پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

خیانت سیاسیون با واردات برنج به کشور

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 424390
نماینده مردم ساری در مجلس با انتقاد از اشباع بازار از برنج های بی کیفیت وراداتی ،تاکید کرد: واردات برنج های بی کیفیت خارجی یک خیانت نابخشودنی است.
به گزارش جهان، محمد دامادی در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به انتشار خبری از سوی دبیر انجمن واردکنندگان برنج مبنی بر اینکه "بانک‌ها واردکننده برنج هم شدند"،گفت: بزرگترین خیانت و توهین به شخصیت بزرگ کشاورزان این است که ما مازاد بر نیاز کشور اقدام به واردات برنج کنیم.

* اشباع بازار از برنج‌های بی کیفیت وارداتی

نماینده مردم ساری درمجلس شورای اسلامی افزود: درحال حاضر به علت واردات بی رویه برنج،بازار از برنج‌های بی کیفیت اشباع شده که نتیجه این وضعیت ضربه به تولید و تهدید سلامت و امنیت غذایی مردم است.

عضوکمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: واردات برنج‌های خارجی آن از نوع بی کیفیتشان یک خیانت نابخشودنی است و به هر صورت اگر مجتمع،بانک و یا مجموعه خاصی به دنبال این فضا و ورادات بی رویه برنج باشد مطمئنا از برخورد خانه ملت در امان نخواهد بود.

* خلل های بزرگ اقتصادی،تولیدی و صنعتی توسط مافیای قدرت و ثروت

دامادی در رابطه با دست‌های پشت پرده واردات برنج و استفاده عده ای از رانت در این زمینه،گفت: متاسفانه برخی مقاطع عنان و کنترل امور از اختیار مدیران و مسئولان خارج می شود و افرادی سودجو که مافیای قدرت و ثروت هستند ازاین فرصت نهایت استفاده را برده و خلل‌های بزرگی را درحوزه اقتصاد،تولید و صنعت ایجاد کرده اند.

* پرونده مافیای واردات برنج بسته شود

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: امیدوارم بالاخره روزی پرونده واردات بی رویه برنج توسط مافیا و افراد سودجو و فرصت طلب بسته شود و نهادهای مسئول در این خصوص به وظیفه نظارتی خود به صورت دقیق عمل کنند.

دامادی در پیش بینی میزان تولید برنج درسال جاری و تامین نیاز کشور توسط تولیدکنندگان داخلی،گفت: کشاورزان زحمتکش ما علی رغم وجود همه مشکلات و مسایلی که پیش رو دارند و رویارویی با بحران خشکسالی امسال هم همانند سالهای گذشته پر قدرت پای کار آمده اند و در انجام رسالت خود کوتاهی نمی کنند.

* سیاسیون با واردات بی رویه برنج خیانت نکنند

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی افزود: ما امیدوار هستیم که سیاسیون با واردات بی رویه برنج خیانت نکنند؛کشاورزی ما روز به روز پیشرفت کرده و رونق بیشتری خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،حسین نیازآذری نماینده بابل و عضو کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس اخیرا در نامه ای خطاب به رییس جمهوری، از او خواسته ساز و کاری مدبرانه برای خرید به موقع و مستقیم برنج از کشاورزان اتخاذ کند.

در بخشی از نامه حسین نیاز آذری به روحانی آمده است: «هم اکنون که کشاورزان و برنجکاران ساعی و متعهد شمالی با هزارو یک امید در شالیزارها مشغول کشت و کار می باشند از دولت محترم انتظار دارند با تدبیر و دوراندیشی به موقع حافظ زحمات و تلاشهای خداپسندانه آنها باشد.»

* آغازسال جدید زراعی با بیم و امید

در ادامه این نامه آمده است،موکلانم سال جدید زراعی را با بیم و امید آغاز نموده اند! گرانی نهاده های کشاورزی، بالابودن هزینه های کشت، کم آبی، واردات بی رویه و قیمت نازل خرید تضمینی تولید کنندگان و کشاورزان را با نگرانی به مزارع کشانده است.

نیازآذری در نامه به رئیس جمهوری تاکید دارد: واردات در فصل برداشت، تعیین قیمتی مناسب برای خرید تضمیتی ( با توجه به تورم و هزینه های تولید) و اتخاذ سازوکاری کارشناسانه برای خرید مستقیم و به موقع برنج از کشاورزان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، حذف مالیات بر ارزش افزوده در شالیکوبی ها( که متاسفانه به سرجمع هزینه های کشاورزان تحمیل شده است) می تواند مصداق بارز همدلی و هم زبانی دولت و ملت باشد.

به گفته نیازآذری هم اکنون هزینه متوسط تولید برای هرکیلوگرم برنج پرمحصول ۴۳هزارریال و برنج کم محصول ۶۳هزارریال می باشد که انتظارمی رود نرخ خرید تضمینی برای سال جاری با توجه به تورم سالانه و هزینه های سرسام آور تولید افزایش محسوس و رضایتمندانه ای نسبت به سال قبل را داشته باشد.

وی در خاتمه این نامه خطاب به رئیس جمهوری تاکید می کند: اتخاذ ساز و کاری مدبرانه برای خرید به موقع و مستقیم از کشاورزان خواسته بحق موکلانم می باشد که عنایت ویژه حضرتعالی را می طلبد.

* واردات برنج توسط بانک‌ها

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج نیز در واکنش به نامه نماینده بابل به رئیس جمهور اعلام کرده است: ثبت سفارش برنج علاوه بر تجار تخصصی و غیرتخصصی توسط شرکت‌های وابسته به بانک‌ها نیز انجام می‌شود و این شرکت‌ها بخش قابل توجهی از واردات این محصول را در اختیار دارند.

کشاورز می افزاید: محدودیت واردات برنج عملی سنجیده و درراستای حمایت از تولید داخلی است. وارد کنندگان نیز برای کمک به تولید ملی و کشاورزان به‌دنبال اجرای آن هستند اما برنامه مدونی برای اجرای این خواسته وجود ندارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ادامه می دهد: از زمان اعلام ممنوعیت واردات، ثبت سفارش این محصول به‌طور کامل محدود شده اما واردات این محصول تا اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس ثبت سفارش سال گذشته ادامه داشته است.

* واردات بیش از ۲۰۰هزار تن برنج تایلندی توسط یک شرکت بازرگانی دولتی

مسیح کشاورز اظهار می دارد: بر اساس آمار رسمی گمرک در فروردین ۵هزار تن برنج وارد شده که این رقم در مقابل مصرف کشور و میزان برنجی که شرکت بازرگانی دولتی وارد بازار کرده، ناچیز است.

وی تصریح می کند: شرکت بازرگانی دولتی بیش از ۲۰۰هزار تن از برنج تایلندی ذخیره شده خود را برای تجدید ذخیره سازی به بازار عرضه کرد که این امر در اشباع بازار از برنج خارجی تأثیر گذار است.

مسیح کشاورز می گوید: به‌دلیل اینکه نگهداری برنج با محدویت زمانی روبه‌رو است، شرکت بازرگانی دولتی هر چند سال یک بار اقدام به فروش و تأمین مجدد محصول خود می‌کند.

* ممنوعیت واردات برنج تاثیری ندارد/ تداوم واردات بر اساس ثبت سفارش‌های گذشته

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج تصریح می دارد: برای برآورده کردن این انتظارات منطقی در خصوص واردات به‌موقع برنج، باید مدیریت یک‌پارچه انجام تا از واردات بی‌رویه برنج جلوگیری شود.

وی خاطرنشان می شود: در حال حاضر ثبت سفارش برنج ممنوع است اما این امر تأثیری در جلوگیری از واردات بیشتر از نیاز این محصول نداشته است زیرا بازرگانان بر اساس ثبت سفارش‌های گذشته اقدام به واردات می‌کنند.

* پیش‌بینی ثبت سفارش ۱۰میلیون تن برنج با آغاز مجدد ثبت سفارش

کشاورز تأکید می کند: در سال جاری نیز در زمان برداشته شدن محدودیت واردات این محصول به‌دلیل ولعی که در بازار ایجاد شده است میزان واردات افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری به‌خلاف سال گذشته میزان ثبت سفارش برنج از ۶هزار تن در سال گذشته به ۱۰هزار تن افرایش یابد.

کشاورز با بیان اینکه محدودیت واردات در چند ماه گذشته منجر به افزایش قاچاق برنج به کشور شده به‌طوری که حدود یک‌چهارم از نیاز ۵هزار تنی این محصول از این طریق درحال انجام است ادامه می دهد: ثبت سفارش برنج تبدیل به تجارتی سودآور شده است و برخی با ثبت سفارش در زمان مناسب و واردات برنج در زمان ممنوعیت این محصول به سودهای کلانی دست پیدا کرده و تعادل بازار را بر هم می‌زنند.

این مقام مسئول تأکید دارد:ثبت سفارش برنج علاوه بر تجار تخصصی و غیرتخصصی توسط شرکت‌های وابسته به بانک‌ها نیز انجام می‌شود و این شرکت‌ها بخش قابل توجهی از واردات برنج را در اختیار دارند.

* بانک‌ها به‌دنبال فعالیت‌های تجاری هستند

وی در پایان درباره اینکه چه‌تعدادی از بانک‌ها در این زمینه فعالیت دارند، گفت: بانک‌ها نیز به‌دنبال انجام فعالیت‌های تجاری هستند و خیلی از این بانک‌ها می‌توانند وارد این عرصه شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *