات متناقض اخیر نوع پاسخ دولت پوتین را نیز برآورد می کنند. این برآورد با عزمی که پوتین در مواجه با کشورهای غربی دارد مقامات فرانسه را برای عدم تحویل به موقع این ناوها دچار تردید کرده است.

این در حالیست که وزیر تجارت روسیه درپی امتناع پاریس از تحویل ناو میسترال به این کشور از توانایی مسکو برای ساخت ناوهای جنگی مشابه با این ناو فرانسوی خبر داد.

"دنیس مانتوروف" وزیر صنعت و تجارت روسیه در مصاحبه با شبکه ۲۴ تلویزیون روسیه تصریح کرد: ساخت کشتی های جنگی از این نوع برای روسیه سخت نخواهد بود. ما بر اساس همکاری عمل کردیم ولی ساخت این نوع ناوهای جنگی برای روسیه سخت نیست.

مانتوروف افزود: تا جایی که من می دانم لغو این قرارداد تاثیری بر دکترین نظامی روسیه نخواهد داشت. دیمتری راگوزین معاون نخست وزیر روسیه نیز پیش از این تاکید کرده بود که روسیه قادر است ناو نظامی مشابه میسترال را بسازد . ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در ماه ژوئن هشدار داده بود که اگر فرانسه از تحویل این ناوها خودداری کند باید پول آن را مسترد نماید
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


میر حامد
اقای پوتین یادته پول گرفتی اس 300 ندادی !!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
شما جوش نزن حالا
میر حامد
الان چه ربطی داشت ؟