جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

تبریزی: امام فرمودند این قلم‌ها را بشکنید/ می‌گویند مجمع محققین حزب سیاسی شده

سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 350699
دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امام در واکنش به مقاله ملی‌گراها درباره 'حکم قصاص' فرمودند این قلم‌ها را بشکنید و جلوی اینها را بگیرید.
به گزارش جهان، بخشی از محورهای سیدحسین موسوی تبریزی در گفتگو با نسیم را در ادامه بخوانید:

-امام(ره) اسلام آمریکایی را در واکنش به نظرات لیبرال‌ها مطرح کردند.

- دوستانمان هم می‌گویند که مجمع محققین به یک حزب سیاسی بدل شده است.

- امام در واکنش به مقاله ملی‌گراها درباره 'حکم قصاص' فرمودند این قلم‌ها را بشکنید و جلوی اینها را بگیرید.

- خانه احزاب یک NGO است ولی برای فعالیت مجدد به تمدید اعتبار نیازی ندارد.

-دیدگاه‌های مختلفی از جمله دیدگاه حاکم بر جامعه مدرسین وجود داشت، ما هم دیدگاه های خود را داشتیم حتی در مسائل فقهی، بنابراین ما این کار را انجام دادیم. جامعه مدرسین از اول پیروزی انقلاب بود و تشکیلات ما به عنوان مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در سال ۷۴ شروع شد که البته تا این مجموعه پایه‌گذاری و پروانه کار اخذ شد به سال ۷۶ رسیدیم.
هم در مسائل سیاسی و هم مسائل اقتصادی و فکری با آن ها اختلافات فکری داشتیم، الان هم این اختلافات وجود دارد. در حوزه تنوع افکار وجود دارد ولی بعضی‌ها بلندگو دارند و بعضی ندارند. اگر شما به سایت مجمع محققین و مدرسین مراجعه کنید، بیشتر افکار علمی-تحقیقی است. ما بعدا گفتیم که مجمع را رسمی کنیم و در این زمینه پروانه گرفتیم. با دوستانی که می‌توانستند در رابطه با مسائل فقهی-سیاسی با ما هم اندیشی داشته باشند این کار را انجام دادیم؛ یعنی نه من بلکه گروهی که تشکیل دادیم.

-(آیا فکر نمی‌کنید جایگاه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به یک حزب سیاسی تنزل پیدا کرده است؟) بعضی از دوستان خودمان هم این را می‌گویند؛ ولی در اساسنامه ما این هست که فعالیت‌های خودمان را راستای مسائل حوزوی و تقویت نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی انجام می‌دهیم و با طرفداری از راه امام(ره) به دنبال این هستیم که در نظام موثر بوده و تقویت جمهوری اسلامی را دنبال کنیم. سیاستمان را از دیانت و حوزه جدا نمی دانیم و تاثیر این در جاهای دیگر زیاد دیده‌ایم.

درباره این مسأله که از این حکم با عنوان حکمی غیر انسانی یاد کرده اند چه نظری دارید؟ آیا شبهه افکنی در حکم قصصاص ادامه همان شبهه افکنی‌های کسانی مثل حسن نزیه نهضت آزادی نیست؟

موسوی تبریزی: بله ادامه همان هاست. نه این که دوباره آنها راه افتده اند. حسن نزیه نگفته بود پیغمبر نگفته است، گفته بود که الان به درد نمی خورد. ما هم می گوییم حکم قصاص امروز هم بودنش به درد می خورد، اصل قانون باید باشد، بازدارنده هم است؛ مگر اینکه این که فرهنگ بخشش را باید در جامعه آنچنان راه بیاندازیم که "ولیِ دم" وقتی عزیزش مرد و دفن کرده بداند که برای آن عزیزش عفو کردن بهتر است.

*نسیم: در دوره اصلاحات هم در برخی روزنامه‌ها احکام ضروری اسلام مورد شبهه قرار می‌گرفت و افرادی به دلیل همان شبهه افکنی‌ها به زندان افتادند.

موسوی تبریزی: بله قصاص را هم مطرح کردند.

نسیم: اینکه امروز مجددا آن شبهه ها را مطرح می‌کنند تکرار جرم محسوب نمی‌شود؟

موسوی تبریزی: یک فرد تکرار جرم می‌کند نه اشخاص مختلف. یک نفر این کار را بکند تکرار می گویند. البته نفهمی است. مثلا جریان روز غدیر در روزنامه بهار؛ اگر مطلبی داشته باشند که قابل بحث علمی و گفتگو است نباید در روزنامه مطرح کنند چراکه این بحث‌ها بحث‌های خاصی است و به قول ما طلبگی است. یک وقت مجله ای تخصصی است و دو تا متخصص با هم صحبت می کنند یک وقت هم در حوزه جلساتی می‌گذارند و در رابطه با مثلا مساله فقه هسته‌ای،صحبت کنند، هیچ اشکالی ندارد .ولی وقتی حکم داده شده را در روزنامه آن هم در صفحه اول و سرمقاله چاپ کنند،کار بسیار اشتباهی است.

-من معتقدم شاید عده ای می خواهند در کشور ما خفقان شود - نه خفقان حکومتی - و جلوی مطبوعات گرفته شود و در دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی سر و صدا راه بیاندازند و بگویند که نظام اسلامی تحمل ندارد و روزنامه یک هفته ای بسته شد و حکومت تحمل دگر اندیشان را ندارد؛ اگر هم دگر اندیشان راست می‌گویند باید چارچوب های نظام را رعایت کنند بخصوص چارچوب هایی که برای اکثریت مردم ما مقدس است. ما باید احترام مردم را نگه داریم، احترام قران و حکومت اسلامی و قانون را نگه داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *